Jag håller på och ersätter all dyneema single braid jag har på min båt och har nu kommit till uthalet. Där har jag idag en 4 mm dyneemakärna som löper från skothornet, över den lilla trissan i bomnockens ovankant och in i bommen där det sitter kaskadkopplad utväxling. Det fungerar fint, men jag vill byta till en lina som står emot UV-ljus och slitage bättre och som är lättare att knopa.
Det rör sig om den vanliga Proctorbommen med ändbeslag med trissa för invändigt uthal.
Kan det fungera med en 5 mm lina där? Trissan och uttaget verkar kunna klara det. Men riskerar en 5 mm lina att fastna längre fram där likrännan inte längre är vidgad? Har du erfarenhet att dela med dig av?
Max diameter på uthal
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 81 times
- Kontakt:
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 81 times
- Kontakt:
Re: Max diameter på uthal
Jag har nu ersatt uthalet och vet svaret på frågan jag ställde. Det går bra att använda 5 mm lina i uthalet.
Jag har satt Premium Ropes DX Trim 5 mm. Den är double-braid med kärna av dyneema och hölje av polyester. Verkar fungera utmärkt.
Jag har satt Premium Ropes DX Trim 5 mm. Den är double-braid med kärna av dyneema och hölje av polyester. Verkar fungera utmärkt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Re: Max diameter på uthal
En varning bara för att likrännan kan vara olika bred på olika riggar. Enligt vad jag noterat på en egenhändigt framställ ritning är spåret bara 2.5 mm brett
Men jag ska kpntrollmäta vid nästa båtbesök.
Men jag ska kpntrollmäta vid nästa båtbesök.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983