Hej forumet! Har kikat lite i tidigare trådar om skador på rodret men bli inte riktigt klok på hur jag ska ta mig an just de skader som min IF från -68/69 har.
För det första är det är en spricka på ryggen av rodret som går en bra bit in (se bild). Vågar inte böja av det som sitter löst innan jag frågar någon som har bättre kunskap.
Sedan har jag en skada på babord sida (om man så säger) av rodret. Se bild.
Båda dessa skador är under vattenlinjen och på tunna delar av rodret. Undrar hur jag ska gå tillväga för att reparera dessa. Kan någon hjälpa mig med kloka råd? :)
Mvh
Calle
Spricka i och skada på rodret
Moderator: Moderator
-
- Has thanked: 1 time
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 59 times
Re: Spricka i och skada på rodret
Det här gäller väl en äldre modell med ett roder med ingjutna tappar. Dessa roder är tomma inuti. Sannolikt har rodret blivit frostsprängt genom att det stått med vatten under vintern.
Kanske du kan dela rodret och därefter laga det..? Eller skära bort de skadade ytorna och laminera nytt..?..
Kanske du kan dela rodret och därefter laga det..? Eller skära bort de skadade ytorna och laminera nytt..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
Tack för svar! Okej, vad är lättast/bäst? Dela och laga eller skära bort/laminera? Kan man läsa på någonstans om hur man går tillväga?
Det skulle vara intressant att få veta hur skadan uppstått, om det är en yttre påkänning och om den ytliga skadan och öppningen i akterkant ligger i samma linje.
L-Å andersson
L-Å andersson
-
Ingen aning om hur de uppstått. Skadorna ligger inte i linje med varandra. Den ytliga skadan är dock hel lodrät i sin formering.
Någon med erfarenhet som vet ungefär hur lång tid dessa skador tar att laga? Kan man göra någon tillfällig lösning tills nästa vintersäsong då man har lite mer tid att reparera detta? :)
Någon med erfarenhet som vet ungefär hur lång tid dessa skador tar att laga? Kan man göra någon tillfällig lösning tills nästa vintersäsong då man har lite mer tid att reparera detta? :)
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Skadan på babordsidan skulle kunna vara från en roterande propeller från en motor i motorbrunnen. Gör man för stort roderutslag kan det bli så. Den hade jag spacklat och slipat tills den blir jämn och fin.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit