Spinackerbygel=reva i segel?

Segel

Moderator: Moderator

SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Spinackerbygel=reva i segel?

Inlägg av SebEzp »

Som nämnts tidigare drog jag en rejäl reva i genuan vid ett slag i ganska hård vind. Har lämnat i seglet till segelmakarn, men skulle gärna veta varför detta skedde för att undvika till nästa eventuella gång.
Misstänker att boven är bygeln till spinackerbommen, bifogar bild. Tror seglet nöp fast i bygeln vidslaget, men till saken hör att jag även hade rullat in genuan till 50%, och hade gjort detta när jag hade akterstaget maxsträck, vilket jag har hört ska undvikas. Varför vet jag inte, men kanske blir negativa krafter i det segel som är kvar utsläppt?. Men hade gärna hört lite tankar om detta. Var en kompis som skotade, som eventuellt var lite ivrig och inte lät vinden ta över seglet utan skotade över det.
Bilagor
20220808_160714.jpg
20220808_160714.jpg (144.2 KiB) Visad 1457 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spinackerbygel=reva i segel?

Inlägg av maja »

Det är nog inte bombygeln i sig som är boven utan något av krokarna eller schacklen som du kan krokat fast i beslaget. På framsida mast ska inget vasst eller utstående finnas. Så kroka fall etc. på andra ställen bakom masten och tejpa allt som sticker ut.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Spinackerbygel=reva i segel?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har också dragit en reva i en genua en gång. Vid en hetsig länsrundning direkt efter nedtagning av spinnaker för många år sedan var vi alltför snabba med att skota över genuan vid en gipp, så den fastnade med akterliket på spinnakerbomsfästet. Jag hojtade "akta akterliket", men innan gasten hade förstått var skadan redan skedd. :oops:

Den som skotar måste titta framåt och se vad han gör. Hellre vänta på att seglets akterlik blåser över på rätt sida av bygeln än att dra över seglet med kraft.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spinackerbygel=reva i segel?

Inlägg av maja »

Jag har aldrig fått en reva i något segel så som du beskriver, trots att jag till och från seglat med oerfarna gastar sedan 1983. Och själv var jag ganska oerfaren de första åren jag seglade. Kanske det kan bero på att min bygel är mindre än de som sitter på riggar efter 1972..?..och har mindre benägenhet att fastna..?..

Däremot, som en liten avvikelse från ämnet, men ändå en liknande händelse, har jag råkat ut för att glaset på toppljuset (motorbåtslanternan) har slagit sönder någon gång 1988 under SM på Råå. Jag fick klättra upp i masten under spinnakergången och tejpa för att inte riskera att få revor i seglena. Sedan dess har jag inget toppljus, dvs. seglar alltid på natten då 3-kammarlanternan på masttoppen kan vara tänd.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar