Hempels epoxi gentemot Lefants?
Moderator: Moderator
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 29 aug 2006 20:04
Hempels epoxi gentemot Lefants?
Hej igen!
Angående epoxigrundfärg (tvåkomponents)... Jag har tittat på Hempels och Lefants (West System). Hempel påstår att man kan lägga på deras även när det är nollgradigt, och att man kan lägga på ett nytt lager bara två timmar efter det första. Det låter ju bra...då skulle jag i princip kunna köra igång i helgen och vara klar på söndag. Lefant menar att man ska ha mer än fem plusgrader för deras, och att det ska gå 28 timmar mellan lagren. Frågan är nu, finns det något skäl att använda Lefants?
Nu har jag i och för sig goda erfarenheter av Lefants bottenfärg, SPF Mark 5. Tror ni att man skulle kunna kombinera Hempels epoxifärg med Lefants bottenfärg?
Min båt ligger i Stockholm, och jag vill helst använda tillåten färg, så om jag använder Hempels epoxi och det inte går med SPF Mark 5 på denna, så blir det väl Mille Light som bottenfärg. Marek, om jag inte missminner mig använder väl du den färgen och du har väl mest haft positiva erfarenheter av denna? Tilläggas bör kanske att jag dessutom brukar dyka ner ett par gånger under sommaren och borsta av skrovet.
Tacksam för synpunkter!
Hälsningar Ola
Angående epoxigrundfärg (tvåkomponents)... Jag har tittat på Hempels och Lefants (West System). Hempel påstår att man kan lägga på deras även när det är nollgradigt, och att man kan lägga på ett nytt lager bara två timmar efter det första. Det låter ju bra...då skulle jag i princip kunna köra igång i helgen och vara klar på söndag. Lefant menar att man ska ha mer än fem plusgrader för deras, och att det ska gå 28 timmar mellan lagren. Frågan är nu, finns det något skäl att använda Lefants?
Nu har jag i och för sig goda erfarenheter av Lefants bottenfärg, SPF Mark 5. Tror ni att man skulle kunna kombinera Hempels epoxifärg med Lefants bottenfärg?
Min båt ligger i Stockholm, och jag vill helst använda tillåten färg, så om jag använder Hempels epoxi och det inte går med SPF Mark 5 på denna, så blir det väl Mille Light som bottenfärg. Marek, om jag inte missminner mig använder väl du den färgen och du har väl mest haft positiva erfarenheter av denna? Tilläggas bör kanske att jag dessutom brukar dyka ner ett par gånger under sommaren och borsta av skrovet.
Tacksam för synpunkter!
Hälsningar Ola
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Jag använder VC17 av gammal herderlig västkustkvalitet av vilken jag köpt på mig ett stort lager för många år sedan, när den var tillåten att köpa. Det är ju tillåtet att måla slut sitt privata lager... :-) .. Den är målad på tjärepoxi från början av 90-talet, och som börjar bli så dålig att snart måste bytas ut... :( .. Men det är ju ett ganska stort projekt, så det får vänta till min pensionering...
Så jag har ingen erfarenhet av de färger du hänvisar till. Men generellt sett är det bättre med klart och "uppvärmt" väder när man målar. Luften och ytan ska vara torra. De villkoren uppfylls bäst av från början sval (och därmed vattenfattig), men av solen uppvärmd och torkad luft som fläktar.
Jag själv målar aldrig om inte dygnsmedeltemperaturen överstiger 10 plusgrader och om inte minimitemperaturen inte överstiger 5, oberoende av om färgfabrikanten råkar vara mer optimistisk. Hans budskap har ju i första hand syftet att få sålt just hans färg i konkurrens med andra... :? .. För min del får alltså bottenmålningeni allmänhet vänta till strax före sjösättning. Jag väljer helst en dag med växlande molninghet, då luften är ganska torr och då det också brukar fläkta litet lagom. Det brukar inte vara något problem alls. VC17 torkar ju omedelbart, så man kan sjösätta direkt efter sista draget med rollern.
Så jag har ingen erfarenhet av de färger du hänvisar till. Men generellt sett är det bättre med klart och "uppvärmt" väder när man målar. Luften och ytan ska vara torra. De villkoren uppfylls bäst av från början sval (och därmed vattenfattig), men av solen uppvärmd och torkad luft som fläktar.
Jag själv målar aldrig om inte dygnsmedeltemperaturen överstiger 10 plusgrader och om inte minimitemperaturen inte överstiger 5, oberoende av om färgfabrikanten råkar vara mer optimistisk. Hans budskap har ju i första hand syftet att få sålt just hans färg i konkurrens med andra... :? .. För min del får alltså bottenmålningeni allmänhet vänta till strax före sjösättning. Jag väljer helst en dag med växlande molninghet, då luften är ganska torr och då det också brukar fläkta litet lagom. Det brukar inte vara något problem alls. VC17 torkar ju omedelbart, så man kan sjösätta direkt efter sista draget med rollern.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 26 aug 2006 21:24
Vilken epoxi du lägger på tror jag inte spelar någon som helst roll så länge du använder en som är fri från lösningsmedel. Du lägger ju på en för att det ska bli tätt och då sägs det att den utan blir tätare genom att det då inte ska avdunsta en massa lösningsmedel från den som då "urholkar" färgskiktet utan det blir mer homogent. När epoxin väl är uthärdad kan du använda valfritt fabrikat på bottenfärg. Personligen tycker jag nog det är värt att lägga ner lite tankemöda på vad för bottenfärg man lägger på så slipper man lägga ner så vansinningt mycket mer slipjobb 2 år efter igen när man kommer på att man kanske skulle valt den andra sortens bottenfärg istället. ;)
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
En kompis här i Malmö, med vilken jag dessutom seglat 4 framgångsrika Själland Runt, använde en lösmedelsfri s.k. lamineringsepoxi, som han köpte direkt från en färgtillverkare. På så sätt sparade han mycket pengar och fick nog dessutom många fackmannamässiga råd, som man kanske inte direkt får i en båtttillbehörsaffär.
Epoxin var visst litet trög att lägga på, men slutresultatet blev till slut mycket bra. Läs om hela hans projekt här: http://ks.ownit.nu/IF/if_osmos.htm
Epoxin var visst litet trög att lägga på, men slutresultatet blev till slut mycket bra. Läs om hela hans projekt här: http://ks.ownit.nu/IF/if_osmos.htm
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Jag har hört en till anleding:
Epoxi med lösningsmedel löser även upp eventellla kvarvarande föroreningar på skrovet. Därför rekommenderas ibland ett första lager av sådan när man använder den tätare, lösningsmedelsfria, detta för att få en bättre vidhäftning av hela fuktspärren.
Epoxi med lösningsmedel löser även upp eventellla kvarvarande föroreningar på skrovet. Därför rekommenderas ibland ett första lager av sådan när man använder den tätare, lösningsmedelsfria, detta för att få en bättre vidhäftning av hela fuktspärren.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17
För några vår sedan så var det enligt färgfabrikanterna INTE att rekomendera att använda lamineringsepoxy då det ställde stora krav på kontrollerad luftfuktighet och temptur. Bara för yrkesmän inomhus alltså.
Nu låter det annorlunda. Nu SKALL man använda lamineringsepoxy. Fortfarande med krav på kontrollerad fuktighet och tempratur men med denna varning betydligt mer finstilt.
Kan det vara så att man börjat inse att epoxy inte är det saliggörande undermedel mot fukinträngning som tidigare utlovats och att man därför vill ha "disclaimers" både vad gäller användandet av expoxyfärg och lamineringsepoxy? Blir det inte bra så är det alltid kunden som felat.
Det anges många skäl till varför man numera måste använda lamineringsexpoy närmast laminatet om man avlägsnat gelcoaten. Men vore inte det enklaste att påföra topcoat istället för gelcoaten och sedan vanlig epoxyfärg?
Jag har epoxyfärg på mitt roder men det är rejält fuktigt varje höst (och så är det väl för de flesta IF-båtar?). Likväl har det varje år torkat så där håller inte riktigt teorin om instängd fukt. För ett roder måste väl teroin gälla i än högre grad då det inte finns någon obehandlad insida där fukten kan ta vägen.
Nu låter det annorlunda. Nu SKALL man använda lamineringsepoxy. Fortfarande med krav på kontrollerad fuktighet och tempratur men med denna varning betydligt mer finstilt.
Kan det vara så att man börjat inse att epoxy inte är det saliggörande undermedel mot fukinträngning som tidigare utlovats och att man därför vill ha "disclaimers" både vad gäller användandet av expoxyfärg och lamineringsepoxy? Blir det inte bra så är det alltid kunden som felat.
Det anges många skäl till varför man numera måste använda lamineringsexpoy närmast laminatet om man avlägsnat gelcoaten. Men vore inte det enklaste att påföra topcoat istället för gelcoaten och sedan vanlig epoxyfärg?
Jag har epoxyfärg på mitt roder men det är rejält fuktigt varje höst (och så är det väl för de flesta IF-båtar?). Likväl har det varje år torkat så där håller inte riktigt teorin om instängd fukt. För ett roder måste väl teroin gälla i än högre grad då det inte finns någon obehandlad insida där fukten kan ta vägen.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Jag har funderat i samma banor som du. Efter avslipning skulle man kanske bara kunna applicera vanlig färglös polyester på ytan. Endast sista lagret torde väl behöva vara topcoat, vilken man ju blandar till själv med litet vax i plasten.
Nackdelarna är väl:
Och helst hade man i så fall velat ha möjligheten att spruta plasten.
Nackdelarna är väl:
- Att polyester har sämre vidhäftningsförmåga än epoxi
Att det måste ganska vara varmt, helst över 20 grader, för att polyester ska härda bra.
Att polyester härdar snabb, på runt 15 minuter. Så finishen kanske inte blir den bästa och det blir i så fall mycket slipande.
Och helst hade man i så fall velat ha möjligheten att spruta plasten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jag håller inte med dig Marek om att polyester härdar på 15 min, om man blandar ca 1,5 % härdadre så har man ca 40 min på sig inan den börjar gela och bli seg.... (iallafall den polyester jag har använt (ISO))
var tanken att efter polyestern lägga på epoxi eller?
Polyester avger styren ett bra tag efter att det är "sluthärdat" så att stänga in styrenångorna med epoxi vet jag inte om det är så bra?!?!?!
Jag tror inte heller riktigt på att "polyesterbehandla" båten på det sättet du beskriver... när man ändå gör jobbet, varför göra det halvdant?
Oj vad negativ jag var då det var inte riktigt meningen, men det är tyvärr min åsikt i frågan.
Jag skall behandla min IF nu om några veckor, den har stått inomhus i 6 månader med bottenfärg och primer bort slipade. jag kommer att använda en lösnigsmedelsfri laminerigsepoxi (från www.kompositfabriken.com den kostade ca 2000 för typ 14 kg med frakt) som jag har tänkt lägga på i 4-6 lager. sedan kanske 1-2 lager Hempel light protection som primer för bottenfärgen (hempel Mille Extra, en väldigt bra färg om man bor på västkusten)
Det är mycket som skall hinnas med innan sjösättning...
//Jens http://www.obot.se
var tanken att efter polyestern lägga på epoxi eller?
Polyester avger styren ett bra tag efter att det är "sluthärdat" så att stänga in styrenångorna med epoxi vet jag inte om det är så bra?!?!?!
Jag tror inte heller riktigt på att "polyesterbehandla" båten på det sättet du beskriver... när man ändå gör jobbet, varför göra det halvdant?
Oj vad negativ jag var då det var inte riktigt meningen, men det är tyvärr min åsikt i frågan.
Jag skall behandla min IF nu om några veckor, den har stått inomhus i 6 månader med bottenfärg och primer bort slipade. jag kommer att använda en lösnigsmedelsfri laminerigsepoxi (från www.kompositfabriken.com den kostade ca 2000 för typ 14 kg med frakt) som jag har tänkt lägga på i 4-6 lager. sedan kanske 1-2 lager Hempel light protection som primer för bottenfärgen (hempel Mille Extra, en väldigt bra färg om man bor på västkusten)
Det är mycket som skall hinnas med innan sjösättning...
//Jens http://www.obot.se
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Helst vill jag att det jag smetar på inte ska härda snabbare än tre timmar. Jag har för mig att när jag en gång för länge sedan plastade inne i båten Lagade sprickan i fören) , så blandade jag häften så mycket härdare än i anvisningen i plasten. Det tog ganska lång tid innan det härdade, och jag kunde lungt plasta alla lager. och lamineringen blev helt perfekt.S-420 skrev:Jag håller inte med dig Marek om att polyester härdar på 15 min, om man blandar ca 1,5 % härdadre så har man ca 40 min på sig inan den börjar gela och bli seg.... (iallafall den polyester jag har använt (ISO))
Jag tänkte någ att man endast skulle plasta med polyester. Men jag är osäker på att det funkar.S-420 skrev:var tanken att efter polyestern lägga på epoxi eller?
Polyester avger styren ett bra tag efter att det är "sluthärdat" så att stänga in styrenångorna med epoxi vet jag inte om det är så bra?!?!?!
Vet du att den inte funkar? Kanske man trots allt skulle prova på några kvadratmeter...S-420 skrev:Jag tror inte heller riktigt på att "polyesterbehandla" båten på det sättet du beskriver... när man ändå gör jobbet, varför göra det halvdant?
Senast redigerad av 1 maja, redigerad totalt 17 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
- Ort: Stockholm
All epoxihantering kräver kontrollerade förhållanden.Peter SWE-1474 skrev:Poängen var väl inte att göra ett halvdant jobb utan att undvika att behöva använda lamineringsepoxy som med sina krav på kontrollerade förhållanden och yrkeskunskap.S-420 skrev:J beskriver... när man ändå gör jobbet, varför göra det halvdant?
Men det är inte så svårt att inte vem som helst med lite engagemang kan lära sig.
Se till att skydda huden ordentligt, epoxi är mycket allergent vid hudkontakt. Tänk på att även om det har härdat så att det är slipbart så är epoxin "grön" ett tag till, d.v.s. inte helt uthärdad och då är det skydd som gäller.
Lösningsmedelsfri epoxi är att föredra i de här sammanhangen. Har man mycket blåsor och sånt och bestämmer sig för att t.ex. ta bort gelcoaten under vattenlinjen så ska man använda lösningsmedelsfri och vara noggrann. Om man inte har några problem med sånt utan tänker sig ett litet extraskydd under bottenfärgen så kan man naturligtvis måla några lager lösningsmedelsbaserad och vara helt nöjd med det.
Epoxi härdar ned till 0 grader har jag för mig, men ju kallare det är desto långsammare går det. Vid härdning i lägre temperaturer kommer epoxin att fälla ut ett litet vaxartat karbonatskikt på ytan. På detta fäster inte nästa lager särskilt bra utan slipning emellan. Om man lägger vått-i-vått får man inte detta problem.
Har man väl bekantat sig med epoxi och gjort sin "jungfru-laminering" och målning så är det ganska trevligt att jobba med, luktar inte och blir starkt.
En som har bra svar på alla epoxifrågor, är supertrevlig och dessutom gammal IF-seglare är Gunnar Swärd på Epotex i Länna www.epotex.se
De säljer NM-epoxi.
hälsar....
Håkan
hälsar...
Håkan
Håkan
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
- Ort: Stockholm
Rättelse:Håkan IF 2685 MosesII skrev:
Epoxi härdar ned till 0 grader har jag för mig, men ju kallare det är desto långsammare går det. Vid härdning i lägre temperaturer kommer epoxin att fälla ut ett litet vaxartat karbonatskikt på ytan. På detta fäster inte nästa lager särskilt bra utan slipning emellan. Om man lägger vått-i-vått får man inte detta problem.
hälsar....
Håkan
Naturligtvis ska man inte lägga vått-i-vått i låga temperaturer, men det är oundvikligt att temperaturen går ned under 20 grader på natten även på senvåren/försommaren och man bör ha i åtanke att om man tänker lägga lager nästa dag så kan man ha fått ett sånt vaxartat skikt.
/H
hälsar...
Håkan
Håkan
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17
Man kan läsa på massor av båtforum att man SKALL använda
lamineringsepoxy nuförtiden. Men hur många av dessa råd baseras på egna faktiska kunskaper/forskning/tester mm (inget illa menat mot någon här på forumet)? Dvs hur ofta kommer INTE informationen ursprungligen från intressen i färgbranchen/epoxybranchen? Samma färgbranch som bara för några år sedan AVRÅDDE från lamineringsepoxy.
Vad gäller kontollerade förhållanden så är ju det inget problem för mig då jag lätt kan ta in rodret (faktum är att jag skiter i om det är fuktigt eller inte). Men för den som vill ta in hela båten så är det för den ävervägande majoriteten ganska svårt att fixa skulle jag tro (i alla fall nära storstäderna till en rimlig peng i förhållande till båtens värde).
lamineringsepoxy nuförtiden. Men hur många av dessa råd baseras på egna faktiska kunskaper/forskning/tester mm (inget illa menat mot någon här på forumet)? Dvs hur ofta kommer INTE informationen ursprungligen från intressen i färgbranchen/epoxybranchen? Samma färgbranch som bara för några år sedan AVRÅDDE från lamineringsepoxy.
Vad gäller kontollerade förhållanden så är ju det inget problem för mig då jag lätt kan ta in rodret (faktum är att jag skiter i om det är fuktigt eller inte). Men för den som vill ta in hela båten så är det för den ävervägande majoriteten ganska svårt att fixa skulle jag tro (i alla fall nära storstäderna till en rimlig peng i förhållande till båtens värde).
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
- Ort: Stockholm
Mina få enkla råd kommer bara av egen erfarenhet.
Jag har laminerat en genomgående frostsprängning bakom kölen, plastat igen ett par gamla bottengenomföringar och epoxibehandlat botten med åtminstone hittills lyckat resultat. Det var 7 år sedan och inga blåsor har kommit tillbaka. Jag har kört med NM-epoxi och West.
Vid den tiden hade jag nog kunnat skriva en avhandling i ämnet, men man glömmer tyvärr fort i min ålder:-)
Jobben gjordes utomhus i Sthlm på senvåren/försommaren av mig själv.
Renskrapning/slipning hösten före, sjösättning strax efter midsommar det året.
Jag vill påstå att epoxi är både enkelt och trevligt att jobba med.
Man lär sig fort och får känsla för gelningstider och sånt.
En enkel digital hushållsvåg, massor av plastkärl typ BigPack-glass, massor av blandningspinnar, tålamod och ett par hundrapack latexhandskar från apoteket som man tejpar tätt mot tröjan så att det inte kan rinna in epoxi emellan.
Böldpestprylen är enkel att rida på för tillverkarna för att sälja dyra produkter. De flesta blåsor man hittar sitter dock bara mellan gelcoaten och laminatet.
Ingen kunde under mina efterforskningar påstå att någon båt sjunkit av skador som kunnat härledas till böldpest.
Men även om det är mycket jobb så är det skönt att kunna göra sin botten ordentligt slät och fin.
Min båt är epoxibehandlad och jag sover gott av det. Med facit i hand skulle jag förmodligen ha sovit lika gott även om jag låtit det vara och låtit vattnet gå in och ut ur laminatet mellan säsongerna som det gör på obehandlade båtar.
Ett par småtips om du sätter igång:
Väg upp epoxi och härdare i en plastburk, blanda noga med pinne, häll sen över blandningen i en ny burk och fortsätt blanda lite till. På så sätt slipper man riskera att det ligger oblandad epoxi i hörnen på burken.
Köp ett extra epoxikit på öppet köp. Man vill inte att det ska ta slut när man är mitt i jobbet.
/Håkan
p.s. Jag tror det funkar utmärkt med lamineringsepoxi.
Jag har laminerat en genomgående frostsprängning bakom kölen, plastat igen ett par gamla bottengenomföringar och epoxibehandlat botten med åtminstone hittills lyckat resultat. Det var 7 år sedan och inga blåsor har kommit tillbaka. Jag har kört med NM-epoxi och West.
Vid den tiden hade jag nog kunnat skriva en avhandling i ämnet, men man glömmer tyvärr fort i min ålder:-)
Jobben gjordes utomhus i Sthlm på senvåren/försommaren av mig själv.
Renskrapning/slipning hösten före, sjösättning strax efter midsommar det året.
Jag vill påstå att epoxi är både enkelt och trevligt att jobba med.
Man lär sig fort och får känsla för gelningstider och sånt.
En enkel digital hushållsvåg, massor av plastkärl typ BigPack-glass, massor av blandningspinnar, tålamod och ett par hundrapack latexhandskar från apoteket som man tejpar tätt mot tröjan så att det inte kan rinna in epoxi emellan.
Böldpestprylen är enkel att rida på för tillverkarna för att sälja dyra produkter. De flesta blåsor man hittar sitter dock bara mellan gelcoaten och laminatet.
Ingen kunde under mina efterforskningar påstå att någon båt sjunkit av skador som kunnat härledas till böldpest.
Men även om det är mycket jobb så är det skönt att kunna göra sin botten ordentligt slät och fin.
Min båt är epoxibehandlad och jag sover gott av det. Med facit i hand skulle jag förmodligen ha sovit lika gott även om jag låtit det vara och låtit vattnet gå in och ut ur laminatet mellan säsongerna som det gör på obehandlade båtar.
Ett par småtips om du sätter igång:
Väg upp epoxi och härdare i en plastburk, blanda noga med pinne, häll sen över blandningen i en ny burk och fortsätt blanda lite till. På så sätt slipper man riskera att det ligger oblandad epoxi i hörnen på burken.
Köp ett extra epoxikit på öppet köp. Man vill inte att det ska ta slut när man är mitt i jobbet.
/Håkan
p.s. Jag tror det funkar utmärkt med lamineringsepoxi.
hälsar...
Håkan
Håkan