Besticklådan, IF-ens viktigaste del
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2471
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Besticklådan, IF-ens viktigaste del
I fjol gick den viktigaste delen sönder på min IF efter lång och trogen tjänst. Den är viktig både för att den symboliserar båten och för att den är en förutsättning för att man ska kunna bo i den. Av båda skälen måste jag nu lösa problemet genom reparation eller nyanskaffning.
Vilken del tror du att det är?
Vilken del tror du att det är?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2822
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: IF-ens viktigaste del
Det är väl den där plastskivan som sitter som "front" framför hålet i "handskfacket".
Gör en ny "front" av syrafast plåt så håller den i evighet.
Om du tycker att det räcker med 100 år, så går det bra med en aluminiumplåt. ..
Gör en ny "front" av syrafast plåt så håller den i evighet.
Om du tycker att det räcker med 100 år, så går det bra med en aluminiumplåt. ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2471
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: IF-ens viktigaste del
Det är en bra gissning med handskfacksfronten! Den var faktiskt också trasig, men har redan blivit nytillverkad av en lokal plastfirma (det måste ju se likadant ut som det alltid har gjort!). Handskfacksfronten är den bästa delen på båten. Den gör att handskfacket går att använda till förvaring av alla små nödvändiga tillbehör medan du seglar: Glasögon, solkräm, GPS, vattenflaska, ölburk ligger där på ett torrt och säkert sätt och du kan alltid nå dem från platsen vid rodret.
Nej, delen jag nu menar är den viktigaste delen för helhetskonceptet som båten är, och handlar inte bara om seglingen. Den har mer med boendekomforten att göra. Den visar att båten ska användas för tursegling. Samtidigt är den välkänd för alla som seglat bankappsegling under många år.
Nej, delen jag nu menar är den viktigaste delen för helhetskonceptet som båten är, och handlar inte bara om seglingen. Den har mer med boendekomforten att göra. Den visar att båten ska användas för tursegling. Samtidigt är den välkänd för alla som seglat bankappsegling under många år.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: IF-ens viktigaste del
Det var klurigt, var inne på att det skulle vara skivan som köket står, det är unikt för IF, men i och med ditt andra ilägg blev jag tveksam, kan det vara sprayhood.
IF1426 / L-Å Andersson
IF1426 / L-Å Andersson
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2822
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: IF-ens viktigaste del
I så fall är det besticklådan. Den i original. Mången IF-kappseglare har fått jaga rätt på en sådan för att få starta. Men för att förenkla kappseglingen är den numera inte obligatorisk.Johan SWE-1870 skrev: Nej, delen jag nu menar är den viktigaste delen för helhetskonceptet som båten är, och handlar inte bara om seglingen. Den har mer med boendekomforten att göra. Den visar att båten ska användas för tursegling. Samtidigt är den välkänd för alla som seglat bankappsegling under många år.
Vill meddela att min egen besticklåda är från 1971, i blå originalform, alltså ett sällsynt original med variabla längder i facken. Numera trängs besticken tillsammans med några skruvmejslar, polygrip, skiftnyckel och ett antal schacklar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: IF-ens viktigaste del
Köksupphängningsanordningen låter absolut som en bra gissning!
Eller kan det vara anordningarna för att hänga upp bordet och ruffluckan?
Eller kan det vara anordningarna för att hänga upp bordet och ruffluckan?
Re: IF-ens viktigaste del
Hmmm, den viktigaste delarna för helhetskonceptet som båten är?
Definitivt de Gardena o-ringarna vid rodret som måste bytas varje vår.
Annars, gängorna i bordsbenen?
Definitivt de Gardena o-ringarna vid rodret som måste bytas varje vår.
Annars, gängorna i bordsbenen?
Re: IF-ens viktigaste del
Srayhooden? Skön att sitta bakom vid segling och ovärderlig när man ska laga till en god middag när det regnar
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 09 mar 2013 14:58
Re: IF-ens viktigaste del
Hm, mastbulten, jag förvarar den som den vore gjord av platina...
Fredrik Ringblom
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2471
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: IF-ens viktigaste del
Alla är på helt rätt spår och dessutom mycket fyndiga! Ni tänker alla precis som jag. Det finns flera stycken unika konstruktionsdetaljer på IF-båten. Det är alla dessa som tillsammans gör båten så bra. I många fall finns de inte heller på någon annan båt.
Skivan som köket står på är en bra gissning. Spisen ska finnas i båten vid kappsegling och skivan håller den på plats. Skivan är också en förutsättning för matlagning vid boende i båten. Den fungerar både som avställningsyta när du äter, som arbetsyta vid matlaging eller disk. Slutligen är den nog mer eller mindre unik i båtvärlden.
Sprayhooden är mycket praktisk, speciellt då man bor i båten. Den gör mycket riktigt att du kan stå i skydd och laga mat. Den är utmärkt att sitta under då kvällen kyler lite. Fast jag förknippar den inte primärt med kappsegling, även om min ibland sitter kvar vid mindre viktiga tävlingar.
Köksupphängningsanordningen för att balansera spisen finns på vissa IF-båtar, men jag tror inte på alla. Jag har i varje fall ingen. Den kanske gör det möjligt med enklare matlagning under gång, men jag undrar om det trots allt inte sker bättre när båten ligger still.
Anordningarna för att hänga upp bord och rufflucka med är utan tvekan en gissning i min smak. Dessa båda är oerhört praktiska och jag har inte sett dem på någon annan båttyp. De gör att kan förvara lucka och bord ur vägen och slipper ha dem i en koj, stuvfack eller var de nu skulle kunna vara.
Gängorna i bordsbenen, eller de svängda bordsben som finns på min båt, är också en unik och praktisk detalj. Med dessa kan du placera bordet var du vill, till och med ute.
O-ringar till rodret är även de väldigt speciella och en mycket smart lösning för att minska glapp och slitage. Till det skulle jag vilja lägga den smarta metoden att fästa rorkulten vid rodret genom att klämma fast den mellan två plåtar. Inget glapp som alla andra båtar med hjärtstock. Och en rorkult som du lätt kan justera till valfri höjd.
Toahinken kvalar också in, även om den kanske finns på andra båttyper också. Hinken är en praktisk nödvändighet både för tävling och tursegling. Jag har alltid två stycken med, så jag kan klara mig även om jag skulle tappa eller ha sönder en.
Kärleksbrädan är också ett signum för IF-båten och gör förpiken till den sovplats vi gillar bäst. Och den flyttas i land vid mästerskap då båten lättas, så det är också en bra gissning.
Mastbulten är också en unik detalj, välkänd av alla IF-seglare. Kanske inte heller många andra båtar har den. Med mastbulten går det till och med att rigga båten utan kran om du skulle vilja.
Du ser att jag hoppade över en gissning, och det är den rätta:
Det rör sig alltså om besticklådan. Denna lilla sak i lätt plast gör det möjligt att förvara bestick och köksredskap så att de är lätt tillgängliga för matlagning. Den är gjord av tunn och smäcker plast och har flyttbara mellanväggar. Den väger nästan ingenting, men innebär väldigt mycket för att båten ska bli beboelig. Dess placering är utmärkt, skyddad nere vid durken kan du alltid öppna den, samtidigt som den är ur vägen då den är stängd. Utan denna plats att förvara besticken på skulle jag inte kunna använda båten på det sätt som jag gör.
Förr om åren var besticklådan också ett obligatorium vid bankappsegling och den stod särskilt i båtens klassregel. Det förekom att folk jagade besticklådor vid mästerskapsseglingar.
För min del är just besticklådan en symbol för båten och dess användningsområde. Det är meningen att båten ska kappseglas, men det är precis lika mycket meningen att den ska turseglas och att man ska bo i den. Av denna anledning minns jag att jag röstade emot förslaget att ta bort den från klassregeln. Jag tyckte att det var en charmig liten detalj som visar vad båtens syfte är och att den därför skulle finnas kvar.
Tack alla som ville vara med och leka min lilla gåta! Och tack för alla intelligenta gissningar. Det var riktigt roligt att se att så många har noterat alla båtens små speciallösningar och detaljer som gör den unik och praktisk.
Skivan som köket står på är en bra gissning. Spisen ska finnas i båten vid kappsegling och skivan håller den på plats. Skivan är också en förutsättning för matlagning vid boende i båten. Den fungerar både som avställningsyta när du äter, som arbetsyta vid matlaging eller disk. Slutligen är den nog mer eller mindre unik i båtvärlden.
Sprayhooden är mycket praktisk, speciellt då man bor i båten. Den gör mycket riktigt att du kan stå i skydd och laga mat. Den är utmärkt att sitta under då kvällen kyler lite. Fast jag förknippar den inte primärt med kappsegling, även om min ibland sitter kvar vid mindre viktiga tävlingar.
Köksupphängningsanordningen för att balansera spisen finns på vissa IF-båtar, men jag tror inte på alla. Jag har i varje fall ingen. Den kanske gör det möjligt med enklare matlagning under gång, men jag undrar om det trots allt inte sker bättre när båten ligger still.
Anordningarna för att hänga upp bord och rufflucka med är utan tvekan en gissning i min smak. Dessa båda är oerhört praktiska och jag har inte sett dem på någon annan båttyp. De gör att kan förvara lucka och bord ur vägen och slipper ha dem i en koj, stuvfack eller var de nu skulle kunna vara.
Gängorna i bordsbenen, eller de svängda bordsben som finns på min båt, är också en unik och praktisk detalj. Med dessa kan du placera bordet var du vill, till och med ute.
O-ringar till rodret är även de väldigt speciella och en mycket smart lösning för att minska glapp och slitage. Till det skulle jag vilja lägga den smarta metoden att fästa rorkulten vid rodret genom att klämma fast den mellan två plåtar. Inget glapp som alla andra båtar med hjärtstock. Och en rorkult som du lätt kan justera till valfri höjd.
Toahinken kvalar också in, även om den kanske finns på andra båttyper också. Hinken är en praktisk nödvändighet både för tävling och tursegling. Jag har alltid två stycken med, så jag kan klara mig även om jag skulle tappa eller ha sönder en.
Kärleksbrädan är också ett signum för IF-båten och gör förpiken till den sovplats vi gillar bäst. Och den flyttas i land vid mästerskap då båten lättas, så det är också en bra gissning.
Mastbulten är också en unik detalj, välkänd av alla IF-seglare. Kanske inte heller många andra båtar har den. Med mastbulten går det till och med att rigga båten utan kran om du skulle vilja.
Du ser att jag hoppade över en gissning, och det är den rätta:
Det rör sig alltså om besticklådan. Denna lilla sak i lätt plast gör det möjligt att förvara bestick och köksredskap så att de är lätt tillgängliga för matlagning. Den är gjord av tunn och smäcker plast och har flyttbara mellanväggar. Den väger nästan ingenting, men innebär väldigt mycket för att båten ska bli beboelig. Dess placering är utmärkt, skyddad nere vid durken kan du alltid öppna den, samtidigt som den är ur vägen då den är stängd. Utan denna plats att förvara besticken på skulle jag inte kunna använda båten på det sätt som jag gör.
Förr om åren var besticklådan också ett obligatorium vid bankappsegling och den stod särskilt i båtens klassregel. Det förekom att folk jagade besticklådor vid mästerskapsseglingar.
För min del är just besticklådan en symbol för båten och dess användningsområde. Det är meningen att båten ska kappseglas, men det är precis lika mycket meningen att den ska turseglas och att man ska bo i den. Av denna anledning minns jag att jag röstade emot förslaget att ta bort den från klassregeln. Jag tyckte att det var en charmig liten detalj som visar vad båtens syfte är och att den därför skulle finnas kvar.
Tack alla som ville vara med och leka min lilla gåta! Och tack för alla intelligenta gissningar. Det var riktigt roligt att se att så många har noterat alla båtens små speciallösningar och detaljer som gör den unik och praktisk.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: IF-ens viktigaste del
Takk for artig gjettelek. :) Her var det mange snedige løsninger jeg som fersking ikke har fått satt meg inn i enda...
Jeg var faktisk ikke klar over at bestikkskuffen var en original sak - jeg har en slik en i min båt og - artig å vite.
Mvh,
Frode
Finnes det en opphengsløsning for ruffluken? Den har ikke jeg sett - har noen et bilde av dette?Johan SWE-1870 skrev: Anordningarna för att hänga upp bord och rufflucka med är utan tvekan en gissning i min smak. Dessa båda är oerhört praktiska och jag har inte sett dem på någon annan båttyp. De gör att kan förvara lucka och bord ur vägen och slipper ha dem i en koj, stuvfack eller var de nu skulle kunna vara.
Hva er disse o-ringene til roret? Har noen et bilde?Johan SWE-1870 skrev: O-ringar till rodret är även de väldigt speciella och en mycket smart lösning för att minska glapp och slitage. Till det skulle jag vilja lägga den smarta metoden att fästa rorkulten vid rodret genom att klämma fast den mellan två plåtar. Inget glapp som alla andra båtar med hjärtstock. Och en rorkult som du lätt kan justera till valfri höjd.
Jeg var faktisk ikke klar over at bestikkskuffen var en original sak - jeg har en slik en i min båt og - artig å vite.
Hehe - finnes det en original toahink til disse båtene? Jeg kjenner jeg ikke er så lei for å ikke ha en original av dette utstyret… :)Johan SWE-1870 skrev: Toahinken kvalar också in, även om den kanske finns på andra båttyper också. Hinken är en praktisk nödvändighet både för tävling och tursegling. Jag har alltid två stycken med, så jag kan klara mig även om jag skulle tappa eller ha sönder en.
Mvh,
Frode
Frode
______________
NOR-184 (2114)
______________
NOR-184 (2114)
Re: IF-ens viktigaste del
Kul ide` med den här frågeleken.
Hehe - finnes det en original toahink til disse båtene? Jeg kjenner jeg ikke er så lei for å ikke ha en original av dette utstyret… :)
Mvh,
Frode
Hittade ett svar på Frodes undran, i en katalog "Tillbehör till Marieholmsbåtar" finns det en toahink av PVC med tättslutande lock och sittring, art. nr. 5137, bland flera lösningar i detta ämne. Katalogen är nog från 80-talet, så jag tror inte det är lönt att få tag på en sådan numera.
IF1426 / L-Å Andersson
Hehe - finnes det en original toahink til disse båtene? Jeg kjenner jeg ikke er så lei for å ikke ha en original av dette utstyret… :)
Mvh,
Frode
Hittade ett svar på Frodes undran, i en katalog "Tillbehör till Marieholmsbåtar" finns det en toahink av PVC med tättslutande lock och sittring, art. nr. 5137, bland flera lösningar i detta ämne. Katalogen är nog från 80-talet, så jag tror inte det är lönt att få tag på en sådan numera.
IF1426 / L-Å Andersson
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 19 gånger.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2471
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: IF-ens viktigaste del
På undersidan av cockpittens sittyta, i taket på kojen, sitter det en trälist med en kloss du kan vrida. På ena sidan kan du hänga luckan, på andra sidan kan du hänga bordet. I akterkant finns en trälist som bär upp dem. Jag har ingen bild, men kan se om jag kan ta en när jag ska till båten om nån vecka.chefpogo skrev: Finnes det en opphengsløsning for ruffluken? Den har ikke jeg sett - har noen et bilde av dette?
Dessa sitter på rodertapparna. Här kan du se dem: http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=871chefpogo skrev: Hva er disse o-ringene til roret? Har noen et bilde?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit