Vilken del tror du att det är?
Moderator: Moderator
I så fall är det besticklådan. Den i original. Mången IF-kappseglare har fått jaga rätt på en sådan för att få starta. Men för att förenkla kappseglingen är den numera inte obligatorisk.Johan SWE-1870 skrev: Nej, delen jag nu menar är den viktigaste delen för helhetskonceptet som båten är, och handlar inte bara om seglingen. Den har mer med boendekomforten att göra. Den visar att båten ska användas för tursegling. Samtidigt är den välkänd för alla som seglat bankappsegling under många år.
Finnes det en opphengsløsning for ruffluken? Den har ikke jeg sett - har noen et bilde av dette?Johan SWE-1870 skrev: Anordningarna för att hänga upp bord och rufflucka med är utan tvekan en gissning i min smak. Dessa båda är oerhört praktiska och jag har inte sett dem på någon annan båttyp. De gör att kan förvara lucka och bord ur vägen och slipper ha dem i en koj, stuvfack eller var de nu skulle kunna vara.
Hva er disse o-ringene til roret? Har noen et bilde?Johan SWE-1870 skrev: O-ringar till rodret är även de väldigt speciella och en mycket smart lösning för att minska glapp och slitage. Till det skulle jag vilja lägga den smarta metoden att fästa rorkulten vid rodret genom att klämma fast den mellan två plåtar. Inget glapp som alla andra båtar med hjärtstock. Och en rorkult som du lätt kan justera till valfri höjd.
Hehe - finnes det en original toahink til disse båtene? Jeg kjenner jeg ikke er så lei for å ikke ha en original av dette utstyret… :)Johan SWE-1870 skrev: Toahinken kvalar också in, även om den kanske finns på andra båttyper också. Hinken är en praktisk nödvändighet både för tävling och tursegling. Jag har alltid två stycken med, så jag kan klara mig även om jag skulle tappa eller ha sönder en.
På undersidan av cockpittens sittyta, i taket på kojen, sitter det en trälist med en kloss du kan vrida. På ena sidan kan du hänga luckan, på andra sidan kan du hänga bordet. I akterkant finns en trälist som bär upp dem. Jag har ingen bild, men kan se om jag kan ta en när jag ska till båten om nån vecka.chefpogo skrev: Finnes det en opphengsløsning for ruffluken? Den har ikke jeg sett - har noen et bilde av dette?
Dessa sitter på rodertapparna. Här kan du se dem: https://www.ifboat.com/forum/topic/871chefpogo skrev: Hva er disse o-ringene til roret? Har noen et bilde?