Beslag och block på bom

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Jakob.s
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jun 2010 14:15
Ort: Luleå

Beslag och block på bom

Inlägg av Jakob.s »

Jag håller på att bygga om mitt bomuthal för att kombinera med nedhalet och har lite funderingar.

Jag tidigare frågat om hur man bör göra och har fått bra svar som gett klarhet. Nu har jag plockat ur linor och block ur bom;en
men jag är fundersam till alla block och beslag som tidigare ägare monterat. Finns det någon anledning till att ha alla dessa linledare, öglor och block
och vad kan de tänkas användas till?

Varför jag funderar är för att jag ska bygga om till en lösning som ligger utanpå bomen och jag tror att linan från det kan komma att ta.

Finns det någon bra anledning till att ha kvar allt detta eller är det bara att demontera?

Kan tilläggas att jag bara haft min IF 2 år och aldrig revat, kan det vara något som hör till det?

Bilder finns nedan.

http://dl.dropbox.com/u/5476032/DSC_3685.JPG
http://dl.dropbox.com/u/5476032/DSC_3687.JPG

Vh Jakob
Jakob
IF-E 2274
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Beslag och block på bom

Inlägg av maja »

Du kan med fördel bygga ett utanpåliggande uthal. Information om ett sådant finns i trådarna på det här forumet. Använd sökfunktionen, så hittar du säkert något matnyttigt.

Om du vill bygga ett uthal inne i bommen, ska du använda kaskadkoppling med enkelblock.Varje block (kaskad) ger en dubblering av det föregående. Det ger minst friktion och trasslar minst, även om det kan se litet risigt ut när man ser alla enkelblocken.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Beslag och block på bom

Inlägg av maja »

Jakob.s skrev: Finns det någon bra anledning till att ha kvar allt detta eller är det bara att demontera?
Kan tilläggas att jag bara haft min IF 2 år och aldrig revat, kan det vara något som hör till det?
Block etc. för revning finns i allmänhet på utsidan av bommen och brukar ibland vara fastsatta på en eller två skenor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jakob.s
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jun 2010 14:15
Ort: Luleå

Re: Beslag och block på bom

Inlägg av Jakob.s »

Jag var kanske lite otydlig när jag skrev mitt tidigare inlägg, Blocken och fästena man ser på de två bilderna på utsidan av bomen är de jag undrar över.

När jag har sett andra bilder på IF;ar och dess bommar ser det inte ut som att det finns lika många beslag, linlöpare, öglor och kindblock som jag har på utsidan av min bom.

Hur ser andras bommar ut? Har ni en massa beslag på utsidan och hur använder ni de då?

Jag är frestad av att montera bort alla prylar på utsidan av bommen men eftersom jag kan tänkas komma i en situation där jag behöver reva och vill då inte upptäcka att jag
plockat bort beslagen som möjliggör detta.

/ Jakob
Jakob
IF-E 2274
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Beslag och block på bom

Inlägg av johan swe-1870 »

Min bom har inga extra beslag för revning alls.

Det går att reva utan att ha extra beslag utanpå bommen, men det tar lite längre tid. Du behöver binda fast halshornet med tamp runt bom och mast, flytta uthalsschacklet till revöglan och binda fast överblivet segel med revlinor runt bommen. Sedan spänner du uthal och hissar storen så högt det går. Det är lite meckigt och utförs i hamn, på havet krävs det nog två vana personer för att göra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jakob.s
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jun 2010 14:15
Ort: Luleå

Re: Beslag och block på bom

Inlägg av Jakob.s »

Tack för svar!

Det bekräftar alltså det jag sett på bilder, då ska jag nog göra så att jag monterar bort beslagen.
De gånger det blåser så att jag måste reva så antar jag att jag har möjligheten att reva i hamn alt har lyssnat på
sjövädret och har tid på mig. Det är tur att IFen är så styv att man (jag) sällan revar.

vh Jakob
Jakob
IF-E 2274
Skriv svar