Sökningen fann 35 träffar

av smögenräkan
09 feb 2016 20:57
Kategori: Förbund
Tråd: Vill gå ur if-båtförbundet
Svar: 1
Visningar: 7056

Vill gå ur if-båtförbundet

Jag har försökt maila ett till ett par adresser men det verkar inte fungera.Jag sålde båten i våras och vill därför gå ur IF-förbundet. Jag fick räkningen för årsavgiften i januari och den har jag därför inte betalt hoppas det inte blir problem när jag meddelar först nu(vill inte ha betalningsanmärk...
av smögenräkan
15 jun 2015 18:46
Kategori: El
Tråd: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?
Svar: 10
Visningar: 19828

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Det var bottenplattans diameter så diametern var ca 22 från gänga till gänga och jag köpte den mindre varianten och den kommer att passa(92 kr helt ok). Jag testkopplar nog (de finns ju bara tre sätt att koppla på eller två om jorden är markerad)och tydligen kan inget hända för jag slipper gärna läg...
av smögenräkan
15 jun 2015 11:14
Kategori: El
Tråd: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?
Svar: 10
Visningar: 19828

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Min far som bor där båten ligger mätte just och diametern på kontakten är 22mm när man skruvat loss från gänga till gänga och med hylsa 25.Jag har en exakt samma kontakt som passar och som sitter på en sladd som är till det gamla systemet med lanternorna i fören på pulpiten som inte används längre. ...
av smögenräkan
14 jun 2015 23:02
Kategori: El
Tråd: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?
Svar: 10
Visningar: 19828

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Många tack johan jag köper en multimeter för nån hundring samt 2-pols däckskontakt på biltema i morgon. Personen som tar över min båt är också väl informerad om hur bra if-båtförbundet och denna hemsida är och kommer med största sannolikhet ta över min plats.
av smögenräkan
14 jun 2015 12:17
Kategori: El
Tråd: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?
Svar: 10
Visningar: 19828

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Masten är redan på och båten faktiskt också såld i går och tjuven har bara klippt kabeln rakt av med avbitare(må han gå på grund)
av smögenräkan
14 jun 2015 10:25
Kategori: El
Tråd: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?
Svar: 10
Visningar: 19828

Re: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Det är till en stycken lanterna som är runtomlysande. Om det är tre kablar skall man vira ihop två av dem tex gröngul och svart?Är det bara att testa koppla på olika sätt till det lyser dvs att man kan koppla fel utan nån lampa går?
av smögenräkan
13 jun 2015 21:50
Kategori: El
Tråd: Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?
Svar: 10
Visningar: 19828

Däckskontakt 2-pol eller-3pol eller 4-pol?

Har nyss sjösatt och nästan riggat och ordnat klart och upptäckte då att nån tråkig typ i höstas vid avriggningen klippt av och snott min däckskontakt som går till min topplanterna(360 graders lanterna)genomföringen i båten är ok och har tre hål. Jag tänkte därför köpa ny däckskontakt på biltema och...
av smögenräkan
22 apr 2012 22:17
Kategori: Motor
Tråd: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?
Svar: 8
Visningar: 21951

Re: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Den läcker inte i växelhus eller runt proppelleraxel utan jag tror att det är som ni svarade först dvs bränslespill. Snurran har inte gått mer än kanske 100 tim. Jag är dock tacksam för alla svar som är till hjälp den dagen det är aktuellt att demontera riggen, tack för alla åsikter än en gång.
av smögenräkan
19 apr 2012 21:39
Kategori: Motor
Tråd: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?
Svar: 8
Visningar: 21951

Re: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Kan mycket väl vara som ni säger. Jag upptäckte att det rann lite svart ifrån den skarven som jag pratade om som ligger ca 20 cm ovanför propelleraxelns centrum(Detta hände när jag tog snurran in i huset sen har det inte runnit mycket). Snurran har fungerat exemplariskt och startar varje år efter 2 ...
av smögenräkan
19 apr 2012 20:18
Kategori: Motor
Tråd: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?
Svar: 8
Visningar: 21951

Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Johnson 6 hk läcker lite svart olja i riggen och jag undrar om det är nån som har koll hur man demonterar riggen. Läckan är i skarven i riggen närmast propellern ovanför första vingen vid propeller. Min plan är att montera ner och täta med loctite flytande packning. Nån som vet hur man demonterar bä...
av smögenräkan
24 maj 2011 12:16
Kategori: Skrov
Tråd: Genomföringar och gångjärn på äldre IF?
Svar: 6
Visningar: 11042

Re: Genomföringar och gångjärn på äldre IF?

De två genomföringar som är framme är till toa och där är allt nytt och fräscht. Jag tror inte mina ventiler i aktern är orginal utan förförre ägaren har bytt ut dem och enligt min far som har lite koll så var det nog egentligen bättre ventiler som satt på från början och då kunde man göra den servi...
av smögenräkan
23 maj 2011 20:24
Kategori: Skrov
Tråd: Genomföringar och gångjärn på äldre IF?
Svar: 6
Visningar: 11042

Genomföringar och gångjärn på äldre IF?

Har precis sjösatt i helgen och jag vet att det är läge att byta ut ventilerna till självlänsen vid kölen i aktern men tänker att jag gör detta nästa år(framme är bägge nya). Båten är snustorr och jag har skrapat och tittat på ventilerna som står helt öppna och som jag ej rört och det är väl ingen r...
av smögenräkan
21 jun 2010 21:40
Kategori: Rigg
Tråd: Yttre vantinfästningar på If?
Svar: 25
Visningar: 29503

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Du har förmodligen rätt. De danska röstjärnen du säljer är dunderbra men för den som vill ha nya infästningar på andra ställen är det kanske läge att ta med de gamla och kontakta den lokale smeden. Medlemmar vill nämligen köpa mina. De danska ser också handsmidda ut.
av smögenräkan
21 jun 2010 20:49
Kategori: Rigg
Tråd: Yttre vantinfästningar på If?
Svar: 25
Visningar: 29503

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Marieholms varv i strömstad(Strömstads Marina) som uppgraderar och renoverar IF måste ha koll på var man får tag på infästningar eller vad man skall använda i stället.
av smögenräkan
21 jun 2010 16:28
Kategori: Rigg
Tråd: Yttre vantinfästningar på If?
Svar: 25
Visningar: 29503

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Mina fick jag med när jag köpte båten(10 år gamla säkert fast oanvända)). 4st lite längre än inre röstjärnet och det står andersen på plastpåsen de ligger i så jag antar att det är orginal. Eller så har jag fel och det är öglebult som han lagt i paketen för nåt servicepack för vinschar el. så.