Sökningen fann 18 träffar
- 14 jul 2025 18:40
- Kategori: Rigg
- Tråd: Dyneema till hanfötter
- Svar: 6
- Visningar: 1026
Re: Dyneema till hanfötter
Här är en intressant artikel om dyneema och UV strålning: https://www.practical-sailor.com/sails- ... ng-rigging
- 14 jul 2025 14:13
Re: Dyneema till hanfötter
Jag var lite otydlig i mitt inlägg. Det är hanfötterna till akterstaget som jag menar.
Nu vet jag inte hur gammal dyneeman är men jag tror också att anledningen till att den gick av var på grund av UV strålning.
Är det double braid dyneema i 6mm som hade varit bäst?
Nu vet jag inte hur gammal dyneeman är men jag tror också att anledningen till att den gick av var på grund av UV strålning.
Är det double braid dyneema i 6mm som hade varit bäst?
- 13 jul 2025 20:31
Dyneema till hanfötter
Hej! I förrgår när jag seglade till Gilleleje gick ena hanfoten av Dyneema av. Jag tror att den gick av för att den var gammal och sliten och behöver nu göra nya. Jag har läst olika trådar och har sett olika som använder 5 och 6mm Dyneema. Jag har en bit 6mm som jag använt till soft schackels, men nä ...
- 13 jul 2025 19:11
- Kategori: Beslag
- Tråd: Montering av vinschar
- Svar: 15
- Visningar: 2892
Re: Montering av vinschar
Ja, diametern är större än original och dem får precis plats.
- 12 jul 2025 23:17
En uppdatering om hur det gick. Det var inte lätt att hitta lång försänkt a4 träskruv men till slut hittade jag dessa: När jag borrade hål till de nya vinscharna utgick jag från centrum från orginalvinscharna. På styrbords sida hamnade det yttersta hålet utanför förstärkningen men inte på babords sid ...
- 30 jun 2025 17:42
Tack NilHas!
Vad för längd och diameter på skruv använde du?
Vad för längd och diameter på skruv använde du?
- 24 jun 2025 15:53
- Kategori: El
- Tråd: Elektronisk utrustning – vad har ni och varför?
- Svar: 14
- Visningar: 5536
Re: Elektronisk utrustning – vad har ni och varför?
Tack för svar!
Vad för typ av plotter är det du har och hur är sladdarna dragna?
Vad för typ av plotter är det du har och hur är sladdarna dragna?
- 23 jun 2025 15:51
Tack för alla svar!
Mycket intressant att läsa. Jag kommer beställa en GPSMAP 86s och om och när jag ska på långseglingar får jag komplettera med en inReach mini för att få satellit funktionerna.
Mycket intressant att läsa. Jag kommer beställa en GPSMAP 86s och om och när jag ska på långseglingar får jag komplettera med en inReach mini för att få satellit funktionerna.
- 21 jun 2025 21:15
Tack för fantastiskt respons! Batteriet kommer jag nog bygga en hylla till och placera där du beskrev Maja. Gällande GPS lutar jag åt Garmin GPSMAP 86s då jag tycker prenumerationen för inReach är dyr. De rutter jag planerar kommer inte ta mig långt i från land där VHF inte har någon mottagning. Är d ...
- 20 jun 2025 19:35
Tack! Har kollat på Garmin GPSMAP 86s och 86i. Förstår att 86i har inReach och SOS-funktion men kräver abonnemang vilket känns lite overkill just nu eftersom jag har VHF (utan DSC/MMSI). • Tycker ni att inReach är värt pengarna om man inte seglar offshore? • Finns det bättre alternativ än 86s/i för I ...
- 20 jun 2025 13:43
Tack!
Vad för typ av bärbara GPS-er har du? Hur stort batteri har du och var har du placerat det?
Vad för typ av bärbara GPS-er har du? Hur stort batteri har du och var har du placerat det?
- 20 jun 2025 10:54
Elektronisk utrustning – vad har ni och varför?
Hej och glad midsommar! Jag ska gå igenom elsystemet i min IF och vill ha lite koll på vad som faktiskt är värt att ha ombord. Planen är att segla dagsturer, men jag vill även kunna göra längre turer solo, så jag vill ha ett system som är pålitligt men inte överdrivet. Vad har ni för elektronisk utru ...
- 19 jun 2025 18:08
Tack för tipsen!
Jag kommer nog montera mina nya 2-speed vinschar på sargkanten med själgängande skruv och se hur det fungerar.
Lowe
Jag kommer nog montera mina nya 2-speed vinschar på sargkanten med själgängande skruv och se hur det fungerar.
Lowe
- 19 jun 2025 14:14
- Kategori: Annat
- Tråd: Placeringen och val av länspump
- Svar: 5
- Visningar: 1485
Re: Placeringen och val av länspump
Tack för tipsen!
- 18 jun 2025 22:18
- Kategori: Annat
- Tråd: Placeringen och val av länspump
- Svar: 5
- Visningar: 1485
Re: Placeringen och val av länspump
Jag har funderat mycket på placeringen av länspumpen. På de andra Ifarna i Nyhamn sitter det manuella pumpar i babords stuvfack, men det tycker inte jag är ett bra ställe eftersom det tar upp mer än halva utrymmet. Du skrev att din If inte har någon länspump. Är det onödigt med en länspump? Tack för ...