home header2 940

Visa/dölj navigering
  • Hem
    • OIF
    • SSIF
    • VIF
  • Medlem
    • Bli medlem
    • Adressändring
    • Login
    • Integritetspolicy
  • Om IF-båtförbundet
    • Om IF-båtförbundet
    • Organisation
    • Styrelse / Regionstyrelser
    • Utländska klassförbund
    • Kontakta IF-båtförbundet
  • Båt
    • Klassregler
      • Regler
      • Klassritning
      • Mätinstruktion
      • Formulär
    • Tips
      • Trimguide
      • Segling
      • Underhåll
      • Instruktion
      • Broschyr
      • Övrigt
      • Underhåll artikel
      • Bra förstabåt
      • Vind i seglen
    • Media
      • Bild
      • Grafik
      • Film
    • Länkar
  • Kappsegling
    • Gastlista
    • Resultatbörs
  • Forum
  • Salutorg
  • Medvind
  • In English
    • In English
    • Become a Member
    • Send a message
  • Snabblänkar
    • Obesvarade inlägg
    • Aktiva trådar
    • Sök
  • FAQ
  • Logga in
  • Bli medlem
  • Svenska IF-båtförbundet Forum Sök
  • Sök

Sökningen fann 182 träffar

Gå till avancerad sökning

Avancerad sökning
  • Sida 1 av 13
    • Hoppa till sida:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 13
  • Nästa
av Nils D
lör 21 nov 2020 12:02
Kategori: Forum
Tråd: Vitalisera salutorget
Svar: 12
Visningar: 2378

Re: Vitalisera salutorget

Att korta annonstiden till endast 14 dagar är kanske lite onödigt drastiskt, dock. Vad tycker övriga användare? Fjorton dagar tycker jag är för kort. Om man skaffar ny utrustning under hösten där den som ersätts kan vara användbar för andra (segel, motor, etc.) vill jag kunna lägga ut en annons om ...
  • Gå till inlägg
av Nils D
tis 10 nov 2020 16:06
Kategori: Skrov
Tråd: Renovera rufflucka, fernissa eller lack?
Svar: 9
Visningar: 1261

Re: Renovera rufflucka, fernissa eller lack?

Håller helt med Johan om att det kan rekommenderas att ta det lite försiktigt när man slipar ruffluckan. Jag gjorde det för 4-5 år sedan, och valde då att hellre ha lite rester av tidigare fernissa kvar än att riskera att slipa igenom faneren. Då blir det visserligen lite ojämnare yta, men det måste...
  • Gå till inlägg
av Nils D
fre 02 okt 2020 09:24
Kategori: Common
Tråd: Setting the anchor from the cockpit!
Svar: 7
Visningar: 1416

Re: Setting the anchor from the cockpit!

We sail in different waters and therefore both the size of anchor and the way we use it differs quite a bit. Whereas Johan sails in areas where almost the only option is to moor in a marina or guest harbor, I do most of my sailing in the Swedish archipelago on the east coast. Here we mostly stay ove...
  • Gå till inlägg
av Nils D
mån 24 aug 2020 16:52
Kategori: Rigg
Tråd: Skillnader på de olika masterna
Svar: 2
Visningar: 1066

Re: Skillnader på de olika masterna

Tack Johan för en utförlig redogörelse för de olika master som funnits genom åren! Utöver de skillnader som finns mellan masterna när de levererades bör man kanske också känna till att många har modifierats genom åren, så även om man identifierat vilken av de olika typerna som en specifik båt har ka...
  • Gå till inlägg
av Nils D
tis 21 jul 2020 15:35
Kategori: Segel
Tråd: Stormfock?
Visningar: 1155

Stormfock?

Jag ser ofta att folk skriver att deras båt har en stormfock, eller att man vill köpa en sådan. Blir lika förvånad varje gång. För mig är en stormfock ett speciellt stormsegel med mycket liten segelyta och ofta i mycket kraftig segelduk, som t.ex. det som visas på denna länk https://www.happyyachtin...
  • Gå till inlägg
av Nils D
lör 18 jul 2020 07:44
Tråd: Vatteninträngning
Svar: 3
Visningar: 1732

Re: Vatteninträngning

Min IF läcker in vatten, som samlas under de båda kojerna. Så fort det regnar står det vatten där på såväl babords- som styrbordssidorna. Kan inte lokalisera varifrån vattnet tränger in. Finns metod att spåra varifrån läckaget härrör? Har förstått att tänkbara läckageplatser är fönstren, skarven me...
  • Gå till inlägg
av Nils D
tis 14 jul 2020 08:12
Tråd: Ang. dekorrand upptill
Svar: 4
Visningar: 1177

Re: Ang. dekorrand upptill

Är den dekoren kanske en del av attributen för IF-racing som såldes under senare år? :?: Jag tror att du har rätt i att de extra dekorränderna ursprungligen fanns på de s.k. racing-versionerna, som i övrigt om jag minns rätt framförallt hade lite mer utvecklat segeltrim än vad båten levererades med...
  • Gå till inlägg
av Nils D
sön 05 jul 2020 10:30
Kategori: Motor
Tråd: Montera motorfäste
Svar: 4
Visningar: 3281

Re: Montera motorfäste

Vad jag kan förstå handlar råden i gamla trådar om detta om att TREM-fästet i original inte är anpassat för en båt med negativ akterspegel utan en mer lodrät sådan. Vilket i sin tur innebär att om man inte kompenserar för detta så kommer motorn när den är nedsänkt i vattnet att ligga parallellt med ...
  • Gå till inlägg
av Nils D
lör 27 jun 2020 08:06
Tråd: Utombordare på Marieholm 26
Svar: 8
Visningar: 1950

Re: Utombordare på Marieholm 26

Den stora frågan är hur länge man bör hoppas att MD5 går att lita på samt när - om och hur man konverterar till utombordare. Det förvånar mig att det inte har varit en större fråga med tanke på att man har diskuterat de äldre motorernas livsläng i snart 15 år. Att frågan om äldre dieslars återståen...
  • Gå till inlägg
av Nils D
fre 26 jun 2020 07:48
Tråd: Utombordare på Marieholm 26
Svar: 8
Visningar: 1950

Re: Utombordare på Marieholm 26

Hej Jag överväger att köpa en Marieholm 26 med en VP MD5. Dessvärre finns en uppenbar risk att den gamla motorn rasar och jag uppfattar att ett alternativ till ett dyrt motorbyte är att montera ur inombordaren och övergå till utombordare. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge råd samt...
  • Gå till inlägg
av Nils D
tor 25 jun 2020 10:03
Tråd: Reglage till utombordare
Svar: 1
Visningar: 872

Re: Reglage till utombordare

Hej! Jag är på jakt efter en ny utombordare till min IF båt. Har sneglat på Mercury 4hk med lång rigg. Men nu till min fråga: är det någon som monterat reglage i sittbrunnen till sin mercury utombordare? Borde vara smidigt att kunna styra växling och gas från sittbrunnen. En kommentar lite vid sida...
  • Gå till inlägg
av Nils D
tis 09 jun 2020 11:15
Kategori: Beslag
Tråd: Förstagsrulle för hakad fock?
Svar: 5
Visningar: 2190

Re: Förstagsrulle för hakad fock?

Bara en liten tanke och kanske lite off topic, en fock eller genua med hakar har normalt inte UV-skydd i akter- och underlik. Så när man rullar in den så är sömmarna de första 30-40 cm i akter- och underlik rätt så utsatta för väder och vind. Lättast att skydda förseglet på rulle är att ha ett förs...
  • Gå till inlägg
av Nils D
sön 10 maj 2020 19:13
Kategori: Annat
Tråd: M26 Feste til bordben i salong
Visningar: 1966

Re: M26 Feste til bordben i salong

Jag har inget svar på din fråga om vad som finns under durken. Istället tänkte jag tipsa dig om en alternativ lösning, som gör att du slipper ta reda på vad som finns där, och som dessutom gör det smidigare att använda bordet. Köp istället ett fäste till lagunbord. Jag har ett sådant fäste till mitt...
  • Gå till inlägg
av Nils D
tis 05 maj 2020 09:30
Kategori: Beslag
Tråd: Vilken skotskena är till vad?
Svar: 6
Visningar: 2906

Re: Vilken skotskena är till vad?

Hej Jag hittade "instrutionsboken" till IF. Finns på medlemssidorna. Enligt den är den ytter skotskena för genua och den inre skotskena för kryssfock. Den i mitten finns inte med på skisen i manualen. Men du menar alltså att du använder den i mitten till genuan? Jag har alltid kört på den...
  • Gå till inlägg
av Nils D
mån 04 maj 2020 17:04
Kategori: El
Tråd: Batteri och bensindunk
Svar: 6
Visningar: 2983

Re: Batteri och bensindunk

Jag är övertygad om att du har rätt i princip, Johan. Men det bygger ju också på att ingenting går snett så att förutsättningarna förändras. Det kan ju läcka lite från en bensinslang, till exempel. Om jag förstått saken rätt så är det inte bensin i flytande form man i första hand skall vara rädd för...
  • Gå till inlägg

• Sida 1 av 13
    • Hoppa till sida:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 13
  • Nästa