Hjärtligt tack för hjälpen!
Hälsning
Torbjörn 1884 Joselinn
Sökningen fann 10 träffar
- 12 apr 2026 18:29
- Kategori: Skrov
- Tråd: Tätningslist mellan skrov o däck
- Svar: 3
- Visningar: 466
- 02 apr 2026 15:57
- Kategori: Skrov
- Tråd: Tätningslist mellan skrov o däck
- Svar: 3
- Visningar: 466
Tätningslist mellan skrov o däck
Hej, Har ett problem med tätningslist mellan skrov och däck, listen har utav den förra ägaren ersatt med någon form av tätningsmassa där listen varit otät. efter förra såsongen putsade vi upp skrovet som vi fick, men under säsongen rann det ner på skrovet och lämnade spår ner mot vattenlinjen. Önskad ...
- 05 jul 2024 14:54
- Kategori: Segel
- Tråd: Bartel rullfocksystem
- Svar: 5
- Visningar: 13966
Re: Bartel rullfocksystem
Hej If-seglare, Tacksam för de svar jag fått, inne på 3,e året med en IF, så får jag inte mitt Bartelsystem att fungera som rullfock. Det finns schematiska bilder hos tillverkaren, men jag får inte kläm på hur det ska kopplas,eller vad som fattas jag har googlat och pratat med segelmakare som säljer ...
- 18 jul 2023 18:36
- Kategori: Rigg
- Tråd: Bomfäste i Proctormast.
- Visningar: 4423
Re: Bomfäste i Proctormast.
Tack Så mycket från er, hjälpt mig mycket i att få ordning och kunskap om vad man kan göra på riggen, och få den att fungera på fördelaktigt sätt!
- 15 jul 2023 16:19
- Kategori: Rigg
- Tråd: Bomfäste i Proctormast.
- Visningar: 4423
Bomfäste i Proctormast.
Har efter riggat upp masten på min IF , fått problem, är lite osäker på om bommen ska sitta fast nedre likrännan, eller om den ska kunna röra sig upp och ner. Gick fort att masta av i höstas, och jag har inte så stor erfarenhet än, på alla detaljer, men vill ju lära mig, och har inte hunnit seglat än ...
- 10 jul 2023 15:00
Re: Bartel rullfocksystem
Tack Maja, Men jag vet inte vad svirvlar är, och det som sitter på förstaget tror jag är komplett, skulle behöva se bilder (var?) för att se om det är riktigt monterat, och man ser vad svirvlar är skulle jag nog förstå, var i kontakt med en segelmakare men fick knapphändig info tycker jag, tacksam fö ...
- 06 jul 2023 17:56
Bartel rullfocksystem
Hej, köpte en fin IF förra våren segelfärdig i sjön, seglade med rullfockgsystem Bartel, jätteenkelt, vid på påmastning och segelsättning av rullfock i år, får jag inte focken att rullas runt hela vägen upp vid intag, utan seglet släpper 1,5 - 2 meter ner vilket gör att det vid blåst får vinden tag i ...
Re: Segel
Tack för alla svar, uppskattar verkligen att det är så enkelt att få respons på frågor man har. Är ju ganska ny ägare av en IF, och jag hoppas att jag kan se fram emot många år med härlig segling!
Segel
Har en rullfock som släppt i sömmen på två ställen, laga - tejpa eller sy, tips?
- 06 apr 2023 21:53
- Kategori: Allmänt
- Tråd: Pulpit i fören och aktern, var jag köpa dem?
- Svar: 2
- Visningar: 2784
Pulpit i fören och aktern, var jag köpa dem?
Var kan jag köpa en pulpit till fören och en till aktern, tacksam och någon kan komma med råd! Torbjörn