Sökningen fann 7 träffar

av oscar
06 mar 2023 16:03
Kategori: Annat
Tråd: Behandla plywood?
Svar: 5
Visningar: 2101

Re: Behandla plywood?

Tack för svar! @akumali2 - Jag hade inte tänkt att laminera fast utan endast skruva på samma sätt som de tidigare delarna suttit. Vill ju självklart följa klassreglerna. Men stryka med epoxi kanske inte är så dumt. @maja - kommer att skruva där det tidigare fanns nitar på ramarna för luckorna, för h...
av oscar
18 feb 2023 13:42
Kategori: Annat
Tråd: Behandla plywood?
Svar: 5
Visningar: 2101

Behandla plywood?

Hej! Efter problem med läckage mellan däck/skrov har mina stickkojer och trät under de (stuvfackens insidor) ruttnat. Jag har tillverkat nya delar i 9mm konstruktionsplywood som jag tänkt att ersätta det gamla med. För att dessa inte ska dra åt sig fukt - vad hade ni behandlat detta med? Har läst an...
av oscar
18 feb 2023 13:28
Kategori: Skrov
Tråd: HJälp med att spåra läcka
Svar: 11
Visningar: 3644

Re: HJälp med att spåra läcka

Jag har också problem med vatten i stuvfacken och det har blivit så illa att jag måste byta allt trä som bildar själva kojorna. För min del upptäckte jag det tydligt att det var skrov/däckskarven när jag hade plockat upp båten efter sommaren. När jag satte över pressening som hade ett par hål i sig ...
av oscar
27 dec 2022 14:26
Kategori: Tursegling
Tråd: Världsomsegling med en IF
Svar: 1
Visningar: 6358

Re: Världsomsegling med en IF

Har läst om denna segling i någon av alla Medvindsupplagorna som går att komma åt från denna sidan. Det är en del att ta sig igenom dock...
av oscar
03 aug 2022 16:42
Kategori: Roder
Tråd: Erfarenheter av roderlås?
Svar: 12
Visningar: 16623

Re: Erfarenheter av roderlås?

Ni som faktiskt har fäst ett roderlås av denna typ (Aronowitsch & Lyth AB) - hur har ni gjort? Har väldigt lite erfarenhet av att borra i gelcoat och plast och vet inte heller hur stabilt det är. Räcker det att borra, försänka och använda sikaflex med medföljande skruvar, eller bör jag bulta med...
av oscar
18 jul 2022 12:24
Kategori: Beslag
Tråd: Diameter på storskot?
Svar: 6
Visningar: 2273

Re: Diameter på storskot?

Tack så mycket för bra svar! Min lokala handlare hade ingenting hemma, så det blev artikel 6351-4 från Hjertmans (Talja 4-skuren 16mx10mm). Min befintliga som havererade var på 12mm, så detta tror jag blir ett bra försiktigt steg nedåt i tjocklek. Automatspärrblock hade varit något! Blir kanske till...
av oscar
17 jul 2022 00:02
Kategori: Beslag
Tråd: Diameter på storskot?
Svar: 6
Visningar: 2273

Diameter på storskot?

Hej alla IFare! Jag har precis blivit stolt ägare av en IF som jag seglat hem under veckan. I tuffa förhållanden gav sig själva skotlåset på storskotstaljan och lovarts-skotvinchen fick användas som reserv under sista delen av seglatsen. Nu ska jag köpa ny storskotstalja och undrar vad ni andra anvä...