Sökningen fann 32 träffar
- 22 jun 2024 18:53
- Kategori: Motor
- Tråd: M26 byte till elmotor
- Svar: 41
- Visningar: 28668
Re: M26 byte till elmotor
Javisst, tänkte inte på det. Det är bara att skaffa en kraftigare laddare. Vi har dock inte upplevt det som en olägenhet att det kanske tar 8-10 timmar (om vi kört "mycket") när vi ändå ligger i hamn. Att ladda från tomt har jag för mig skulle ta 17 timmar med vår 24V/13A laddare, men det har vi inte ...
- 21 jun 2024 17:27
Tack för lovorden, roligt att höra! För att ladda med propellern krävs det en komplettering av motorn. Jag har avstått ifrån detta eftersom det krävs att båten rör sig snabbt, ungefär 5 knop för att det ska bli någon effekt att tala om. Dessutom har jag en bekant som sagt att det väsnas och vibrerar ...
- 19 jun 2024 09:39
Jodå, vi är ute och seglar just nu och vi är mycket nöjda med vår motor. Det har tagit lång tid att vänja sig vid hur motorn fungerar, att räckvidden är begränsad och att motström och -vind kräver mer energi (högre växel) och krymper räckvidden (körtiden) en hel del. Efter installationen var vi länge ...
- 07 dec 2022 17:23
- Kategori: Rigg
- Tråd: Bomfäste trasigt
- Svar: 9
- Visningar: 6430
Re: Bomfäste trasigt
Jag undrar om det inte fanns en sådan del extra bland grejorna jag sålde till Peter och Görel (Chili). Titta på bilden tidigare i tråden. Skicka ett mejl till dem och fråga. /Teo
- 09 okt 2022 16:48
Jag bytte till detta bomfästet och jag är mycket nöjd med det efter ett par säsonger och tycker att det är enklare att hantera. Det var lite knepigt att hitta rätt beslag (riggaren fick hjälpa mig), och sen skulle det mätas så att det kom helt rätt. Och så kostade det några tusen ... Det behövs ingen ...
- 09 okt 2022 16:19
Hej!
Jag har en del likadana grejor över eftersom jag har bytt ut mot fast bomfäste. Om ni är intresserade får ni gärna överta dem. Tyvärr är skenan bara 165mm lång eftersom jag behövde resten till ett projekt. Kanske är det någon annan här som har en skena i full längd.
Jag har en del likadana grejor över eftersom jag har bytt ut mot fast bomfäste. Om ni är intresserade får ni gärna överta dem. Tyvärr är skenan bara 165mm lång eftersom jag behövde resten till ett projekt. Kanske är det någon annan här som har en skena i full längd.
- 29 aug 2022 13:10
Vi har ny propelleraxel, nya vattensmorda lågfriktionslager ute och inne och en fast, tvåbladig propeller 13x10, ganska lik den gamla. Jag tror inte att det skulle få plats en foldingpropeller i den lilla öppningen. Hur propellern står under fart har jag inte tittat på; ska göra det vid tillfälle. Ja ...
- 27 aug 2022 12:25
Vi har nu varit ute med båten en hel del och jag ska försöka besvara frågorna om räckvidd och elförbrukning. Som jag nämnde har vi ett reglage med fasta lägen 1-5 framåt och likadant bakåt. I tabellform ser då resultatet för framåtdrift ut så här: 1 förbrukning: 7A___ _fart: knappt 2kn___ körtid: 22h ...
- 19 jul 2022 17:21
Det ÄR fantastiskt med elmotor, tyst och rent och utan vibrationer, sot och lukt. Det blir heller inte någon större värmeutveckling vid ett par timmars gång. Vid manövrering i hamn är elmotorn mycket snabbare och mer effektiv eftersom vi har full kraft direkt när vi vrider på reglaget, en följd av de ...
- 09 jul 2022 17:10
Det brukar anges i prospekt eller på hemsida högsta spänning vid seriekoppling. I mitt fall 48 volt, dvs 4 stycken.
- 09 jul 2022 13:50
Det kanske verkar krångligt att räkna på strömförbrukning och räckvidd, men vi har fått utmärkt hjälp att övervaka systemet i de appar som följt med batterier, laddare och motorns elmätare. Tillsammans med lite erfarenhet kommer vi nog kunna bedöma ganska väl vilken räckvidd vi har. Nu väntar vi bara ...
- 09 jul 2022 11:23
Vi har fyra stycken LiFePo4-batterier på 12V och 100Ah. Dessa är kopplade i två serier till sammanlagt 24V 200Ah. Räckvidden är min egen gissning utifrån jämförelseexempel på GSM:s (Greenstar marine) hemsida. Dessa var en Grinde och en H-båt som har samma motor fast olika uppsättningar batterier. I v ...
- 07 jul 2022 14:47
Igår kunde jag för första gången provköra motorn vid bryggan. Det var en härlig känsla efter dessa månader av väntan och osäkerhet. Jag har tydligen lyckats väl med installationen, för motorn gick tyst, jämnt och utan vibrationer med undantag av "spårvagnsvinandet". Tyvärr går det inte att ladda upp ...
- 05 jul 2022 18:41
Resten av delarna till elmotorn kom i torsdags och nu är det i stort sett monterat och klart för provkörning. Återkommer snart med lite bilder - det har varit bråda dagar sen grejorna kom.
- 19 jun 2022 11:56
Den återkommande läsaren undrar förstås vart vi tagit vägen, men vi går fortfarande och väntar på motordelarna. Tyvärr går det inte heller att få kontakt med firman ifråga. Därför har jag nu börjat förbereda mig för att bygga ett eget elskåp. Det är en ganska skrämmande uppgift för mig som har begrän ...