Sökningen fann 15 träffar

av Fredrik Lundgren
17 sep 2021 21:30
Kategori: Allmänt
Tråd: Storskotsvagn
Svar: 0
Visningar: 5423

Storskotsvagn

Har någon köpt eller utvärderat Pfeiffer storskotsvagn som passar till x-skena?
av Fredrik Lundgren
16 feb 2021 11:09
Kategori: Motor
Tråd: Elmotor
Svar: 9
Visningar: 13467

Re: Elmotor

Ja elmotorn räcker ju inte för några längre körningar, men om man bara använder den för kortare sträckor in och ut ur hamnen och att man kan ladda batterierna när man kommit i hamn kan detta vara en bra lösning. Min tanke var att montera motorn i den ursprungliga motorbrunnen för att slippa ha en ut...
av Fredrik Lundgren
13 feb 2021 22:45
Kategori: Motor
Tråd: Elmotor
Svar: 9
Visningar: 13467

Re: Elmotor

Det såg lite komplext ut, man får nog fundera några gånger till om det blir bra. Tveksamt. Tack för info/bild tips.
av Fredrik Lundgren
13 feb 2021 17:58
Kategori: Motor
Tråd: Elmotor
Svar: 9
Visningar: 13467

Elmotor

Har någon installerat elmotor i det ursprungliga "hålet" för utombordsmotor? Kanske kan vara intressant nu med den utveckling som sker i om detta område.
av Fredrik Lundgren
02 feb 2021 17:36
Kategori: Skrov
Tråd: Självlänsar
Svar: 142
Visningar: 170184

Re: Självlänsar

Lösningen med en "inspektionslucka" i stuvfacken i sittbrunnen eller i akterstuven, vilket som passar bäst, tycker jag låter vettigt dels kommer man åt en avstängningskrav på en kulventil enkelt och snabbt utifrån utan att lägga tid på att skruva på vredet till en skjutventil som kanske är...
av Fredrik Lundgren
22 nov 2020 11:11
Kategori: Forum
Tråd: Vitalisera salutorget
Svar: 12
Visningar: 25488

Re: Vitalisera salutorget

Hej Johan, vilken energi du har, jag såg hur mycket klockan var när du var färdig. Toppenbra jobbat. Mvh Fredrik Lundgren
av Fredrik Lundgren
21 nov 2020 21:54
Kategori: Forum
Tråd: Vitalisera salutorget
Svar: 12
Visningar: 25488

Re: Vitalisera salutorget

Hej intressant att vi fått igång en kreativ diskussion, jag tycker Majas förslag verkar vettigt. Jag vet att flera av dom som lagt ut säljannons och där jag fått kontakt (inte alltid kontaktbara) har man sagt att det vara problem att ta bort annonsen eller man har helt enkelt sålt båten och kanske i...
av Fredrik Lundgren
20 nov 2020 15:01
Kategori: Forum
Tråd: Vitalisera salutorget
Svar: 12
Visningar: 25488

Vitalisera salutorget

Jag tycker salutorget är mycket bra men jag tror den skulle kunna bli bättre om dom delar som kommer ut där verkligen fortfarande är till salu (anledningen till mitt inlägg är att jag ett antal gånger senaste 2 månaderna har försökt köpa något som redan är sålt). Salutorget är bättre än blocket efte...
av Fredrik Lundgren
17 okt 2020 18:16
Kategori: Forum
Tråd: Locka nya IF seglare
Svar: 1
Visningar: 5398

Locka nya IF seglare

Intresset för segling borde kunna ökas genom att locka unga eller oerfarna att börja segla, förhoppningsvis IF båt. Det har varit en nedåtgående trend i Sverige när det gäller segling som fritidsnöje vilket jag tror delvis beror på dyrbar utrustning, komplicerat i alla lägen, tidskrävande mm. Ett sä...
av Fredrik Lundgren
17 okt 2020 17:27
Kategori: Allmänt
Tråd: Trimma seglen för nöjesseglare
Svar: 2
Visningar: 9194

Trimma seglen för nöjesseglare

Kan återigen varmt rekommendera Zingoalla Youtube inlägg gällande enkel och pedagogisk instruktion hur man kan använda en del trimmöjligheter och vad detta innebär för farten vid bidevind (lite motvind), bra för alla som vill förstå lite mer.
Youtube April 2020, Zingoalla
av Fredrik Lundgren
16 okt 2020 09:27
Kategori: Segel
Tråd: Måtten på den gamla kryssfocken
Svar: 7
Visningar: 12148

Re: Måtten på den gamla kryssfocken

Tack båda för värdefull info. Mvh Fredrik
av Fredrik Lundgren
15 okt 2020 20:20
Kategori: Segel
Tråd: Måtten på den gamla kryssfocken
Svar: 7
Visningar: 12148

Re: Måtten på den gamla kryssfocken

Tack Johan, precis vad jag tänker använda den till. Såg i ett gammalt inlägg fån dig att du använde den "gamla" focken, stämmer måtten med ditt segel, för det såg bra ut på bilderna, kanske något längre FL. Mvh
av Fredrik Lundgren
15 okt 2020 08:35
Kategori: Segel
Tråd: Måtten på den gamla kryssfocken
Svar: 7
Visningar: 12148

Måtten på den gamla kryssfocken

Jag vill skaffa en ny fock men enligt de gamla måtten (klassreglerna) var hittar jag den informationen.
av Fredrik Lundgren
08 okt 2020 18:32
Kategori: Allmänt
Tråd: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare
Svar: 8
Visningar: 18582

Re: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Jag tror dom allra flesta IF båt ägare inte kappseglar eller tillbringar veckovis i båten utan använder den för kortare nöjessegling någon eller några dagar och då tycker jag Zingoallas Youtube klipp är alldeles utmärkta. Hellre komma ut på sjön, njuta av kravlös segling med förnuft och förmodligen ...
av Fredrik Lundgren
06 okt 2020 11:49
Kategori: Allmänt
Tråd: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare
Svar: 8
Visningar: 18582

Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Jag kan varmt rekommendera att titta på Youtube klippen med båten Zingoalla. Det är nog det mest pedagogiska, enkla och lättsamma jag sett angående segling och hanteringen runt detta. Toppen.