Sökningen fann 100 träffar
- 18 maj 2022 08:43
- Kategori: Annat
- Tråd: Invändig renovering av Mon Ami
- Svar: 18
- Visningar: 134
Re: Invändig renovering av Mon Ami
Kul att få hänga med i arbetet! Även min båt börjar bli mogen för att rivas och få ny klädsel invändigt så det kan nog vara dags att ta tag i det efter torrsättning i höst.
- 29 apr 2022 09:39
- Kategori: Annat
- Tråd: Lacka inredning eller olja
- Svar: 16
- Visningar: 25673
Re: Lacka inredning eller olja
...for the old panel oiled i scrubed with 120 sand paper and later i used a water paint..(30% paint 70% water ) i take off excess of paint with a towel. Result perfect!!!Teak light and very warm color... Intressant metod som jag inte stött på tidigare. Här är båten innan, med jordslag och färgskift...
- 05 apr 2022 09:36
- Kategori: Skrov
- Tråd: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
- Svar: 63
- Visningar: 15183
Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
Undrar egentligen hur mkt stabilitet den yttre lamineringen gjort. Inspekterar lite gamla bilder och den ser ju riktigt tunn och fnasig ut, (se bild) detta stärks också när jag kikar på din förstärkning Johan där det ser ut som att brickan inte nyper alls i lamineringen utan spruckit lite och där d...
- 26 mar 2022 17:50
- Kategori: Motor
- Tråd: Rost på bultar
- Svar: 1
- Visningar: 318
Re: Rost på bultar
A4 kvalitet funkar bra, råkar man köpa A2 som också heter rostfri så blir det snabbt rostigt i marin miljö.
- 17 mar 2022 20:20
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Ifall man använder aluminium kanske ett alternativ kan vara att använda en vinkelstång som kan bultas genom skottet? Tapeten på ruffsidan av skottet kan träs av på ett skonsamt sätt genom att skära genom limmet med en stålspackel. I såna fall hade jag nog slabbat på rejält med PP glasfiberspackel el...
- 15 mar 2022 14:47
- Kategori: El
- Tråd: Översyn av Elsystem
- Svar: 12
- Visningar: 3377
Re: Översyn av Elsystem
Det går sakta framåt i det fina vädret. Mitt lilla batteri har fått en hylla i det aktre kölsvinet. Pga ett dräneringshål i den aktre bottenstocken fick hyllan placeras ganska högt så att eventuell dränering kan passera fritt under batteri och hylla. Ett urtag gjordes för en bit Flexrör till batteri...
- 09 mar 2022 11:40
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Det känns annars som att dessa bulthål är en bra plats för en epoxiplugg av samma variant som man brukar använda när man fäster beslag i sandwichdäck och liknande. Förslag på arbetsgång; Plasta in nya förstärkningar. Borra nya bulthål uppifrån fast borra dem sedan stegvis större, till 14mm kanske. T...
- 07 mar 2022 09:35
- Tråd: Självlänsventil Guidi Alex non stick full flow valve
- Svar: 17
- Visningar: 4526
Re: Självlänsventil Guidi Alex non stick full flow valve
Snyggt!
Skönt att få det gjort, få saker suger musten ur en som arbetsställningen och trängseln där inne
Skönt att få det gjort, få saker suger musten ur en som arbetsställningen och trängseln där inne

- 18 feb 2022 16:44
- Tråd: Självlänsar
- Svar: 142
- Visningar: 140266
Re: Självlänsar
Så där, bara fyra månader senare har ventilerna anlänt. Tricket var till sist att makulera ordern hos SeaSea och beställa hos Hjertmans, inte heller de hade ventilerna i lager men de verkade mer motiverade att lägga en order hos leverantören :P Jag klippte en liten bit slang för torrmontering och de...
- 07 feb 2022 21:05
Aha, det var originallampan alltså. Då kan jag flika in att man kan hitta den om man googlar på modellnumret - HELLA 2JA 003 231-001. Jag gillar den, den känns lagom stor i en IF. Yes, det är samma säkringsbox. Lite dyr men jag tyckte enkelheten var tilltalande. Bara rejäla bleck i förtennad koppar,...
- 07 feb 2022 18:30
Reaveckan i båtbutikerna fick bli startskottet för att komma igång med dragningen av ny el. Jag var ett tag inne på att byta till en modern brytarpanel med automatsäkringar och integrerade kopplingsplintar men tappade lusten efter att ha fått ett måndagsexemplar från Blue Sea som fick gå i retur. Is...
- 02 feb 2022 15:26
Tack Johan, det blir nog ganska likt hos mig. Än så länge har jag bara monterat ner allt gammalt. Många kablar var kraftigt oxiderade ganska långt upp i höljet så det känns bra att byta. Och då till förtent. Kontakterna var också i regel av mycket låg kvalitet. Den här var lite kul, i en läslampa i ...
- 26 jan 2022 01:38
- Kategori: Common
- Tråd: Steel bow fitting?
- Svar: 4
- Visningar: 2039
Re: Steel bow fitting?
Ah, that looks familiar.
I was worried my boat (pictured in Johan's post above) had been repaired in some way but that seems unlikely now given the exact same hole position and the similar iron rod.
I was worried my boat (pictured in Johan's post above) had been repaired in some way but that seems unlikely now given the exact same hole position and the similar iron rod.
- 25 jan 2022 11:23
Tack för input. Jag gör som ni säger och monterar en huvudbrytare mellan batteri och laster, och en huvudsäkring direkt vid batteriet. Och så säkrar jag av uttaget på egen säkring. Jag köper nog en ny säkringsbox, har ni någon preferens mellan flatstift och keramiska säkringar i såna fall? Solpanele...
- 24 jan 2022 12:31
Översyn av Elsystem
Jag tänkte se över elen ombord till sommaren. Elsystemet är litet och enkelt men jag har ingen tidigare erfarenhet av elinstallation så jag öppnar gärna för feedback. Jag ser inga behov av någon utökning av systemet i dagsläget. Nuvarande kablage hänger och dinglar runt om i båten och är för stelt f...