Sökningen fann 18 träffar

av Malmön
03 maj 2023 20:28
Kategori: Annat
Tråd: Sumlog
Svar: 19
Visningar: 23321

Re: Sumlog

Nu i vårrustningen så plockade jag isär Sumloggen igen för skarvningen/lagningen inte höll hela förra sommaren. Dags för nya grejor. Jag tar gärna emot info om leverantör i England av reservdelar.
av Malmön
11 sep 2022 10:57
Kategori: El
Tråd: Installation av solpanel
Svar: 78
Visningar: 110344

Re: Installation av solpanel

Bara en liten kommentar till någon som läser tråden. IFen jag köpte för några år sedan hade en solpanel men jag kunde inte förstå varför den inte laddade batteriet. Till slut kom jag på att panelens minus var kopplad till båtens gemensamma minus och inte till regulatorn minus ingång. Nu funkar det nä ...
av Malmön
11 sep 2022 10:50
Kategori: Skrov
Tråd: HJälp med att spåra läcka
Svar: 11
Visningar: 4541

Re: HJälp med att spåra läcka

Trots att jag sprutat vatten så har jag inte kunnat spårat läckan/läckorna. Det kommer vatten men det tar en liten stund innan det kommer fram och det har varit svårt att få vattnet bara på en viss sektion på däcket. Min fråga från början var om det fanns någon självklar allmänt känd källa till läcka ...
av Malmön
08 sep 2022 18:02

Re: HJälp med att spåra läcka

TAck för tipsen. Jag måste titta igen kring mastfoten och kabelgenomföringarna. Men jag är fortfarande inte klar med hur regnvatten kommer in i stuvfacket. Fönstret är misstänkt men borde sett det på insidan. Jag ser inga spår av hur vattnet rinner ned i facket. Det kan vara en halvliter facket. Tyck ...
av Malmön
04 sep 2022 12:28

HJälp med att spåra läcka

Min IF läcker in vatten från däcket midskepps (tror jag) men jag kan inte komma på varifrån det kommer. Jag har plockat bort mantågsbeslag och linförare för rullgenuan och trodde att jag tätat men icke hjälpte det. Vattnet kommer fram på två ställen. Dels i stuvfacket under styrbords brits, närmast s ...
av Malmön
29 mar 2022 15:45
Kategori: Roder
Tråd: Stoppklossarna och fästskruvarna
Svar: 4
Visningar: 5305

Re: Stoppklossarna och fästskruvarna

Hoppar in i den här tråden med ett tips ang. stoppklossarna. I höstas tog jag av rodret för att nu till våren montera o-ringar mm. Upptäckte att en stoppkloss var av trä och i dåligt skick. Tänkte be en bekant om att CAD rita och skriva ut en ny på en 3D skrivare men det blev inte av. I helgenpro ...
av Malmön
28 mar 2022 14:40

Ringde firman. Han pratade bra engelska. Det fanns Sumlogg vajer och hylsa på lager. Ny version som var teflonlagrad till det facila priset av ca 200EUR... kanske väntar med den beställningen tills jag ser om min hemmalagning fungerar. Det kostar att ligga på topp...
av Malmön
28 mar 2022 14:33

Tack för länken Johan. Precis vad jag vill se. Lite Google Translate hjälpte min skoltyska.

Surfade vidare på en länk och hittade en firma (eller förmodligen enmans show) som bara sysslar med att reparera gamla Sumloggar. Ska kontakta honom för en ny vajer.
http://sumlog-reparatur.de/index.htm
av Malmön
27 mar 2022 21:27

Just så ser det ut enligt det jag kan googla mig till. En fyrkantigt ändstycke på vajern som trycks in i propellern. Men går det att bara dra ut den om man vill frilägga den? Och är det bara att gänga av propellern eller är det något trick med det? Man kan som du skriver justera längden på vajern någ ...
av Malmön
27 mar 2022 17:56

Maja, Sumloggen är hel i alla delar nu när vajern är lagad (förutsatt att det fungerar som tänkt). Problemet är att en vajerända sitter fast i propellersidan. Jag skulle behöva lossa den för att kunna skjuta in hela vajern från instrumentsidan. Jag är osäker på hur jag frigör den utan att skada något ...
av Malmön
22 mar 2022 16:36

Fortsätter i den här tråden ang. Sumlog. Som andra varnat för så gick vajern av pga högtrycksspolning på propellern förra sommaren. Idag öppnade jag upp och hitta brottet. Läste på annat forum att ett sätt att laga vajern är att ta metalldelarna från en elektrisk sockerbit och skarva med den. Fila ne ...
av Malmön
04 sep 2021 13:50
Kategori: Kappsegling
Tråd: Velocity Prediction Program (VPP)
Svar: 12
Visningar: 26044

Re: Velocity Prediction Program (VPP)

Tack Maja för utförligt svar. Återigen tillbaka till gamla Medvind för att läsa mer om fart, kryssvinklar och annat.
av Malmön
02 sep 2021 14:18

Re: Velocity Prediction Program (VPP)

Jamen perfekt. Tack Andreas89 för länken. Dags att gå igenom gamla Medvind för andra godbitar... Nu förstår jag lite bättre hur och varför båten uppför sig i olika vindar. Jag har tyckt och trott att man borde kunna kryssa i 90 graders vinklar men det funkar enligt VPPn bara i ganska goda vindar. Och ...
av Malmön
02 sep 2021 08:59

Velocity Prediction Program (VPP)

Jag är ingen kappseglare (ännu) men läser på allt jag kan om IF-båten och segling i allmänhet. Häromdagen hamnade jag i ett annat forum som handlade om VPP. Min fråga är om det finns något "officiellt" VPP diagram för IF eller att någon på forumet har skapat något eget? Jag är nyfiken på vilken fartk ...
av Malmön
01 sep 2021 09:52
Kategori: Motor
Tråd: Motorbränsle
Svar: 6
Visningar: 9629

Re: Motorbränsle

Alkylat är en mycket renare petroleumprodukt än bensin. Förbränns utan avlagringar. Tar inte upp vatten under lagring dvs mycket bättre hållbarhet. Bränslet används framförallt i småmotorer som motorsågar där man har problem med att man ofta andas in avgaserna. Avgaserna från alkylat är mindre giftig ...