Sökningen fann 10 träffar

av olso001
28 jun 2021 15:10
Kategori: Rigg
Tråd: Knarrande mastfot
Svar: 6
Visningar: 5937

Knarrande mastfot

Hej, Det knarrar en aning oroande från nederdelen (max 0,5m upp) av masten på min IF under segling. Har försökt lokalisera exakt plats som knarrandet kommer ifrån men har ej lyckats. Hade tänkt ladda upp film med ljud men verkar ej vara möjligt på denna sida så förstår att det är svårt att svara på ...
av olso001
30 apr 2021 17:36
Kategori: Rigg
Tråd: "Tekniska" problem vid hissning/inrullning
Svar: 3
Visningar: 5647

Re: "Tekniska" problem vid hissning/inrullning

Någon som har koll på vilken längd man behöver på inhalslina för en IF med Furlex 50 S?
av olso001
08 mar 2021 17:38
Kategori: Rigg
Tråd: "Tekniska" problem vid hissning/inrullning
Svar: 3
Visningar: 5647

Re: "Tekniska" problem vid hissning/inrullning

Tack för dessa tips! lutar att jag då struntar i att montera Lazy Jacks nästa säsong, känns som att nackdelarna överväger fördelarna i mitt fall. Vad gäller rullfocken var det som du skriver inhalslinan jag menade, den har troligtvis ett antal år på nacken så det kan vara värt att testa med en ny st...
av olso001
08 mar 2021 17:23
Kategori: Skrov
Tråd: Märken i skrov.
Svar: 2
Visningar: 4166

Re: Märken i skrov.

Tack, det är en liten tröst ;).

Ah, det lät ju som en relativt smidig lösning, ska se om jag kan hitta gelcoatspackel i någorlunda överensstämmande kulör då, tack för tipset!
av olso001
05 mar 2021 18:15
Kategori: Roder
Tråd: Erfarenheter av roderlås?
Svar: 12
Visningar: 16555

Re: Erfarenheter av roderlås?

Hej, Hoppar in i denna tråd då jag har ett problem med mitt nuvarande roderlås (hackbräde). Problemet är att nuvarnade installation skaver en hel del på sittbrunnskanten när hackbrädan är nedfälld, se bilder bifogat. Vad tror ni, kanske är bättre att gå över till den typ som diskuteras här eller har...
av olso001
05 mar 2021 18:06
Kategori: Rigg
Tråd: "Tekniska" problem vid hissning/inrullning
Svar: 3
Visningar: 5647

"Tekniska" problem vid hissning/inrullning

Hej, Köpte och gjorde debut med min IF förra året och hade i huvudsak två "tekniska" problem vad gäller upp och nedtagning av segel vilket jag tänkte åtgärda inför kommande säsong: 1. Storsegel fastnar i LazyJacks vid hissning - Vid de flesta tillfällen storseglet hissades så fastnade &quo...
av olso001
05 mar 2021 17:45
Kategori: Skrov
Tråd: Märken i skrov.
Svar: 2
Visningar: 4166

Märken i skrov.

Hej,

Uppstod under förra säsongen en del märken i skrovet i samband med upptagning av ankaret, vissa relativt djupa se bifogat.
Ngn som har tips på om/hur man kan återställa dessa märken på något smidigt sätt?

Mvh,
Olso
av olso001
19 jul 2020 07:39
Kategori: Rigg
Tråd: Hållare av Bom
Svar: 3
Visningar: 6630

Hållare av Bom

Hej,

Som nybliven IF ägare kommer här en riktig amatörfråga: riggen har en liten tamp med krok som håller upp bomändan enligt bild.
Är tanken att denna sedan Kopplas ur när segel är hissat?
När/Hur kopplas denna ramp i/ur?

Mvh,
Olso
av olso001
16 apr 2020 09:10
Kategori: Skrov
Tråd: Förberedelser innan bottenmålning?
Svar: 16
Visningar: 22810

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Hej,

Tack för svar Jim. Missade att kolla detta senast jag var vid båten, som ligger lite avsides, så köper nog med självpolerande som du säger och hoppas på att det fungerar.

Mvh
av olso001
13 apr 2020 18:39
Kategori: Skrov
Tråd: Förberedelser innan bottenmålning?
Svar: 16
Visningar: 22810

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Hej, Är i liknande situation som Daniel så passar på att våldgästa denna tråden i hopp om att ni har tips även för mig. Situationen är som sådan att jag köpt en IF som nu står på land och ska sjösättas 9/5. Nuvarande ägare bottenmålade ej båten inför förra säsongen och vet ej vilken typ av bottenfär...