Sökningen fann 6 träffar
- 06 apr 2014 12:09
- Kategori: El
- Tråd: Placering av sidolanternor
- Svar: 5
- Visningar: 16929
Re: Placering av sidolanternor
Stort tack för att ni delar med er av era tankar och kunskaper. Det är alltid en fröjd att ta del av det som skrivs i detta forum :) Jag lutar nog åt en permanent topplanterna och någon form av tillfällig kombinerad babord/stybordlanterna i fören tillsammans med den nuvarande vita lanterna halvvägs u ...
- 05 apr 2014 16:49
- Kategori: El
- Tråd: Placering av sidolanternor
- Svar: 5
- Visningar: 16929
Placering av sidolanternor
Har en Marieholm 26 med sidolanternor monterade på pulpit. Funderar på att flytta dessa till sidan på ruffen strax framför sprayhooden, såsom de sitter på de flesta IF-båtar. Jag upplever att de sitter i vägen ibland i hamn och kan haka i andra båtar, bryggor vid sidotilläggning. Å andra sidan tar de ...
Vrickåra
Läste i senaste numret av På Kryss om en man som "installerat" en vrickåra på sin båt - 29 fot lång och nästan 3 ton tung. Låter väldigt intressant. Skulle gärna vilja höra om någon IF- eller Marieholm 26 ägare har vrickåra till sin båt.
- 19 maj 2007 11:11
- Kategori: Annat
- Tråd: "länspumpsmuff"
- Svar: 1
- Visningar: 7043
"länspumpsmuff"
På vår Marieholm 26, årsmodell 1980, är "muffen" till länspumpen trasig. Det är den muff som tätar mellan länspumpen och sittbrunnen. Det är själva gummit som är sprucket. Är det någon som vet var man köper en ny sådan?
tack för synpunkter
Jag blev ganska förvirrad av rådet om kryssfock på rulle (som gavs av en mycket kunnig person som sysslar med rekonditionering av IF-båtar) men känner mig nu tryggare igen. Vi får se om det blir rullfock eller inte.
Rullfock!
Hej. Vi har en Marieholm 26 som vi gärna skulle vilja utrusta med rullfock. Hörde rekommenderas att man skulle använda sin kryssfock och inte sin genua till det, pga att det lätt krånglar och trasslar med det stora seglet. För mig känns bara tanken, utan att ha någon större erfarenhet av det, felakti ...