Sökningen fann 40 träffar

av chefpogo
11 mar 2015 22:26
Kategori: Skrov
Tråd: Självlänsar
Svar: 142
Visningar: 169188

Re: Självlänsar

Takker Johan. Jeg kan stenge og åpne dem helt fint, men jeg må krype inn i skottet for å gjøre dette. Det er jo alltid spennende med brukte saker, man aner ikke hva folk har gjort med dem før. Dette så umiddelbart ut som en nokså besynderlig løsning, som jeg ikke kan forstå noensinne har fungert. Me...
av chefpogo
11 mar 2015 21:17
Kategori: Skrov
Tråd: Självlänsar
Svar: 142
Visningar: 169188

Re: Självlänsar

Jeg våger meg frempå med et par bilder av mine selvlenseventiler. Såvidt jeg forstår er ikke disse de originale, men noe som tidligere eiere har satt inn. Hva slags ventil det er vet jeg ikke, men håndtakene er bøyd nedover og så er stangen som lar deg stenge ventilen fra båtens kabin montert på det...
av chefpogo
17 feb 2015 13:53
Kategori: Rigg
Tråd: Kjøpe nytt feste til kick for Seldén-bom
Svar: 5
Visningar: 10227

Re: Kjøpe nytt feste til kick for Seldén-bom

Takker for fine forslag. Jeg skal merke meg dette med bombygelen.

Nå har jeg midlertidig funnet frem til en Seldén-selger her i byen som visstnok har originale deler inne, og da tror jeg jeg satser på dette. Håper bare jeg våger løsne enden av bommen slik at jeg får sneket ting inn.

Mvh,
frode
av chefpogo
16 feb 2015 17:37
Kategori: Rigg
Tråd: Kjøpe nytt feste til kick for Seldén-bom
Svar: 5
Visningar: 10227

Kjøpe nytt feste til kick for Seldén-bom

Hei! Har noen tips til hvor jeg raskt får kjøpt et nytt feste/slider (eller hva man kaller slikt) til kicken på en Seldénmast fra 1998? Min røk under rolig seilas her forleden. Jeg forsøkte for første gang å stramme den litt til, og *pang* - i biter var den. Det ser ut som om det er samme feste som ...
av chefpogo
07 jan 2015 00:30
Kategori: Annat
Tråd: Ukjent gjennomgang...
Svar: 7
Visningar: 13140

Re: Ukjent gjennomgang...

ok, takker.
av chefpogo
06 jan 2015 15:55
Kategori: Annat
Tråd: Ukjent gjennomgang...
Svar: 7
Visningar: 13140

Re: Ukjent gjennomgang...

Jepp - det kan stemme godt. Takker for svar!

Vet noen om kamin var standard eller enkel tilvalgsmulighet på IF-båtene?
av chefpogo
05 jan 2015 14:51
Kategori: Annat
Tråd: Ukjent gjennomgang...
Svar: 7
Visningar: 13140

Ukjent gjennomgang...

Hei!

Jeg har en merkelig gjennomgang på rufftaket som jeg ikke helt vet hva er til. Se vedlagte bilde. Har noen noen ideer?
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (102 KiB) Visad 13133 gånger
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (110.88 KiB) Visad 13133 gånger
Mvh,
Frode
av chefpogo
13 dec 2014 11:34
Kategori: Lyft
Tråd: Vinterfortøyning...
Svar: 2
Visningar: 7169

Re: Vinterfortøyning...

Takker for informasjonen.

Jeg forstår at vinsjene er sterke, men at ikke bør brukes permanent til fortøyning. Men i dårlig vær som vi har hatt her et par dager er det fint å kunne sikre litt ekstra.

mvh,
frode
av chefpogo
11 dec 2014 16:38
Kategori: Lyft
Tråd: Vinterfortøyning...
Svar: 2
Visningar: 7169

Vinterfortøyning...

Hei, Jeg har min IF på sjøen gjennom denne vinteren. Den ligger relativt godt beskyttet for det verste været, men er litt sårbar for sørvestlige vinder. Akkurat det været vi har nå. Jeg lurer på om jeg bør feste fortøyninger i andre fester enn det ene kryssholtet (pollare?) jeg har foran og de to ba...
av chefpogo
07 dec 2014 12:00
Kategori: Allmänt
Tråd: Oönskat resultat
Svar: 13
Visningar: 23306

Re: Oönskat resultat

På vinteren, bare noen måneder før han forsvant, skrev han dette innlegget her om en annen seiler som var gått bort: Michael Richey - below the hatches Inläggav blighbaum » fre 01 jan 2010 19:56 My folkboat sailing hero, Michael Richey, died just before Christmas. He was the kind of Englishman who w...
av chefpogo
03 dec 2014 13:08
Kategori: Allmänt
Tråd: Oönskat resultat
Svar: 13
Visningar: 23306

Re: Oönskat resultat

Etter litt googling viser det seg at det er samme sak som har vært på et par av IF-båt Facebooksidene, et forlis av en profilert IF-båt seiler i California:

http://www.norcalsailing.com/entries/20 ... Feral.html
av chefpogo
30 nov 2014 20:47
Kategori: Allmänt
Tråd: Oönskat resultat
Svar: 13
Visningar: 23306

Re: Oönskat resultat

Kjenner noen historien bak bildene? Ser dramatisk ut...
av chefpogo
01 jul 2014 15:22
Kategori: Motor
Tråd: Fart
Svar: 6
Visningar: 15225

Re: Fart

Du har helt rett, Maja...min logg viser en knop mer enn GPSen. Noe må ha skjedd med den under vårrengjøringen, den pleide å være helt enig med min GPS før. Da ligger jeg på rett over 5 knop i strømfritt stille vann.
av chefpogo
29 jun 2014 20:05
Kategori: Motor
Tråd: Fart
Svar: 6
Visningar: 15225

Re: Fart

Flott - tusen takk for nyttige svar! Da kan jeg nok trygt gå ut fra at min båts forrige eier visste hva han gjorde ved å sette en 4hk Mariner på båten, for jeg holder jevnt litt over 6 knop i rolig sjø. Bensinforbruket vet jeg ingenting om, men sikkert mye å spare på å gå ned en knop på lengre turer.
av chefpogo
27 jun 2014 14:22
Kategori: Motor
Tråd: Fart
Svar: 6
Visningar: 15225

Fart

Hei!

Hva er vanlig marsjfart for en IF med påhengs? Jeg har en 4-hesters Mariner på utvendig motorfeste, og kommer meg opp i 6.2 knop, i følge loggen. Er dette grei fart for denne konfigurasjonen? Vil jeg kunne forvente særlig mer fart med en større motor?

Mvh,
Frode