Sökningen fann 12 träffar
- 13 aug 2012 23:07
- Kategori: Rigg
- Tråd: Hur riggar man en IF..?
- Svar: 7
- Visningar: 21846
Re: Hur riggar man en IF..?
För varje problem jag löser dyker ett nytt upp..! :twisted: Jag börjar undra om denna båt någonsin seglat.!? :shock: Akterstagets hanfot kapades 50 cm hos Hjertmans så nu är det löst, förstaget skall väl förlängas 15 cm så eventuellt får jag korta det ytterligare... men... så... när jag skall till oc ...
- 06 aug 2012 10:03
Om jag lutar masten bakåt motsvarande ytterligare 10 cm kommer Häckstaget vara fullt ihopdraget samtidigt som akterstaget inte ens är uppspänt.!? Som det sitter nu är det kanske 25-30 cm mellan taljorna i häckstaget när det nätt och jämt är uppspänt.!? Jag vet ju inte om eller hur det funkat tidigare ...
- 05 aug 2012 22:59
Sisådär då... Nu är masten där och efter vissa funderingar och råd står inte masten längre så stt låsbulten går genom infästningen för Kicken.!? =) Däremot..! I ena länken ovan som går till North Sails anger de att förstaget skall vara 8,40 långt, det är ett nästan nytt NS storsegel på båten men förs ...
- 28 jul 2012 11:16
- Kategori: Gastlista
- Tråd: Seglingskunnig gast sökes...
- Svar: 0
- Visningar: 7967
Seglingskunnig gast sökes...
Som nyblivna IF ägare söker vi en seglingskunnig gast i sundsvallsområdet.
Vi är till hälften mycket erfarna sjömänniskor men helt novisa vad gäller segling, vi har ett par lokala kontakter som skall hjälpa oss igång men all hjälp mottages gladeligen.
Med vänlig hälsning, Micke & Christin.
Vi är till hälften mycket erfarna sjömänniskor men helt novisa vad gäller segling, vi har ett par lokala kontakter som skall hjälpa oss igång men all hjälp mottages gladeligen.
Med vänlig hälsning, Micke & Christin.
- 19 jul 2012 23:21
- Kategori: Beslag
- Tråd: Sjömansarbete
- Svar: 4
- Visningar: 9856
Re: Sjömansarbete
Har ni en smartphone kan jag rekommendera appen "Grog Knots"...
- 19 jul 2012 23:17
- Kategori: Annat
- Tråd: Fula borrade hål i inredningen! VAd göra?
- Svar: 10
- Visningar: 16242
Re: Fula borrade hål i inredningen! VAd göra?
Nya tips & ideer... I Watski finns "Ventilgaller" av Teak i diverse storlekar... Sidan 128 i katalogen... Hos Bryggan finns Flexifaner & Mahognyplywood för just detta ändamål... kanske skulle det vara snyggt att snickra till en bit så att dörren vart vitnåtad i ramen.!? Sidan 77 i katalogen...
- 15 jul 2012 22:18
- Tråd: Ny nyckel till ruffluckan?
- Svar: 16
- Visningar: 34296
Re: Ny nyckel till ruffluckan?
Jag var ju och fick en nyckel hos den lokala låssmeden häromdagen men väl där fick jag reda på att det bara finns fem nycklar i den serien... Således kanske det vore bra ifall man gjorde någon överlappande, låsbar bygel så att inte vem som helst med fem nycklar kommer in i alla fritidsbåtar från den ...
- 15 jul 2012 21:43
ang. "idioter" Så är nämda, ljusår förståndigare än nu sittande dumhuvud :twisted: ... vem har skrivit ordet idioter..? Jag skrev idiotier och refererade då till alla fula hål som verkar borras i inredningar på IF båtar, den eller de som borrat i min dörr kanske inte är idioter men några möbelsnicka ...
- 15 jul 2012 21:37
??? Vad pratar du om..???IF1426 skrev:Personangrepp eller åsikter om personer bör inte förekomma i detta forum.
IF1426 / L-Å Andersson
- 12 jul 2012 15:01
Hur riggar man en IF..?
Som nybliven ägare av en IF och till råge på allt nykomling inom seglingsvärlden undrar jag hur man gör när man mastar på/riggar en IF båt.!? Vissa pratar om att masten skall luta något bakåt.!? Stämmer det och i så fall hur mycket och hur går man tillväga för att uppnå detta.!? Det följde ett instru ...
- 12 jul 2012 14:39
Kolla Hjertmans eller liknande, de har speglar och ventilatinsgaller med vilka man kan täcka de där idiotierna...
Samma visa i min fast över hela dörren..! =(
Samma visa i min fast över hela dörren..! =(
- 12 jul 2012 14:36
- Tråd: Ny nyckel till ruffluckan?
- Svar: 16
- Visningar: 34296
Re: Ny nyckel till ruffluckan?
Beställ en extra när du ändå är igång..! =)
Jag var iväg och beställde en reserv då jag bara fick en med vid köpet.
Jag var iväg och beställde en reserv då jag bara fick en med vid köpet.