Sökningen fann 10 träffar

av staffan
28 jul 2012 22:15
Kategori: Skrov
Tråd: Tunn gelcoat/skrov
Svar: 3
Visningar: 9035

Tunn gelcoat/skrov

Hej, en morgon när vi vaknade upp i förpiken och solen låg på märkte vi att solen lyste igenom på vissa ställen. Det kändes ju lite olustigt. Har haft båten i två år och inte sett detta tidigare. I våras körde jag med rubbing och lite autosol på utsidan innan polish och vax. Förpiken har ny klädsel i ...
av staffan
05 maj 2012 23:45
Kategori: Motor
Tråd: Stigning på propeller
Svar: 6
Visningar: 17026

Re: Stigning på propeller

Okej, specifikationerna säger fullgasområde 4500-5500 rpm. Vad det innebär vet jag inte riktigt.
av staffan
04 maj 2012 23:44
Kategori: Motor
Tråd: Stigning på propeller
Svar: 6
Visningar: 17026

Stigning på propeller

Tjena, ska köpa ny motor då min gamla blivit stulen. Har siktat in mig på en Yamaha F5A, 5 hk. Nu undrar jag vad den "bästa" propellern skulle vara. Den levereras med en 7 1/4 tums propeller med en stigning på 6 tum. Enligt försäljaren gör det ytterst liten skillnad om jag skulle vilja ha en annan pr ...
av staffan
22 jun 2011 21:01
Kategori: Rigg
Tråd: Problem få av mastfoten
Svar: 10
Visningar: 19482

Re: Problem få av mastfoten

Ja men det är ju så det ska bli så klart! Måste ju bara få bort foten så jag kan få in kabel hela vägen upp till toppen. Får väl prova att banka som Marek föreslår.
av staffan
22 jun 2011 14:40
Kategori: Rigg
Tråd: Problem få av mastfoten
Svar: 10
Visningar: 19482

Problem få av mastfoten

Hej, Hade tänkt dra lite kabel inne i masten för trefärgslanterna och VHF antenn. Jag fick dock inte loss mastfoten. Skruvarna satt som fan, och spåren går bara sönder. Pga tidsbrist blev det påmastning utan dessa kablar men skulle vilja masta av och fixa det innan semester seglingen. Undrar om någon ...
av staffan
14 sep 2010 22:21
Kategori: Beslag
Tråd: Skotvagn till x-skena
Svar: 15
Visningar: 30446

Re: Skotvagn till x-skena

Leif fixade nya hjul, mycket fina sådana som passar bra. Ibland har man tur! Stort tack!
av staffan
23 aug 2010 21:54

Hej,

först ett stort tack för engagemanget.

Leif, jag är ute och seglar nu och återkommer när jag är hemma där jag har hjulen. Kanske värt att kolla upp dessa inlines hjul också...

Hälsningar från lugnet före stormen ute i sthlms skärgård.
av staffan
22 aug 2010 09:43

Leif,

det skulle vara väldigt uppskattat om du har möjlighet att tillverka nya hjul. Jag ska fixa mått och foton i så fall. Ska jag maila dig eller lägga ut det här?
av staffan
18 aug 2010 14:21

Tackar för tips. Alla mina hjul var olika stora. Ett verkar intakt, men jag är inte helt säker på om det är optimal storlek så det blir lite gissning att specialbeställa om det är dyrt. Men jag tackar för tipset ang sisjön. Det krävs lite mer än så för att flytta till Göteborg...;) Har uppdaterat med ...
av staffan
16 aug 2010 17:08

Skotvagn till x-skena

Hej, Nyligen blivit ägare av IF 1561. Efter en dryg vecka så lossnade dock skotvagnen till storen som sitter på en x-skena. Detta pga att hjulen som sitter på vagnen var i mycket dåligt skick. Jag har hört mig runt och fått veta att det inte tillverkas något alls av X-skena längre och därför inte går ...