Sökningen fann 40 träffar

av Caspar B
30 maj 2016 18:21
Kategori: Tursegling
Tråd: Ny Fokk eller Genua for tursegling?
Svar: 7
Visningar: 15186

Re: Ny Fokk eller Genua for tursegling?

Takk for svar! Jeg tror jeg skal høre med noen av de andre IFene i marinaen om jeg kan låne deres genua for litt testing. Kommer tilbake med erfaringer etterhvert.
av Caspar B
29 maj 2016 22:40
Kategori: Tursegling
Tråd: Ny Fokk eller Genua for tursegling?
Svar: 7
Visningar: 15186

Re: Ny Fokk eller Genua for tursegling?

Takk for svar Marec Båten har Seldén rulleforstag da dette er en turbåt som ikke konkurrer i éntype regatta. Spørsmålet knytter seg altså til tursegling, både gjennom valg av emnetittel og sub-forum. Jeg har lest klassereglene, men dokumentet gir meg dessverre ikke svar på det jeg lurer på. Slik jeg...
av Caspar B
29 maj 2016 20:10
Kategori: Tursegling
Tråd: Ny Fokk eller Genua for tursegling?
Svar: 7
Visningar: 15186

Ny Fokk eller Genua for tursegling?

Jeg har i dag 100% fokk på Seldén rulleforstag, men i det siste har jeg vurdert om jeg skal bytte ut kryssfokk med en ny genua. Båten ligger innerst i Oslofjorden og min erfaring er at kryss og lens er langt mer vanlig enn slør. Spørsmål 1: Jeg synes at båten krysser godt med fokk og jeg er redd for...
av Caspar B
20 apr 2016 20:00
Kategori: Motor
Tråd: Diameter på M26 propelleraxel?
Svar: 12
Visningar: 21825

Re: Diameter på M26 propelleraxel?

Akselen på min M261 er 25mm
av Caspar B
22 aug 2015 00:12
Kategori: Motor
Tråd: Köpa ny/beg aktersnurra
Svar: 34
Visningar: 56473

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Jeg vet ikke hvor mye en brukt Yamaha koster, men jeg vil anbefale deg å ta en titt på Tohatsu SailPro. Den har "ultralang" stamme og ladekrets for bruk til lanterner og lignende. Bråker endel og er ikke noen lettvekter, men har plenty av kraft og mindre problemer med visping enn andre mot...
av Caspar B
12 apr 2015 20:48
Kategori: Motor
Tråd: Motorbyte. IF-E
Svar: 13
Visningar: 24991

Re: Motorbyte. IF-E

Nu har jag en vanlig IF med utombordsmotor, men måste du inte ta upp ett ännu större hål i rodret för att få plats med en foldingpropeller än med en fast propeller? Det stemmer at det kan bli litt liten plass til foldepropell. Men det er ikke alle propeller som folder bakover. Det finnes også såkal...
av Caspar B
10 apr 2015 12:52
Kategori: Motor
Tråd: Motorbyte. IF-E
Svar: 13
Visningar: 24991

Re: Motorbyte. IF-E

Jeg kaster meg på denne tråden. Er også i prosessen med å installere ny motor i min 261. Har foreløpig fått to tilbud; ett fra Yanmar og ett fra Nanni Skrekkelig dyrt. Særlig Yanmar tar overpris på alle delene ser det ut som. Kommer antageligvis til å gå for Nanni da den både er mer moderne og koste...
av Caspar B
27 jun 2014 22:48
Kategori: Motor
Tråd: Fart
Svar: 6
Visningar: 15224

Re: Fart

http://en.wikipedia.org/wiki/Hull_speed ^^ Linken gir deg formelen du bruker for å regne ut skrogfarten på båten din. Etterhvert som båten nærmer seg den teoretiske skrogfarten vil motstanden øke dramatisk slik grafen til Marek viser under: http://www.ifboat.com/_medlem/medvind1_95/ifmotst2.gif Lit...
av Caspar B
27 maj 2014 09:34
Kategori: Allmänt
Tråd: IF med fenköl?
Svar: 6
Visningar: 11713

Re: IF med fenköl?

Jeg ser ingen fordeler overhodet.

Selvfølgelig en spøk, men det kan hende jeg overvurderer/undervurderer mitt publikum :lol:
av Caspar B
26 maj 2014 21:58
Kategori: Allmänt
Tråd: IF med fenköl?
Svar: 6
Visningar: 11713

Re: IF med fenköl?

Maja bare skojar med deg. Selvfølgelig finnes det IF med finnekjøl! marieifbroplan.gif Turbo-kit™: - Dypgående: 3,2m - Ballast: 900 kilo utarmet uran - Kjølprofil: NACA 0010 Vi kan bare spekulere i hvorfor Maja ikke vil informere andre seilere om de åpenbare ytelsesforbedringene man får med "Tu...
av Caspar B
02 apr 2014 14:21
Kategori: Allmänt
Tråd: Hvor er din båt?
Svar: 5
Visningar: 11726

Re: Hvor er din båt?

La inn min båt. La oss håpe båttyvene ikke interesserer seg for gis-verktøy ;)
av Caspar B
02 apr 2014 14:17
Kategori: Skrov
Tråd: Förstärkning av akterspegeln
Svar: 2
Visningar: 5278

Re: Förstärkning av akterspegeln

Ok, takk for svar. Jeg ser at akterstevnen svaier ganske kraftig i sjøgang, så jeg ønsker å bruke glassfiber for å få fred i sjelen framfor hva som er tilstrekkelig :P Jeg kan godt poste noen bilder av progresjonen her på forumet, for dokumentasjonens skyld.
av Caspar B
01 apr 2014 12:50
Kategori: Skrov
Tråd: Förstärkning av akterspegeln
Svar: 2
Visningar: 5278

Förstärkning av akterspegeln

Jeg har et konkret spørsmål til forsterkning av akterspeglet. Jeg planlegger å bruke glassfibermatter med polyester og plaste inn en plywoodskive bak braketten (slik jeg har vist med mine fabelaktige paint-ferdigheter.) Spørsmålet er: Hva må jeg gjøre for at glassfiber/polyester blandingen skal fest...
av Caspar B
12 maj 2013 21:50
Kategori: Rigg
Tråd: Mastens lutning
Svar: 6
Visningar: 12019

Re: Mastens lutning

guleboj skrev:Hej!
Har ett problem med en mast som lutar för mycket bakåt, och problemet har förvärrats något för varje år.
Det er dette som er grunn til uro - ikke at masten luter bakover med 40cm.
av Caspar B
12 maj 2013 14:55
Kategori: Rigg
Tråd: Mastens lutning
Svar: 6
Visningar: 12019

Re: Mastens lutning

Jeg må si det høres ganske dramatisk ut :shock: Kan du se om det er synlig deformasjon av bjelken som går under mastefestet (mastebalken)? Har du mistanke om at det kan ha vært vanninntrengning i bjelken gjennom gjennomføringer ved masten? Hvis det er slik at problemet blir værre for hvert år ville ...