Sökningen fann 9 träffar

av Fredrik Mattsson
26 jul 2007 23:21
Kategori: Kappsegling
Tråd: Begränsning av vindstyrka i samband med bankappsegling.
Svar: 5
Visningar: 11603

Angående begränsning av tillåten vindstyrka

Det är inte roligt att förbruka material för ca 10 000 kr på en enda segling. Jag tycker att det bör införas en begränsning i likhet med vad Marek föreslår. Vill man vara med i toppen finns inte alternativet att avstå från att segla en segling. Det är bara att segla tills prylarna brister. Därför är ...
av Fredrik Mattsson
03 apr 2007 12:33
Kategori: Annat
Tråd: Vacker durkplywood
Svar: 4
Visningar: 11068

Hej. Jag har rivit bort mattan och målat vitt med en tvåkomponentsfärg (Hempels light primer). Den ska enligt uppgift funka bra och är inte så hal. Jag tror att det blir en snygg kontrast med vitt mot den här durkplywooden (men smaken är som baken). Men som sagt - durkkplywood är dyrt och därför är d ...
av Fredrik Mattsson
03 apr 2007 09:12
Kategori: Annat
Tråd: Vacker durkplywood
Svar: 4
Visningar: 11068

Vacker durkplywood

Jag har för avsikt att byta ut mina gamla durkar i båten till nya av vacker 12 mm durkplywood (randig med teak och coto). För en IF-båt behöver man ca 500 x 2000 mm. Problemet är dock att skivorna är 2400 x 1220 mm och kostar ca 2000 kr, dvs. man måste köpa dubbelt så mycket durkplywood som man behöv ...
av Fredrik Mattsson
06 feb 2007 14:30
Kategori: Rigg
Tråd: Resonans
Svar: 8
Visningar: 15212

Ett tips från Uppsala

I Uppsala ligger ca 15 IF-båtar förtöjda bredvid varandra. När vår vågbrytare försvann förra våren blev det hög sjö i hamnen vilket föranledde vissa hopslagningar av master och vindexar. En lösning på problemet blev att förtöja varannan båt med aktern mot bryggan. Jag tror att det fungerade rätt bra. ...
av Fredrik Mattsson
11 dec 2006 09:26
Tråd: Förslag till klassregeländring - hissning av spinnaker
Visningar: 11677

Tack för synpunkter. Jag instämmer i att alt 2 är det som är lättast att få gehör för. Jag tror att vi ska undvika att införa krångliga moment i inmätningen, dvs. plombering och liknande. Jag tror att det enklaste alternativet är att vi även i fortsättningen ställer krav på att de två spinnakrarna sk ...
av Fredrik Mattsson
22 nov 2006 13:18
Tråd: Förslag till klassregeländring - hissning av spinnaker
Visningar: 11677

Förslag till klassregeländring - hissning av spinnaker

Jag vill här och nu efterhöra hurdant intresset är hos medlemmarna för en klassregeländring innebärande att man får hissa en reservspinnaker under pågående segling förutsatt att den första har gått sönder så pass mycket att man inte kan segla vidare med den. Jag har numera själv erfarenhet av att ha ...
av Fredrik Mattsson
06 nov 2006 14:59
Tråd: Sagg i förstaget
Svar: 24
Visningar: 39071

Min förstagslängd är som i Northguiden, 10.42 eller något sådant. Vad gäller frågan hur jag vet när jag ska spänna akterstaget och hur mycket så är det tyvärr mest farten mot konkurrenterna, roderkänslan, ljudet på skvalpet och draget i nacken som avgör. Man får ju viss ledning av storens form efters ...
av Fredrik Mattsson
03 nov 2006 12:25
Tråd: Sagg i förstaget
Svar: 24
Visningar: 39071

Kan inte låta bli att göra ett inlägg här. Min erfarenhet är att de flesta spänner sin rigg för hårt. Jag brukar under lätta och mellanförhållanden köra med ett riktigt löst förstag som jag, om båten ligger i hamnen med akterstaget släppt, kan röra ca 30 cm från sida till sida (om jag ruskar om det o ...
av Fredrik Mattsson
13 okt 2006 09:40
Kategori: Roder
Tråd: Böldpest på roder
Svar: 7
Visningar: 17552

Böldpest på roder

Jag har haft min båt sedan 1994 och jag har hela tiden haft problem med stora blåsor på rodret. Jag gjorde en behandling 1994 (slipade bort all gelcoat, torkade över vintern och spacklade med epoxy) som varade i något år, men har därefter bara slipat bort bubblorna varje år. Finns det någon som har h ...