Var fästa akterstag?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Emma.M
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 jul 2012 15:23

Var fästa akterstag?

Inlägg av Emma.M »

Hej! Jag är ny här och även nybliven ägare till en if-båt årgång 1968. Idag mastade jag på för första gången men jag hade glömt var akterstagen ska vara fästade, jag tyckte mig komma ihåg sedan avmastningen förra året att de var fästade i akterpulpit och så har jag även gjort nu fastän det känns som att det kan bli för instabilt? Jag provade även att fästa i själva båtkroppen men då verkar stagen hamna i vägen för rorkulten.

Finns det någon vänlig själ som kan klargöra detta för mig?

Mvh
Emma
IFIF
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 maj 2012 13:25

Re: Var fästa akterstag?

Inlägg av IFIF »

Mitt sitter i akterdäck med spännare på styrbordsidan. Försökte lägga in en bild utan bra resultat. Kan maila dig om du uppger din mailadress.
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Var fästa akterstag?

Inlägg av Lasse L »

"Öglebult" i aktern.
IFakter.jpg
IFakter.jpg (47.1 KiB) Visad 8353 gånger
ifmotorbat.jpg
ifmotorbat.jpg (146.09 KiB) Visad 8353 gånger
Bilden från http://seniorseglarna.se/lundellsbatliv ... ellsif.htm
http://lasselundell.se/if.html
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Var fästa akterstag?

Inlägg av Nils D »

Grattis till båtköpet! Och till den första lärdomen som båtägare: det är aldrig fel att på hösten fotografera riggen och hur vant, stag, fall etc är dragna innan man mastar av ... jodå, det är en lärdom också jag dragit en gång :-)

När det sedan gäller din fråga om akterstaget så kan du antagligen sätta det i pushpit. Eftersom IF har en partialrigg med bakåtsvepta spridare står ju masten även om man helt tar bort akterstaget. Det räcker med förstag och toppvant. Akterstaget finns för att man skall kunna trimma masten och därmed seglen optimalt. Framförallt minska buken i storen och därmed krängningen i hårdare vindar. Snabbare båt för kappseglaren, skönare segling med mindre krängning för turseglaren. Så det blir nog inte värre krafter i akterstaget än att det kan fästas i pushpit. Har sett sådana lösningar på andra båttyper.

Rent allmänt verkar det finnas två "standardlösningar för akterstagsfästet på IF. De allra första, dit väl din hör, hade i original bara ett fäste som satt monterat assymetriskt. De flesta har däremot två som sitter i ganska klena bultar. Du kan se en bra bild på detta i en tidigare tråd
http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... stag#p4445

Gissar att en pushpit som sitter med fyra fästpunkter har minst lika bra hållfasthet som standardlösningen med två fästen. Så i väntan på att någon som kan mer om riggar än jag svarar dig kan du nog lugnt segla iväg med akterstaget i pushpit, så du slipper ligga vid bryggan mitt i sommaren.

Sedan är ju många båtar vid det här laget modifierade när det gäller riggen, inte minst akterstaget. Om du söker på "akterstag" på forumet finns det flera trådar om detta.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Emma.M
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 jul 2012 15:23

Re: Var fästa akterstag?

Inlägg av Emma.M »

Tack så hjärtligt för de informativa inläggen! Nu känns det som att jag lugnt kan segla ut med stagen fästade i pulpit. Tänk att man så ofta tänker "det där kommer jag komma ihåg" och så står man likväl där senare och kliar sig i huvudet. Definitivt en bra lärdom! :-)

Önskar alla en underbar seglarsommar!

Mvh
Emma
Skriv svar