Tyngd på utombordsmotor

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Sälö Knapp 2
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jul 2007 09:23

Inlägg av Sälö Knapp 2 »

Oaktat din sarkasm, så är jag rätt övertygad om att den mindre erfarene är mer benägen att söka mer sjörum vid segelsättning än den erfarne. Särskilt under semestertider när det kanske inte är helt poppis att kryssa i smala sund eller ut/inlopp till hamnar. Och i hårt väder när sjön trycker på genom sundet, med bl a stor avdrift som följd, kanske inte det heller är det lättaste för nybörjaren?

Sen är ju inte allt svart eller vitt, eller hur Marek? Även om ingen motor i världen funkar när det är som värst så finns det väl många situationer där en större motor är bättre än en mindre dito.

Vad jag vill säga är att man skall noga tänka över sitt motorval med för och nackdelar för tänkt användningsområde. Jag har själv bytt från en 8 Hk till en F4 i syfte att få en motor jag lätt kunde lyfta av och på. En positiv bieffekt var mycket lägre bränsleförbrukning. Samtidigt så tappade jag en hel del manövrerbarhet (dålig sjöman eller ej :wink:) i sämre väder. Något jag var beredd att offra. Men är alla det?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag har inte någon avsikt att vara besservisser.

Vad jag försöker framföra är att det inte är riskfritt att använda en utombordsmotor i hårt väder. Allt är naturligtvis relativt och hårt väder för en liten motor är ju, som du själv erfarit, mindre hårt för en större. På samma sätt är en inombordsmotor med samma motorstyrka i detta avsseende säkrare i än en utombordare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Det är inga problem att akterspegeln med rejäla stödplattor håller för en 6-8hp motor. Min 6hp från 70 talet väger över 30kg(36 om jag minns rätt) och jag har likande fäste som du och har aldrig haft några problem förutoma att själva hissen börjat bli lite glapp och fjädern för svag. Jag lyfter ofta ner motorn i ruffen när jag seglar om inte familjen är med och använder paddel i stilla vikar vid tillläggning.

Det finns andra typer av motorfästen som är en dubbel skena med fästplatta för motorn i mellan. man drar motorn upp och ner längs skenorna. När motorn kommer över akterspegelkanten viker skenan av en bit längs däck och så ligger motor(med hela sin vikt) framför akterspegeln på däck. Man slipper dessutom fälla upp motorn. Tror det påverkar dina segelegenskaper mindre med en 40kg än den modellen du nu har gör med 25 kg. Jag har själv inte provat en sådan motorhiss så jag vet inte säkert, men har sett flera h-båtar som har där alla varit nöjda.

Det går även att flytta andra tunga saker som ligger i stuvfacket bak längre fram i båten såsom ankare tank. Vilket blir viktigare ju tygre motor man har...

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Sälö Knapp 2
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jul 2007 09:23

Inlägg av Sälö Knapp 2 »

Någonstans kan jag inte frigöra mig från känslan att riggen faktiskt var längre på min gamla 8 hk. På Yamaha förnekar man att så är fallet, men jag undrar...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Sälö Knapp 2 skrev:Någonstans kan jag inte frigöra mig från känslan att riggen faktiskt var längre på min gamla 8 hk. På Yamaha förnekar man att så är fallet, men jag undrar...
Det kan kanske bero på att en starkare motor "håller kvar" propellern i vattnet bättre, troligtvis därför att den håller farten relativt hög i motvinden och därmed förorsakar att aktern gräver ner sig något.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Tacksam för varje hästkraft

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

När jag var ute med en vän härom måndaden och seglade (seglingen som gav upphov till min tråd om form på revat segel), så övernattade vi vid Koholmen i närheten av Bohus Malmön (http://tinyurl.com/2bq8ms)
Koholmen är den lilla ön rakt nordväst från texten "Sladholmen" i kartbilden, och man ligger fint skyddad på holmens nordostsida.

När vi skulle hemåt blåste det sydvästlig kuling, och ut från naturhamnen går man genom att runda de små skären nordost om Koholmen, skäret norr om holmen skall man ha om styrbord. Sedan går man alltså rakt mot sydväst med begränsat manöverutrymme.

Jag var där väldigt tacksam för alla hästkrafter jag hade tillgängliga. Det gick inte fort, men vi kom ut. För att undvika luftvispande "kryssade" vi oss ut för att gå 45 grader mot vågorna. Jag hade gärna haft en inombordare där, eller ett par extra hk.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Sälö Knapp 2
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jul 2007 09:23

Inlägg av Sälö Knapp 2 »

maja skrev:
Sälö Knapp 2 skrev:Någonstans kan jag inte frigöra mig från känslan att riggen faktiskt var längre på min gamla 8 hk. På Yamaha förnekar man att så är fallet, men jag undrar...
Det kan kanske bero på att en starkare motor "håller kvar" propellern i vattnet bättre, troligtvis därför att den håller farten relativt hög i motvinden och därmed förorsakar att aktern gräver ner sig något.
Nja, det kanske det också var. Men redan vid stillastånde tyckte jag att den kom längre ner. Tyvärr hade jag ju inte kvar den gamla att verkligen jämföra med. Men både hustrun och jag är rätt säkra på att det skiljer.
JC
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 sep 2007 13:24

Inlägg av JC »

Det kan inte vara så att den gamla motorn var tyngre och därför låg lägre...
Sälö Knapp 2
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jul 2007 09:23

Inlägg av Sälö Knapp 2 »

JC skrev:Det kan inte vara så att den gamla motorn var tyngre och därför låg lägre...
Sååå mycket tyngre är den inte
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Min "ingenjörsmässigt" grundade uppfattning är också att några kilo extra inte gör särskilt mycket. IF-båtens MCT ("moment to change trim") för 1 centimeters trimändring är cirka 22 kilogrammeter. Det betyder i praktiken, att om man t.ex. flyttar en 22 kilos utbordare från båtens tyngdpunkt och hänger den på akterspegeln (viktförflyttning cirka 4 meter), så kommer båten att trimma cirka 4 centimeter mera på aktern. Enkel huvudräkning ger, att för varje 5 kg extra blir det endast cirka en centimeter till.

Eftersom dessutom trim definieras som skillnad mellan förligt och akterligt djupgående, blir 4 cm trimändring endast cirka 2 cm djupändring i aktern. Och 5 kg till ger endast 5 mm extra. Batteri och utbordare tillsammans ger väl då totalt cirka 4-5 cm djupändring där bak.

Utbordare levereras som standard med en 15 tums rigg. Lång rigg betyder 5 tum extra, dvs. en rigg med längden 20 tum. Rigglängden mäts från den horisontella kavitationsplattan ovanför propellern till motorns upphängningspunkt inne i "upphängningsbeslaget" någon decimeter ovanför fästskruvarna.

Det finns (eller åtminstone har funnits) vissa modeller av utbordare avsedda för segelbåtar, som kan (eller kunde) fås med extra lång rigg. Jag kommer inte ihåg vad standardlängden för en sådan är. Och jag tror mig komma ihåg, att det är fråga om relativt motorstarka utbordare, dvs. minst 8 hk.

Någon som har en sådan utbordare kan väl kommentera detta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Har läst inläggen och kan inte låta bli att komma med några idéer och funderingar.
S/Y Nadine har iår för första gången fått en utombordare, eftersom hennes nyrenoverade inombordare inte var någon särskilt bra lösning av olika anledningar.

Målet var att hitta en 8hk 2T Yamaha, eftersom vi har erfarenhet av en sådan sedan tidigare och vill ha de extra hästkrafterna när det blåser på. Nu var det ju det att med de nya EU-miljökraven så blev det svårt att hitta en sådan motor. Det fick därför bli en Yamaha 6hk 2T.

Yamaha 2T 6hk och 8hk har funnits i exakt samma utförande sedan mitten av 80-talet och är ruskigt beprövade motorer, något som talade till dess fördel.
Vår 6-hästare har långrigg och propeller med lägre stigning än normalt.
Båda motorerna ser likadanna ut ch jag har inte kunnat hitta några skillnader. Troligt är alltså att 6-hästarn är samma som 8-hästarn och bara strypt.
När jag jämförde alla presetanda (kollade på en sida från en försäljare i Australien, där inga miljökrav finns) så visade det sig att det enda som skiljer är varvtal vid gång, samt max-varvtal.
Eftersom en utombordare med låg stigning på propellern går på lågt varv, så är allts 6hk-motorn likvärdig med 8hk-motorn.
Det viktiga är ju cylindervolymen, som är samma.

Alltså börja jämföra era motorer med andra från samma tillverkare så kommer ni se att ni kanske har en 6-hästare och inte en 4-hästare som det står på kåpan. Då är det bara att byta propeller och, om man vill, ta bort strypningen.

Nästa sak jag funderar på är varför det inte finns utombordare som går på E85 (sprit).
Det är en vanlig missuppfattning att 2-taktsutombordare är förbjudna, men det är fel, istället är det mängden utsläpp som regleras av EU och hittills har inga mindre 2-taktare klarat dessa krav.
Om nu en vanlig bilmotor med endast små justeringar kan gå på E85, så varför skulle inte en utombordare kunna?
Jag kanske missar något i mitt resonemang men..

Någon, med en gammal utombordare över, som är lite tekniskt? Bygg om motorn till spritdrift. Här finns både kilon och pengar att tjäna :D .
Skulle tippa på att endel packningar och slangar kanske måste bytas?
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Mina erfarenheter och tankar kring etanol i utombordaren... Både jag och flera av mina vänner har exprimenterat endel kring dessa saker både på utombordare, motorcycklar och bilar. Jag är INGEN expert på området.

Bästa miljöförbättringen jag gjorde var att börja köra på akrylatbensin i stället för vanlig tankomatbensin på en Johnson 4 hp från -79.
Det jag gjorde var att plocka ner hela motorn och byta alla packningar, sedan var det bara att köra på akrylat. Motorn upplevde jag som starkare och med mindre avgaser (trots att det var lite % oljeblandning) samt en märkbart minskad förbrukning. Detta fungerar på de flesta bensinmotorer utan biverkningar, men är ganska dyrt om man är storkounsument.

Det är normalt inget problem att köra motorer på etanol (i vissa fall kan databoxen misslyckas lite att bestämma blandningen och ge dålig gång och förbrukning, nedan är vad man gör för att bli av med problemen).

- Byt så insprutet skickar in ca 20% merbränsle, kan göras genom att öka bränsletrycket eller storleken på spridarna. (etanol innehåller syre så en fetare bränselblandning krävs).

Några små Tänk på saker.
- Tänk på att byta packningarna i motorn oftare typ var 3-5 år i stället för vart 10år så borde det fungera länge.
- Tänk även på att med etanol går motorn betydligt varmeare så kolla att alla kylkanaler fungerar som sig tänkt ofta.
- Tänk på att akrylat och etanol fräter/torkar packningar och annat hårdare än vanlig bensin, så lämna aldrig motorn stående med bränslerester längre stunder utan kör till det blir "soppatorsk".
-Tänk på att etanol blir märklbart sämre efter bara några veckor i en halvfull tank. Ha alltid fulltankat.

Det skulle vara trevligt att veta vad ditt val blev och vad du gjorde samt om du blev nöjd eller inte.

Själv har jag fått det att fungera, men förbrukningen ökar rejält och det är lite jobbigt att få tag på etanol, så jag kör på vanilg besin numera (i bilen) Jag har provat att köra en 50/50 blandning bensin etanol i utombordaren utan att göra någon som helst förändring och märke ingen skillnad mot att köra standardbensin med 15%etanol.

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Tvåtaktarna har förbjudits därför att de släpper ut för mycket kolväten. Det rör sig om väldigt mycket, cirka 40-50 % av bränsleförbrukningen. Jämför med de 100 ppm som är max tillåtet för bilar!

Som Vallan skrev nedan, om man är miljömedveten kan man köra tvåtaktaren på akrylatbensin. Den är inte alls lika skadlig som den vanliga bensinen. Men varför man ska behöva byta alla packningarna just för detta får Vallan själv förklara.

Etanol har mycket sämre eneriginnehåll än bensin. För att köra på etenolblandning behöver man därför bygga om motorn. För en vanlig vändspolad tvåtaktare är det troligtvis frågan om mer än själva förgasare och insug.

Med en elektronisk insprutnings 4-taktsmotor är detta med mindre energiinnehåll i bränslet mycket lättare att reglera.

Du har för övrigt helt rätt i att man, när man använder motorn på en långsam segelbåt, inte får ut mer effekt ur en starkare motor som bara har trimmats med en ökning av varvtalet. Redan en lågvarvig motor med maxvarv cirka 4500 rpm kräver en propeller med den lägsta stigningen (eller ibland ännu lägre) för att fungera optimalt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Jag är inte helt insatt men på min båtklubb finns ett papper som förklarar missförståndet kring förbudet mot 2-taktare. Där finns även ett utdrag från lagen där förbudet fastslås.
Det är inte att motorn är en tvåtaktare som är problemet. Denna defintion nämns inte ens. Det som nämns är hur stora utsläpp en utombordare får ha. Alltså för den som kan få tag i en godkänd 2-taktsutombordare så är det fritt fram, problemet är att det ännu inte finns några sådanna.
Större tvåtaktare säljs ju helt lagligt i hela EU, eftersom de är försedda med elektroniskinsprutning.

Jag funderar inte så mycket kring miljöfrågan, även om jag självklart bryr mig om miljön. Det jag riktar mig mot är att 4-taktare väger väldigt mycke i jämförelse.

Mitt förslag var alltså att någon med firma skulle börja bygga om exempelvis Yamahamotorer som säljs i Australien och Asien till spritdrift och på detta sätt få dom klassade. Dessa motorer tror jag skulle vara väldigt uppskattade och sälja bra tror jag. Ombyggnaden är ju bevisligen inte så stor och dyr.

Jag vet inte hur det är i övriga Sverige men här i Gävle har de flesta mackar E85.
Själv har jag kört bilen på E85 och det går mycket riktigt alldelens utmärkt. I USA finns det firmor som för ca 1000$ bygger om äldre bilar till spritdrift.
s/y Nadine (IF-E 367)
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Inte för att jag vill vara en messerschmitter, men ett litet klargörande kan vara på sin plats:

-Akrylat använder man vanligast för att måla sitt hus. Akryl är en slags plast, som lämpar sig synnerligen dålig i alla slags motorer.

-Alkylat är det bränsle som säljs som "miljöbensin". Det är en bensin, som innehåller stabila kolväten (alkyl-kedjor) och där man tagit bort aromater (ex. benzen), och ger därmed något mindre miljöfarliga men framförallt mindre hälsovådliga avgaser.

Man behöver inte vara orolig för att byta till alkylatbensin i en gammal motor. Detta bränsle påverkar inte gamla gummislangar etc mer än vad "vanlig" bensin gör. E85 däremot innehåller mest etanol (sprit), vilket är uttorkande för slangar och packningar.
Skriv svar