Tyngd på utombordsmotor

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Tyngd på utombordsmotor

Inlägg av olarosengren »

Jag har för tillfället en fyrahästars utombordare, fyrtakt, som väger 25 kilo. Den hänger på ett motorfäste som liksom är en "arm" som hänger ut från aktersegeln, och en fjädr gör att den går lättare att höja upp ur vattnet. Även om "armen" gungar lite ibland vid sjögång verkar fästet vara stabilt: plattan mot akterspegeln är förstärkt med en platta på insidan av akterspegeln och bultarna är tjocka.

Jag skulle vilja byta till en starkare motor, kanske sex eller åtta hästar. Det tråkiga är att en sådan väger mycket mer, upp till 40 kilo om man vill ha en fyrtaktare (vilket jag vill). Vad har ni andra för tankar om detta? Tål akterspegeln en sådan ökad belastning? Båten kommer ju få ännu mer tyngd på (i mitt fall) babordssidan, och är det förödande för seglingen, eller?

Tacksam för alla svar!

Hälsningar Ola
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Om akterspeilet "tåler" den økte vekten vil jeg ikke uttale meg om.

Derimot tviler jeg på om du har noe å vinne ved å gå over 6 hk. Jeg har alltid hatt 6 hk på mine IF:er, og kan ikke huske at jeg har sett noen ha større motorstyrke. I så fall er det nok en årsak til dette...

Et tips: Få en snurrekompetent til å sjekke om du har optimal propell på din motor. De aller fleste snurror (også de med lang stamme for seilbåter) har nemlig en propell som er tilpasset lav vekt og høy fart - ikke det omvendte, som jo er hva vi behøver. Med en optimal propell vil motorens skyvekraft forbedres dramatisk.

Mvh
Suzanne
IF 2046
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag håller till fullo med Suzanne vad gäller motorstyrka och propeller.

En modern 4-taktare med ventiler har bättre drag i hela varvtalsområdet, vilket gör att den faktist bara av den anledningen blir starkare och mer all-round än en 2-taktare med motsvarande motorstyrka. En vändspolad 2-taktare är ju bara balanserad för ett visst varvtalsområde nära maximum och ger därmed dålig effekt i det övriga varvtalsområdet.

Vad du dessutom ska tänka på förutom att få en propeller med MYCKET låg stigning (helst neråt 5 tum per varv) är att motorn i sig är lågvarvig (max kring 4500 varv/min). Varianter av samma typ av motor som är effektupptrimmade medelst varvtalsökning är inget för en tung och långsam segelbåt.

Jag har själv en 4-hästars 4-taktare, varvtal max 4500 varv, men med en propeller med stigning 6.5 tum/varv, tyvärr för mycket för att vara optimalt, men lägre går inte att få för den motorn. Det innebär helt enkelt att motorn inte riktigt kan varva ur eftersom momentet blir för stort ift. vad motorn kan ge. Men trots detta känns den starkare än min gamla 6-hästars 2-taktare.

Om du trots allt väljer att köpa en 40 kg tung motor, bör du välja en typ av motorfäste som (helt eller delvis) är upphängt på sargen och som är konstruerat för så tunga motorer.

Intresserade medlemmar kan läsa min artikel om utombordsmotorer i Medvind Nr 3 2006.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Inlägg av olarosengren »

Oki, tack!

Idag har jag en fyrtaktare på fyra hästar. Enligt affären skulle det vara någon form av specialpropeller, men jag tycker ändå att motorn är lite seg. I stiltje och på smult vatten gör den fem knop, men med en sju sekunders motvind gör den inte mycket mer än tre... (Enligt GPS.)

Fortfarande känns 40 kilo ganska mycket om jag nu skulle köpa en sexhästars, så det lutar väl åt att jag behåller den motor jag har.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Om du kör 5 knop i stiltje får du en relativ motvind på cirka 2.5 m/s. Om du kör 3 knop i 7 m/sek motvind får du en relativ motvind på 8.5 m/s. Det är mer än 3 gånger så mycket, så den bromsande vindeffekten ökar med cirka 10-12 gånger ift. stiltjen. Du kompenserar med att farten genom vattnet minskar med 40 %, vilket innebär att du minskar den bromsande effekten genererad av vågor och friktion med cirka 93 %.

Motstådet ökar med ungefär farten i kvadrat.. .Effektbehovet ökar med ungefär farten i kubik...

Om du hade haft en starkare motor med en riktigt anpassad propeller till segelbåtens låga fart (högst 5 tum/varv för motorer med varvtal högst 4500 rpm. För högre motorvarvtal ännu lägre stigning i samma förhhållande, finns knappt att få... ) så hade du kunnat hålla farten även vid frisk motvind. Men då går det fint att segla... ...så en sådan stor motor blir ganska onödig....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Med min 6 hk og optimal propell (som jeg dessverre ikke har tekniske spesifikasjoner på) gjør jeg likevel bare drøyt 5 knop på flatt vann...
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

GPS-mätt fart i somras -- 5,9 knop. 5-hk 2-takts yamaha, med standardpropeller. Vinden var ett par m/s, kommer inte ihåg var den kom ifrån.

Vi har ingen GPS i båten, ett par vänner i snipa som låg bakom oss rapporterade.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Min Yamaha F4 gör cirka 5.4-5.6 knop genom vatten i förhållanden med ingen eller mycket liten motvind. Värdet gäller för en kappseglingutrustad båt, dvs. ingen onödig utrustning förutom den reglementsenliga plus segel finns ombord. Med en semesterlastad båt (några hundra kilo extra) triver motorn båten med cirka 5.2 knop. Om det börjar blåsa mot med måttlig vind reduceras farten omgående till neråt 4.5 knop. Frisk vind kan innebära ner till 3 knop.

Jag har en inte helt optimal propeller, diameter x stigning 7.25 x 6.5 tum. Den är optimerad för cirka 9-12 knop. För att vara optimal borde min propeller ha en stigning på endast 4-4.5 tum mot 6.5 som den har nu. Men propellrar med lägre stigning än 6.5 går inte att köpa för den typen av motor. Yamaha anser väl att marknadssegmentet segelbåtar 24-27 fot är ointressanta .. :( .. trots att kanske finns några hundra tusen i denna storleksklass runtom i världen... 8). Det är urdåligt anser jag, för det finns en propeller i deras sortiment med lägre stigning, men axelfästet passar inte... :x

Jag köpte motorn år 2000 som retrofit för min gamla 2-takts Johnson 6 Hk. Den gamla motorn "dog" efter 29 års trogen tjänst av att aluminiumeväggen mellan växelhus och vattenpump hade blivit uppäten av oxidation. Jag valde motorn därför att vikten var minst av alla då existernade 4-taktare i den klassen. Trots allt är det en bra motor. Den drar löjligt litet bensin ift. Johnsonmotorn och driver på riktigt bra, bara det inte blåser för mycket mot. Den största nackdelen är väl trots allt att den med sina 23 kg väger litet för mycket för att hanteras av och på ute på sjön. För att få en hanterbar 4-taktsmotor i det avseendet måste man gå ner ytterligare ett snäpp i storlek och effekt, ner mot 2.3 - 2.5 Hk. Men en så liten motor får nog svårt att driva båten på ett hyfsat sätt i alla andra förhållanden än ren stiltje.

Jag har efterlyst feedback från IF-seglare med 2.5-hästars motorer (t.ex Honda 2.3) men inte fått någon. Kanske någon av er kan skriva litet i den här tråden... :?:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

2,3 Hp Honda fyrtakt

Inlägg av Lasse »

Ang liten utombordare.
Jag har en 2,3 Hp Honda fyrtaktare till min IF.
Den duger bra för mina behov-stiltje och inomskärs.
Har loggat kring 5 knop.
Fördelen är att motorn är lätt att lyfta bort och stuva in i akterluckan.
Eftersom jag har det vanligaste motorfästet, upplyftbart med relativt lång hävarm så upplever jag att den lilla motorn inte ger så stora moment i aluminiumen. Den har dessutom en form av slirväxel så motorn kan stå på tomgång utan att dra. Back genom att vända motorn är däremot lite byngligt just pga att motorfästet är lite svajigt.
Men min erfarenhet är bara nån timmes körning totalt på två år.
Gissar att de som kör långa transportsträckor eller Göta Kanal vill ha lite större dragkraft ffa vid motvind? Då kan en knop till upplevas viktig!
IF 1162
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

En sådan motor bör teoretskt klara omkring 5 knop i stiltje.

Mätte du farten med GPS eller logg?

Har du någon uppfattning om hur motorn klarar litet motvind, t.ex. hur mycket fartminskningen blir om det blåser cirka 5 m/s?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Inlägg av Lasse »

Mätte mellan fasta punkter och klocka!
Gick i stiltje-brukar segla om det går!

En kompis hade en inombordare i sin IF med 10 Hp. Visserligen gick den något fortare men bogvågen blev enorm.
Fart/ effektdiagrammet talar för att man inte kan driva upp farten på båten mycket över 5-5,5 knop med motor. Annat är det med segel då båtens längd ökar-längd i vattenlinjen alltså! :D
IF 1162
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det kanske går att "skrämma upp" en IF-båt till cirka 6 knop med en 10-hästare med riktigt anpassad propeller. Men den stora vitsen med en stark motor är att man kan hålla kvar farten kvar kring 5 knop i motvind och motsjö.

När man kör med din Honda 2,3, borde farten teoretiskt sjunka till cirka 2-2,5 knop när det blåser 5 m/s, förutsatt att det inte går någon motsjö. I motsjö vid denna vindstyrka tror jag knappast att båten kan röra sig nämnvärt framåt.

Är det någon som kan kommentera detta?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Jag har haft både 6hp och 4hp på min, jag tyckte att 4 hästaren var överlägsen, dels hade den en bättre anpassad propeller + att den gick att vrida 360 grader. Jag använder motorn nästan bara i hamn och stilltje. Vilket gjorde 4an mycket mer lättmanuvrerad. Normalfarten var ungefär densamma. Med 4an på gick åten bättre i sjö (fast det har jag bara provat under segel).

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Sälö Knapp 2
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jul 2007 09:23

Inlägg av Sälö Knapp 2 »

En liten och lätt motor är perfekt när man sätter segel nära hamnen vilket innebär att man kanske måste vara beredd att kryssa sig ut även i trånga utrymmen i hårt väder. Många IF-ägare är ju inte alls främmande för detta i kraft av mångårig erfarenhet och stor entusiasm. Men samtidigt brukar det ju heta att IF:en är en lämplig nybörjarbåt. Nybörjaren kanske hellre sätter segel med mer tillgång till sjörum vilket ju ofta innebär mer sjö när vädret är hårt. Då ställs helt andra krav på motorn. En nybörjare i hög sjö med för liten motor är att betrakta som en ganska riskfylld kombination tycker jag. Olika svar väldigt mycket beroende på användningsområde alltså.

En 4 HK 4T är något av en kompromiss därvidlag. Hade själv en intressant upplevelse under segelsättning i Marstrandsfjärden där inte heller den var tillräcklig för att det hålla båten i den ganska otrevliga sjön som rådde den gången.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Naturligtvis fungerar en starkare motor bättre i hårt väder... 8) .

Men den erfarne seglaren sätter inte segel i skyddat vatten bara för att denne kanske har god förmåga att kryssa i trånga sund. Det är snarare ett uttryck för gott sjömansskap och det absolut säkraste sättet att göra så. En utombordsmotor, hur stark den än månne vara, klarar inte av att köra en segelbåt särskilt bra i vågor. Propellern sitter för ytligt och fungerar ganska dåligt som propulsor när den mestadels befinner sig i luften.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar