Hej!
Jag har ett stort problem med min båtmotor, det är en Evinrude 65 HK 1972 års modell.
Jag var ute och körde och gick i land ett tag, men sedan ett tag efter att jag skulle ut igen och startade motorn så gick den dåligt, den ryckte och hackade, gick inte på tomgången, det gick bara att köra sakta även om detta inte gick riktigt bra det heller.
Den stannade flera gånger och den var svårstartad.
Jag har letat men inte hittat felet, jag har hört mig för med andra verkstäder men ingen kan något.
Jag är väldigt tacksam om ni kan ge mig några tips på vad som kan vara fel.
Mvh Mikael
Jätteproblem med båtmotor
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
En 65-hästare är inget som man hänger bak på en IF-båt... Så jag rekommenderar dig egentligen att ställa frångan i ett annat forum än detta.
Du berättar heller inte så mycket om motorn, man man kan kanske tänka sig att det är en 2-taktare. Det tyder kanske på att du generellt sett inte är så haj på motorer... ...
Tvåtaktare är relativt enkla konstruktioner och de fungerar ofta bra om
Om detta med bränslet inte är troligt eller om du har kollat det redan, rekommenderar jag att du skaffar dig en verkstadshandbok till din motor, som du säkert kan hitta på nätet. Tyvärr finns dessa oftast bara på engelska. Där finns felsökningscheman som du kan följa. Dessutom finns det beskrivningar på hur du ska åtgärda felen.
Du berättar heller inte så mycket om motorn, man man kan kanske tänka sig att det är en 2-taktare. Det tyder kanske på att du generellt sett inte är så haj på motorer... ...
Tvåtaktare är relativt enkla konstruktioner och de fungerar ofta bra om
- det finns kompression i cylindrarna
tändsystemet är OK
bränslesystemet är OK.
Om detta med bränslet inte är troligt eller om du har kollat det redan, rekommenderar jag att du skaffar dig en verkstadshandbok till din motor, som du säkert kan hitta på nätet. Tyvärr finns dessa oftast bara på engelska. Där finns felsökningscheman som du kan följa. Dessutom finns det beskrivningar på hur du ska åtgärda felen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 15 maj 2007 22:53
- Ort: Stora Hult Strand
65 hästar?
Det är ett sent svar men jag hinner inte kolla så ofta. Jag tror att du menar 6,5 hästar för det tror jag är mera sannolikt. Jag vet inte varför din maskin ballade ur men min egen Mariner 6 hk , som alltid varit mycket trogen, säckade förrförra söndagen när jag skulle masta. Jag puttrade så stilla runt bryggan när den plötsligt saktade varv och sedan stannade med lite rökutveckling. Fram med paddeln så gick det vägen och sedan fick hon ligga kvar vid mastkranen tills jag kunde få hjälp med att påla henne hem i boet igen, av med snurran och till doktorn som efter noggrann undersökning fann att impellern var närmast rudimentär.
Vid närmare eftertanke fann jag att det var 13 år sedan jag köpte påten och snurran var inte alldeles ny så impellern är nog över 15 år gammal och det får väl vara rätt godkänt för en saltvattensmaskin. Så mitt råd är att kolla kylningen.
Hälsn. SWE 991 Papapapa Göran Persson
Vid närmare eftertanke fann jag att det var 13 år sedan jag köpte påten och snurran var inte alldeles ny så impellern är nog över 15 år gammal och det får väl vara rätt godkänt för en saltvattensmaskin. Så mitt råd är att kolla kylningen.
Hälsn. SWE 991 Papapapa Göran Persson
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 15 maj 2007 22:53
- Ort: Stora Hult Strand
65 hästar? 2
Jag fick ett infall till. För en 20 - 25 år sedan låg jag på Bassholmen med min Fingal och båtgrannen hade problem med sin snurra så jag fick upp den på land och tömde flottörhuset på vatten och satte ihop den igen och sedan startade den direkt, sedan hade jag hela den dagen och nästa dag en kö av snurreseglare med samma problem, som jag så klart fixade. Vi hade en markant bakåtvikt i vår båt av all öl från tacksamma seglare så vi hade problem att nivellera trimmet i vår båt på hemseglingen. D.V.S. kolla flottörhuset. Om snurran bara vill gå med choken ute så är det sannolikt vatten i flottörhuset eller i munstyckena.
Göran SWE 991
Göran SWE 991