Båtar förr...och långskeppsform

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Cthulu SWE-1043
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 aug 2006 21:24

Båtar förr...och långskeppsform

Inlägg av Cthulu SWE-1043 »

Förresten, tycker inte vi som IF-båts ägare att det var bättre förr .... eller nåt?
Ojoj.. nu är det stora tunga frågor. Jag är ännu så pass ung att det ännu är mer "Nu & komma skall" än förr, men iaf, om det generellt var bättre förr är svårt att sia om men jag kan nämna några saker jag tycker man kan se förändrats och då inte nödvändigtvis till det bättre:

1: grejerna förr byggdes för att tåla lite
2: en högst personlig reflektion, jag kommer aldrig köpa en båt som stampar och nog stampar väl alla nyare båtar?
3: utrymmesmässigt verkar nyare klart bättre på att ta till vara utrymmet
4: del av nr:3 är kanske att en båt som på 70-talet upplevdes som stor, numera är ingångsstorlek

Det är väl som med allt annat, somliga vill si och andra så... men jag har företrädesrätt ;)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Cthulu SWE-1043 skrev: utrymmesmässigt verkar nyare klart bättre på att ta till vara utrymmet
Själv tycker jag att Tord Sundén har tagit tillvara IF-båtens möjligheter till stuvningsutrymmen ganska bra. Det finns visst 24 olika luckor om man räknar... (om den som myntade detta räknade rätt... 8) ).

Problemet med utrymmen är snarare att IF-båten är en riktig segelbåt och inte en flytande husvagn. En endast 26-fot lång, riktig segelbåt, där förmågan att bära segel mera baseras på en tung ballastköl och inte på båtens bredd och rörlig ballast i form av gubbar på railen, kan aldrig bli särskilt spaciös.
Senast redigerad av 2 maja, redigerad totalt 17 gång.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Anders Schwan
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 nov 2006 17:02
Ort: Uppsala

Buttocks

Inlägg av Anders Schwan »

Cthulu SWE-1043 skrev:
Ojoj.. nu är det stora tunga frågor. ..jag kan nämna några saker jag tycker man kan se förändrats och då inte nödvändigtvis till det bättre:

2: en högst personlig reflektion, jag kommer aldrig köpa en båt som stampar och nog stampar väl alla nyare båtar?

Jag var på båtutställningen Allt för Sjön. Det är påfallande att segelbåtar av alla de slag. men särskilt de mindre, är mycket platta i botten. Detta ger en stadig båt när man ligger stilla på lungt vatten. Dock rullar en sådan platt båt våldsamt och obekvämt, i sidsjö.

Och den våta ytan blir stor, jämför med gamla tiders allmoge-båtar. De var v-formade och ranka men hade liten våt yta och var lättrodda.

Tag t.ex trissjollen. Den är mycket flat i botten. Namnet Trissjolle syftar på att den kan ros, seglas och köras med motor.

Sanningen är nog tyvärr att den är ganska oduglig i alla tre tillämpningarna.

Den våta ytan blir dubbelt så stor som på en lika lång allmogebåt, innebärande att man får ta i dubbelt så mycket, för att ro med samma fart, som den senare.

När det gäller segling ,i måttliga vindar, gäller att allmogebåten rinner på, i upp till närmare 4 knop, med ett ganska litet sprisegel.(Den kan inte ha så stor segelyta till följd av sin rankhet.)

Om det blåser så mycket, så att besättningen i Trissjollen måste spilla vind på kryssen, har de nytta av den platta botten, eftersom den ger stort rätande moment när de burkar.

Men så stark vind är det sällan.

Allmogebåten borde kunna uppnå nästan 4 knop med en liten billig motor.
Med en sådan blir nog Trissjollen efter. Men om man sätter på en stark motor på Trissen blir det fart, dock torde den slå och stampa kraftigt, i motsjö.Riktiga motorbåtar, som är gjorda för att gå fort i sjö, har ju V-formad botten med lister, för att gå mjukare.

Jag skulle visst kunna tänka mig att kappsegla Trissjolle på SM. Inte gör det något att den liknar en flotte som har försetts med fribord. Det är ju lika för alla!

Troligen inte så jobbigt för kroppen heller.

Allmogen arbetade med sina båtar. På så sätt var de proffs, med mycket erfarenhet, sjötid.De skulle väl aldrig ha köpt en Trissjolle. Tänk t.ex om Trissjollen är full av fisk, då blir både den våta ytan och formmotståndet enormt på den, medan allmogebåten bromsas mindre, av last.

Jag skrev buttocks i rubriken, det är engelska och betecknar snitt som görs i båtarnas linjeritning. Dessa snitt är vertikala, i båtens längsriktning,på olika avstånd från från centum-planet, som är den profil stäv och köl bildar, när man beskådar båten på avstånd från sidan. Har glömt bort vad buttocks heter på svenska. I alla fall ger runda buttocks liten våt yta, liksom rund eller V-formad botten gör, med avseende på snitt tvärs båten.

En båt med runda buttocks gungar bättre, och stampar inte så mycket, som en båt som har raka linjer, sedd från sidan.

Laserjollen har riktigt raka buttocks. Seglaren måste kasta kroppen framåt och bakåt i den, på kryss, för att komma igenom vågorna, enl. Josef i Topics:Viktfördelning.

Många av de utställda båtarna hade buttocks, som närmar sig det som erhålls, om man skär en skokartong på längden. Låt vara att en del av dem hade skarpa stävar, den aktre delen var i alla fall skokartong.

Med sådana platta aktrar, och stora segel, kan man glädja sig åt att plana om en IF enkelt, på undanvind. Särskilt intressant tycker man att det är om man kan få upp en kölbåt i planing. Det händer bara under gynnsamma förhållanden och om barlasten är liten.

Har man kört om IF-båten en 4-5 ggr. är det väl, som när man har prövat färdigt kälkbacken, eller skidpisten, då byter man pist, men det finns bara en sjö, så en sådan båt blir liggande. Den är ju bara lämplig, när det föreligger speciella förutsättningar, hos vind och vatten.Allmogebåten däremot, skulle användas dagligen. i alla slags väder. Man kunde inte välja endast "rätt" väder, lika lite som kappseglaren kan välja bort alla vindstyrkor som inte passsar den egna båtens segelarsenal. Tävlingen går ju ett visst klockslag ett givet datum.

Om man nu vill pröva att plana, borde man välja att segla jolle, ty de planar villigt i vanliga vind och sjöförhållanden.

Somliga "havskryssare", får mig att tro, att ägaren verkligen längtar efter att få segla jolle.

Men varför gör han inte det då?

Men hur är det nu med epoxyn?

Läste en bok, som jag tror många som läser detta Topic också har läst. Författaren hade renoverat många båtar med epoxi, tom. haft anställda, "endast" en blev sjuk av epoxin. En vandring av vatten ut och in genom laminatet skulle förekomma. Särskilt skadligt om det fanns små håligheter i dåligt tillverkade båtar. Någon båt som var gjord i två halvor, hade en halva i perfekt skick medan den andra halvan var helt utmattad. Detta skulle "uteslutande bero på att den ena arbetaren kunde sitt jobb men inte den andre".
Han ger inte något klart svar på om man skall behandla med epoxy annat än: "varför skall man ha denna vandring".

Jag undrar: Om en båt har blivit så utmattad av vattenvandring, "så att jag kunde sticka en kniv igenom den", enl. den där författaren. Är det inte då försent att slå in den i epoxy.

Fukten innifrån då? Skall man ha epoxy där också? Om trycket utifrån skulle vara en orsak till att man borde ha epoxy på den sidan, borde eventuella skador på båten synas mera nedtill där trycket är större. Är det så?
Själv har jag ingen bottenfärg alls. Det beror inte på att jag vet något om epoxy, utan att jag är så dålig på att måla så jag är rädd att försämra båten om jag försöker. Det var jobbigt att få bort den bottenfärg som fanns tidigare!

Hälsningar Anders
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Buttocks

Inlägg av maja »

Anders Schwan skrev: Jag skrev buttocks i rubriken, det är engelska och betecknar snitt som görs i båtarnas linjeritning. Dessa snitt är vertikala, i båtens längsriktning,på olika avstånd från från centum-planet, som är den profil stäv och köl bildar, när man beskådar båten på avstånd från sidan. Har glömt bort vad buttocks heter på svenska. I alla fall ger runda buttocks liten våt yta, liksom rund eller V-formad botten gör, med avseende på snitt tvärs båten.

En båt med runda buttocks gungar bättre, och stampar inte så mycket, som en båt som har raka linjer, sedd från sidan.
Det engelska ordet "Buttocks" (i pluralisform!!) har mycket riktigt, som Anders antyder, väldigt mycket med (avlånga) former att göra, men grundbetydelsen avser mera anatomiska sådana. Här är ett citat ur Wikpedia:
"The buttocks (anatomical nates, clunium, gluteus, regio glutealis) are rounded portions of the anatomy located on the posterior of the pelvic region of the apes, humans and many other bipeds or quadrupeds.".. :oops: .. För den som finner citatet något förvirrande finns det självförklarande bilder på http://en.wikipedia.org/wiki/Buttocks
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Anders Schwan
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 nov 2006 17:02
Ort: Uppsala

Inlägg av Anders Schwan »

Hej maja!

Jag sökte på buttocks och shipbuilding och kom då till www.liberty-ship.com
I deras glossary finns:

Buttocks

The traces formed by the intersection of longitudial vertical planes paralell to the central longitudinal vertical plane of the ship with the forward and after surface of the ships hull, these traces wen occurring in the fore body are called bow lines. However the term buttock is often used to denote both bow and buttocks lines.

Jag gillar ditt uttryck att IF är inte en flytande husvagn.

I slutet på 60-talet eller början på 70-talet, efter besök på båtutställningen, anmärkte jag till en viktig seglingsadministratör i Uppsala, att båtarna de försökte sälja hade badkarsfinish, till skillnad mot träbåtar. Tror han tog till sig ordet.

Att IF inte har pentry och toalett är en stor fördel för mig som är 1.89 m lång.Har retat mig på korta kojer i många båtar. De har blivit korta för att man avdelat båten med sådana arrangemang.

Detta har skett för att de skall sälja bra till kunder som på 70-talet ofta var nybörjare på segling.

De kunde inte alls bedömma seglingsegenskaper utan bedömde i stället husvagnsliknande inredning och sådant som de hade erfarenhet av från landbacken.

Om detaljer av det slaget såg bra ut hoppades de att även båtens egenskaper på sjön var bra.

Därigenom vågar jag hävda att det var bättre förr när det gäller båtarnas uppförande till sjöss.

Folkbåten som ju är förebilden till IF var inget tillfälligt påhitt. Svenska kryssarklubben hade haft lottbåtar under en följd av år där många av dessa var av liknande konsept som Folkbåten.

Det går alldeles utmärkt att kappsegla i en riktig båt som IF. Huvudsaken är att alla är lika.

Optimistjollen är väl världens vanligaste kappseglingsbåt trots att den har akterspegel både fram ock bak. Optimisten är uppenbarligen framtagen för att kunna spikas ihop snabbt av plywood. Det blir ingen säskilt bra "båt" och kantigheten är en nackdel. Orsaken till att den är vanligast borde vara att den erbjuder utmanande konkurrans. Det är helt enkelt mycket svårt att vinna i optimist. Kolla resultatlistorna från internationella Opti-tävlingar. Det är Kina Sydamerika Afrika osv.

IF har högvärdig klass när det gäller ett skapligt stort skickt av elitseglare som deltar i våra tävlingar.

Jag vill försöka bidraga till att jolleseglare blir intresserade av att pröva den annorlunda taktik som man har i tung kölbåt. IF är ju åtkomlig ekonomiskt för många.

Hoppas det kan bli debatt här angående om överriggade båtar som kantrar och broatchar ofta är roligare att segla än riktiga båtar som IF.

Jag såg inte att den här tråden hade skapats vid mitt sista inlägg så jag fick egen plats av administratören. Det var mitt fel.

Hälsningar Anders
Skriv svar