Dra ut bomuthal på bommen?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Dra ut bomuthal på bommen?

Inlägg av Berguv »

Hej! Jag har börjat lessna på att tvingas kravla fram till masten varje gång jag behöver justera bomuthalet på min IF. Oftast vill man ju tajta till detta för att plana ut seglet i hård vind, och då jag ofta seglar med totala nybörjare vill jag vistas så mycket som möjligt i sittbrunnen när det blåser =).

Jag har funderat på att på ngt sätt "dra ned" uthalstampen till sittbrunnen, jag har redan storfall, genuafall, kick och rev neddragna till avlastare på rufftaket. Tyvärr kan jag inte byta ut exv kick- eller revtampen mot uthalet då jag isf skulle behöva dra denna genom ngn form av block fäst i däcket att löpa igenom. Jag vill undvika att behöva borra fler hål i däcket, ta ned innertaket etc...

Därför undrar jag om man på ngt sätt kan dra tampen bakåt utmed bommens undersida? Det skulle underlätta väsentligt. Är det någon som har erfarenhet av detta?

MVH

Erik
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Dra ut bomuthal på bommen?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror det finns båtar som har det så.

Skriv uthal i sökrutan längst upp till höger och tryck Sök så hittar du en massa inlägg om uthal.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dra ut bomuthal på bommen?

Inlägg av Gunverth »

Det kan vara dumt att borra hål på bommens undersida i och med att den kröks i den riktningen när man "kickar". Försvagning, alltså. Försök istället att göra något på sidan av bommen. Jag fällde själv in ett block i det befintliga hålet och satte en clamcleat en halvmeter bakom samma block. Utväxlingen byggdes helt och hållet inuti bommen, men det brukar rekommenderas att lägga den på utsidan generellt.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Skriv svar