Flytta skotskenor

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Flytta skotskenor

Inlägg av Martin IF-1677 »

Hej!
Jag tänkte flytta skotskenorna. Men jag kunde inte hitta någon hjälp för att ta nya hål i däcket och hur skenorna skall fästas.
Tacksam för hjälp, Mvh Martin
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Flytta skotskenor

Inlägg av maja »

Avser du att sätta dit nya, inre skotskenor för genuan eller flytta fockens skotskenor framåt-inåt?

I båda fallen är det nog bäst att köpa nya skenor och låta de gamla sitta kvar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Flytta skotskenor

Inlägg av Martin IF-1677 »

Tackar det var ju en bra idé. Ja jag tänkte flytta skonorna för focken.
Är det något man behöver tänka på när man fäster skonorna? Eller är det bara borra nya hål, sätta dit lite silikon och skruva fast dom?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Flytta skotskenor

Inlägg av maja »

Det kan vara möjligt att det blir konflikt med inredningen , dvs. med hängskåpen under skarndäck. Det är också bra om man kan dölja brickor, skruvstumpar och muttrar under tapeten om en sådan finns.

Jag tror jag delade på en 600 mm lång skena som jag köpte på Hjertmans. Måhända var den 800 mm, kommer inte ihåg exakt. Men det finns bra foton i någon gammal Medvind i samband med artiklar om den nya focken, och från de bilderna kan du säkert uppskatta längden av skenan.

Använd Sikaflex eller motsvarande marint tätningsmedel. Silikongummi är inte tillräckligt beständigt.

När du ska borra hålen, lägg skenan på däcket där du vill ha den (markera gärna på däcket kring skenan med en blyertspenna) och borra först ett hål genom ett av de två yttersta hålen på skenan. Sätt i skruv och skruva på en mutter med fingrarna. Rikta skenan och borra ett hål till genom skenans andra yttersta hål (ända ändan). Sätt dit ytterligare en skruv och mutter, och skruva nu fast båda muttrarna distinkt med ett verktyg. Borra därefter resten av hålen.

Ta sedan bort skenan. Lägg tätningsmedel runt alla hålen(viktigt!) och litet grann i själva hålen. Sätt dit skena, skruvar, brickor och muttrar. Dra muttrarna med fingrarna och vänta 10-24 timmar tills tätningsmedlet satt sig ( ska inte klibba, men fortvarande vara elastiskt). Därefter kan du dra åt alla muttrar distinkt med ett verktyg, t.ex en kort 10-ans ringnyckel. Använd inte för lång hävarm, eftersom du då riskerar att dra av skruven om du tar i.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Flytta skotskenor

Inlägg av johan swe-1870 »

Med denna placering av fockskenan http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... fock#p2551 hamnar muttrarna innanför inredningen. Det betyder att du inte behöver bry dig om kupolmuttrar eller ett seriöst arbete med att skära bort takmattan. Placeringen är gjord för standard fock.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar