Ta bort mantåg och pulpit

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av Nils D »

Hur svårt är det att ta bort mantåg och pulpit/pushpit? Inte bara plocka bort mantågsstöttorna, utan montera bort beslagen. Är de bara skruvade in uppifrån, eller sitter de med mutter och bricka under däck, så man måste demontera delar av inredningen för att ta bort dem? Gäller detsamma för pulpit och pushpit (akterpulpit)? Gissar att när de väl är borta går det ganska lätt att plasta igen hålen?

Tacksam för all info och eventuella erfarenheter.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av IF 2719 »

Pulpit för o akter är lätt att ta bort. Lätt att plasta igen med polyester också, samt lägga lite topcoat längst upp.
Mantågsföttern är nog inte speciellt svåra att ta bort. Det räcker nog att lyfta lite på filten undertill. Fötterna som sitter längst fram är nog svårare att ta bort för då får du ta bort plastkåpan i förpiken. En del sätter brytblock till spinngajarna i de mantågsfötterna som sitter parallelt med nedgången till ruffen, så de kankse är trevliga att ha kvar?
Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av Gripen »

Mina mantågsfötter är fastskruvade med genomgående bult med bricka och mutter, dessa syns på insidan. Syns de inte, stryk då med handen under däcket tills du hittar skruvarna.

Även min pulpit sitter på detta sätt.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av Nils D »

Tack för svar! Har faktiskt redan varit inne på det som Martin föreslår; att behålla något eller några av fästena för andra ändamål. Skall fundera vidare ... skall jag göra något sker det ju ändå inte förrän i vinter.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av johan swe-1870 »

IF 2719 skrev:En del sätter brytblock till spinngajarna i de mantågsfötterna som sitter parallelt med nedgången till ruffen, så de kankse är trevliga att ha kvar?
Jag tycker de även är bra som fenderfäste. Det passar mig ofta att ha en fender i det fästet och en i vantskruven.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Seagull102
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jan 2012 19:23

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av Seagull102 »

Hej!
Undrar om någon har en onödig använd akterpulpit för IF. Min IF, från 1975, har aldrig haft en, och nu ville hon pröva, hur det är att segla med akterpulpit.
Vill någon berätta om akterpulpitens för - / nackdelar?
Seagull102
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av maja »

Olikla åsikter finns nog, för och emot.

Min åsikt är att en akterpulpit är i vägen när man ska manövrera med motorn. Själv når jag inte att växla bakåt, om motorn sitter på ett standard Watski-beslag.

Andra anser att pulpiten är bra att ha när man manövrerar med motorn... :shock:..Man kan hålla sig i den när man lutar sig bakåt för att nå reglagen från en position ovan pulpiten.

Men en sak kanske alla nog kan vara överens om: En akterpulpit är i vägen när man manövrerar med rodret.

Jag har haft förpulpit och mantåg när det begav sig. Mantågen är bra att ha när man har små barn ombord, för då är deras höjd mera lagom. Förpulpiten är bra att ha när man ska hålla sig kvar på fördäck vid t.ex. segelnertagning.

Nu har jag inga småbarn längre... och jag drar ner focken med en nerhalare innan hamnanlöpet....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av Jens IF-294 »

Vår IF var inte utrustad med akterpulpit när vi köpte den och jag har inte upplevt några större nackdelar efter att den monterats. Jag förutom att lanternafästet i början gjorde att motorn inte kunde hissas upp i maxläge fullt upptilttad. Efter att jag flyttat lanternan upplever jag att det är enklare och säkrare att hantera motorn. Jag kan stödja mig mot den eller håll mig i den när jag manövrerar. Vid motorgång i trånga passager och i hamnar är det en utmärkt sittplats, med roderförlängare kan jag samtidigt styra och sköta gas och växel utan att vända mig om eller flytta mig. Jag upplever inte att den är i vägen när jag manövrerar med rodret, dock har jag aldrig kappseglat och kanske är det något som man upplever då. När vi badar från båten är det ett bra räcke att ta tag i när man klättrar upp. Jag tycker inte heller att det skämmer båtens utseende tvärtom. Sammantaget har jag ännu inte blivit missnöjd eller känt att det var fel att montera en akterpulpit. Jag köpte den för en femhundring på hemsidans salutorg. Det var mycket enkelt att montera lite pill med att dra om lanternakablarna och kontakt som kunde modifiera lanternefästet så att den inte var i vägen för motorn.
Jens Wigenius, Hönö
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av Lasse L »

Håller med "Maja" om pushpitens nackdelar.
Dragit ner mantåget till fördäck och kapat 1sta stöttan till hälften (ej gjort på bilden).
Mantåget i aktern ger ett bra ryggstöd samt fäste för (insyningsskydd).
http://lasselundell.se/if.html
IF bryggan.jpg
IF bryggan.jpg (91.13 KiB) Visad 15788 gånger
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av Ardina »

Förlåt om jag kapar tråden men jag har en fråga som handlar om mantåg. På Ardina har vi idag förpulpit och monterade mantågsstöttefötter. Mantåget är inte monterat men mantågsstöttorna ligger i källaren. Vi saknar helt akterpulpit/pushpit

Under hösten har vi blivit föräldrar så till sommaren kommer vi ha med en liten kille på 9-10 månader. Jag tänkte därför höra om det finns erfarenheter av segling med småbarn, särskilt med hänsyn till mantåg.

Mina egna tankar är att tills han kan gå själv på däck kommer mantågen mest vara i vägen för mamma och pappa (snubbeltråd). Därför tänkte jag vänta tills 2013 då jag tänkte montera mantåg med nät (som även kan fånga upp leksaker etc.). Min tanke är då att dra ner mantågen till däck såväl på fördäck och på akterdäck.

Finns det någon som har erfarenheter, ideer eller tankar som kan guida mitt beslut?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av maja »

Jag hade mantåg och förpulpit på när mina barn var små, ända till sisådär drygt småskoleåldern. Jag tog bort det då min äldsta dotter var 11 år, och då var sönerna 8 respektive 4 år. Det blev alltså en kompromiss, men det blev aldrig aktuellt att den minste sonen sprang omkring på båten under seglats, utan var fastsatt med säkerhetssele i sittbrunnen.

De var lagom höga för dem att hålla sig i. Dessutom kunde de hålla sig i den när de klev ner i den lilla uppblåsbara gummibåten, som vi blåste upp på 10 minuter. Akterpulpit var aldrig aktuell, eftersom småbarnen inte vistades akter om sittbrunnen när vi seglade.

Man kan också utrusta mantåget med nät, vilket gör att det blir svårare för barn och prylar att falla över bord.

Men du kan gått vänta tills barnet kan gå ordentligt och i övrigt har koll på var han kliver. Dessförinnan gäller endast säkerhetssele i sittbrunnen eller vistelse i ruffen. Det tar väl ungefär till 2013, som du själv har tänkt.

Det blir enklare att segla med en fock, som ju skotas innanför riggen. Då kanske man inte ens behöver dra ner mantåget framme vid förpulpiten. Välj i sså fall den stora focken, som ju har nästan lika bra prestanda som en genua.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av Gripen »

Om man funderar på att skaffa pushpit är det nog en god idé att försöka få göra en provtur med den båt som har en monterad. På en sådan provtur kan man förhoppningsvis utefter sitt eget sätt att hantera båten, komma fram till pushpitens för och nackdelar.

Även då jag inte har någon erfarenhet från familjesegling med IF så kan jag ge ett bra tips. Skaffa ett bomtält, ett sådant som har lattor som läggs över bommen.
Båten blir så mycket större, även om det regnar kan man ha saker på tork, man kan se ut när man äter (på min båt har vi alltid bordet i sittbrunnen och gör hela barbordssidan inne i ruffen till pentry med hjälp av original-iläggsskivan). och vad jag har kunnat märka blir ventilationen mycket bättre då man inte behöver sätta för luckan.

Om man inte har sprayhood ska man ju såklart även skaffa en sådan!
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Inlägg av maja »

Instämmer helt. både vad gäller pushpiten och bomtältet.

Jag har nästan slitit ut mitt första bomtält, som jag kom över billigt och nästan nytt i mitten av 80-talet, några år efter det att jag köpte IF-båten. Men jag har varit förutseende och under tiden passat på att köpa ett sprillans nytt av en som hade ett liggande i originalförpackningen till endast 1500 spänn.. :-)....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar