Installation POD-värmare GH-värmare

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Installation POD-värmare GH-värmare

Inlägg av IF1158 »

Jag har köpt en begagnad POD/GH-värmare med tre radiatorer.
Jag skulle gärna vilja se en bild på en montering om någon har det.

Jag har tänkt sätta den i babords garderob. Vilket håll skall jag göra cirkulation. Medurs elelr moturs (ovanifrån sett).

Går det få till så vattnet självcirkulerar eller behövs pump?

Går det byta ut vattnet till exempelvis glykol för att slippa tömma aggregatet på hösten?
Fredrik Ringblom
Bosse
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 nov 2006 19:16

GH-Värmare

Inlägg av Bosse »

Hej !
Ja installerade en GE-HÅ Värmare i min M26a för 2 år sedan, Ja satt den i en garderob utan dörr på styrbordsidan med pannan så lågt som möjligt och expansionskärlet så högt som möjligt för att få lite självcirkulation. Sedan går det en slinga runt i båten. Ja satt en radiator på varje sida i stuvacken under kojerna bara att öppna luckorna så kommer värmen och en mindre radiator i förpiken under iläggsskivan. Ja har glykolblandning i systemet så det inte fryser. Det sitter en avluftning på högsta punkt på slingan det är svårt att få ut all luft ur systemet, finns luft kvar blir det ingen självcirkulation.
Det bästa är en cirkulationspump för att få full effekt, pannan vill annars koka.
Hjertmans har alla grejer till värmarna. Tyvärr har ja inga bilder på anläggningen har 6 mil till båten men kan ta några nästa gång ja tittar till den i Januari.
Bosse
Bosse
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 nov 2006 19:16

Inlägg av Bosse »

Tjenare !

Det finns en bra beskrivning av instalation av GE-HÅ värmare i senaste numeret av Praktiskt båtägande.

Bosse
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det finns kanske litet nyttig information i om hur pannan funkar nedanstående inlägg på Maringuiden:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=32055
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: GH-Värmare

Inlägg av maja »

Bosse skrev: Sedan går det en slinga runt i båten. Bosse
Betyder detta att du kopplat alla radiatorerna i serie?
Ska de inte kopplas så att vattnet till radiatorerna kommer från värmeväxlarens "varma" sida" i en eller flera parallellkopplade ledingar och returledningarna från alla radiatorerna kopplas ihop till en eller flera gemensamma returledninga till värmeväxlarens "kalla" sida? (På samma sätt som ett vattenburet värmesystem i ett hus) Om man kopplar i serie får man ju kallare vatten efterhand i ledningen till radiatorerna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar