Det blev en Maxi 68.. Spinnakerfråga

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Otium
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jan 2022 23:02
Has thanked: 2 times

Det blev en Maxi 68.. Spinnakerfråga

Inlägg av Otium »

Det blev en Maxi 68 i våras och nu har jag seglat min nybörjarsäsong. Det är väl som att svära i kyrkan på ett IF-båtsforum att nämna Maxi, men segling är segling trots allt.. :)

Än finns det några veckor kvar att segla och jag tänkte testa en grej med spinnakern.
Som ensamseglare är spinnakerbommen ett bök att hantera. Att flyga seglet utan bom funkar väl sådär..

Jag undrar om ni som har erfarenhet har provat följande:
En extra lina till varje hörn (Gaj och skothorn). Extralinorna går från segelhörnen via varsett block i pulpit och sedan till sittbrunn.
De vanliga linorna (Gaj och skot) går fortfarande till block och råtta längst akterut - ingen förändring där.

Min tanke med detta är att kunna skota hem extralinan och använda seglet lite som en gennaker, (sträcka så att det blir liksom ett förlik på seglet). Samtidigt kan jag fortfarande flytta spinnakern från sida till sida vid gipp och sträcka hem den andra sidan på seglet.
Extralinorna går ju att slacka också och bör ge lite mer kontroll över seglet jämfört med om man bara flyger det utan bom.
Nån som redan testat och förkastat idén? (isåfall får ni gärna hojta till innan jag åker till biltema och handlar prylar :) )

Min spinnaker är förresten för liten med ca 5,5 meter SLU, så om någon har en lite större runt ca 7, 20 SLU och 33 m2 - Till en billig peng, så får ni gärna höra av er.

En gennaker och strumpa/rulle är långt utanför budget. Så jag leker med det som finns.
Otium betyder fritid.. (inget annat)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Det blev en Maxi 68.. Spinnakerfråga

Inlägg av maja »

Det är bökigt att få spinnakern att stå utan bom, men om man tränar kan man få den att stå på läns med dragna suggor. Men då kan man behöva båda händerna för spinnakern och saknar då en till rorkulten.

Jag tror inte att hantering av flera linor än befintliga skot och suggor kommer att förenkla situationen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Det blev en Maxi 68.. Spinnakerfråga

Inlägg av IF 2719 »

Nej, inte fler linor. IF är så pass kursstabil att det nog går segla själv med spinnaker i lätt vind. Jag har inte seglat spinnaker själv, men med någon som håller i rodret så funkar det jag har seglat spinnaker med barnen när de var mindre. Autopilot eller något som låser rorkulten behövs nog…
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Det blev en Maxi 68.. Spinnakerfråga

Inlägg av johan swe-1870 »

I rimliga förhållanden går det fint att segla spinnaker själv på en IF. Här är en målgång från årets veckoseglingar i Råå:
Bild

En person i 1870 InFinit jagar 2 personer i 1871 Libell, men kommer inte riktigt ifatt innan mållinjen.

Jag tycker suggor är bättre än nedhal till bommen och gör det lättare att hantera. Snabbar man sig hinner man fram och sätta bom, gippa eller ta ned bom utan att surra rorkulten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar