Landström

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Anna SWE-3280
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 aug 2006 19:20
Segelnummer: 3280
Båtnamn: Inga Therese
Ort: Råå
Has thanked: 5 times

Landström

Inlägg av Anna SWE-3280 »

Hej

Jag ska läsa på om elsystem i vinter men just nu vill jag hålla det så enkelt som möjligt.

Jag brygg- och dagseglar mest och brukar undvika regniga dagar. Det hade varit toppen att använda landström för induktionsplatta, ladda mobil och powerbanks samt småbatterier till batterilampor.

Räcker det med en lång sladd genom förpiksluckan eller måste man ha en fast installation?

Anna H
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Landström

Inlägg av maja »

Några andra kan säkert ha synpunkter på detta.

Det kan bero litet på hur man använder landströmmen. T.ex. lämnar man båten inkopplad en längre tid bör man nog ha en 230-voltanslutning t.ex. placerad högt upp i en kistbänk och installera ett 230- voltsnätverk med fasta uttag och t.ex. batteriladdare samt AC/DC- konverterare Inne i ruffen. Det kan även hända att "vem som helst" inte har rätt att göra en sådan installation utan måste ha särskilt tillstånd. Så är det ju "på torra land", där man måste anlita någon licensierad elektriker för sådana jobb.

Jag använder 230-volten från land på ungefär liknande sätt som du tänkt dig, dvs. bara tillfällig inkoppling och då båten aldrig lämnas utan tillsyn en längre tid. Jag har anslutit landkontakten med en kabel för utebruk och dragit den till under sprayhooden. Där har jag anslutit en förgrening med 3 uttag för utebruk till vilken jag ansluter de apparater som jag använder för tillfället. Det har funkat bra i 40 år.

Fördelen med en "tillfällig" anslutning är att den bara "är igång" då den används.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Landström

Inlägg av Nils D »

Vet inte om det är rätt att göra som jag gör, men jag har alltid båten kopplad till landström när den ligger vid bryggan. Har visserligen ett par solceller på akterstuvens luckor, men eftersom jag har kylen på hela sommaren för att slippa släpa mat fram och tillbaka och solcellerna inte riktigt orkar hålla batterierna fulladdade så vill jag stötta med landström så jag har fulla batterier när jag lägger ut för några dagars segling.

Marek har förstås rätt i sin beskrivning av hur en inkoppling av landström skall se ut. Egentligen. Men så gör inte jag.

Jag har helt enkelt en Cetek 100 laddare i båten, som jag ansluter till landström och direkt till batterierna som när man laddar dem. Men jag drar inte ner sladden genom förpiksluckan (tror inte det går att få tätt där då) utan drar den över däck och in genom ruffnedgången. Med lite milt våld går det att dra igen luckan när ingången till ruffen är stängd och låsa den. Vad jag kan se utan några skador under de mer än fem år jag gjort så här.

Fördelen med att dra sladden den vägen är att den lilla springa som det blir ligger under min sprayhood så jag har aldrig fått in den minsta droppe den vägen. Och från bryggan syns bara sladden, så ingen kan ana att jag inte har någon riktig landströmskontakt i sittbrunnen. Skulle aldrig vilja ha en förpikslucka öppen så alla kan se att det bara är att kliva ombord och ta för sig om man har ohederliga avsikter.

Dessutom fungerar all el som vanligt så jag kan använda mina vanliga 12-voltskontakter inne i båten (cigg-uttag) till mobilladdare och annat utan problem.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Landström

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag drar in min 230-kabel genom akterstuven, då jag har lättare att undvika inläckage där. Den brukar bara användas till att ladda batteriet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Landström

Inlägg av maja »

Jag gör ungefär som Nils, dvs. jag drar in laddkabeln genom springan under ruffluckan de gångerna jag vill ha batteriet på laddning och/eller få kyla i min enkla kylbox. Skillnaden är bara att jag aldrig lämnar båten landansluten utan tillsyn i flera dagar, utan det blir bara en tillfällig anslutning, max ett dygn eller däromkring.

Batteriladdaren ansluter jag till cigguttaget, vilket kommer att ladda batteriet "bakvägen". Man kan samtidigt passa på att ladda diverse småförbrukare genom en förgrening av 12-volten eller genom en eller flera usb- kontakter. Men det kan också vänta till kvällen eller natten. Och om man har batteriet i akterstuven, kan man dra kabeln dit och koppla på batteriladdaren direkt på polerna med laddarens krokodilklämmor.

Jag använder också en Cetek-laddare (Zafir.45), men som nog är en enklare modell än Nils. Den laddar i 4 steg men bara med max 3,3 Ampere. Om man har en kylbox ansluten på 12-volten kanske man borde välja en kraftfullare modell, annars kanske batteriladdningen kommer att gå långsamt och kanske inte hinna med att toppladda batteriet under natten. En fördel med en Cetek-laddare är att den är "överskjöljningstät", "Splash-proof" (IP65), Vilket innebär att den kan stå ute i ösregn.

Men egentligen behövs ingen el-kylbox vid korta turer i Öresund. Man kan hålla kylan tillräckligt bra några dagar i en vanlig dito utan el-kyla, bara man har några djupfrysta varor i den.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Anna SWE-3280
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 aug 2006 19:20
Segelnummer: 3280
Båtnamn: Inga Therese
Ort: Råå
Has thanked: 5 times

Re: Landström

Inlägg av Anna SWE-3280 »

Tack för alla svar, som täcker både enkla varianten med direktförbrukning och lite mer avancerat.
Skriv svar