Är sittbrunnen alltid självlänsande

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

tystnad
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 maj 2023 05:13
Has thanked: 1 time

Är sittbrunnen alltid självlänsande

Inlägg av tystnad »

Igår såg jag för första gången en Marieholm IF (1976), som var till salu. Jag önskar att jag hade kollat upp om den var självlänsande.

Det exemplaret jag såg på har en diesel-maskin och i sittbrunnen fanns en lucka ner till maskinutrymmet under. Nu under natten började jag fundera på vad som händer om det kommer vatten in i sittbrunnen, far det ner via luckan till kölsvinet, eller finns det i alla Marieholm IF rör ut direkt från sittbrunnen?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Är sittbrunnen alltid självlänsande

Inlägg av maja »

Om det inte finns självlänsar, bör båten vara utrustad med en manuell länspump manövrerad från sittbrunnen.M Men jag tror att det brukar finnas både ock på M26 och IFE.

Dessutom, så vitt jag känner till, finns olika av varianter av IF med. inombordsmotor. En del är monterade i original av varvet, andra har blivit eftermonterade. De varvsmonterade kan ha en mindre ballastköl, medan de eftermonterade kan vara cirka 100-150 kg tyngre i aktern

Om du är intresserad att köpa en sådan IF-båt och är orolig eller undrande, är väl det bästa att kontakta säljaren direkt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar