Almmänt om riggen

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

bawkus
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2009 21:14

Almmänt om riggen

Inlägg av bawkus »

Här kommer lite frågor från en nybliven IF-ägare. Kanske har dom ställts tidigare i det här forat, men då får ni hänvisa till tidigare frågor. Jag har läst om de s.k. "danskbeslagen" till undervanten. Varför dessa ...? Har originalen en tendens att brista, eller har det en annan orsak till att man byter? En annan sak - när jag tittar på min mast, och jämför med andra riggar, så står den som en "banan" bakåt. Det kan sägas att den var riggad när jag köpte den (tror dock att det var gjort "lite på en höft"), så jag försökte rigga om med Seldéns "tumstocksprincip". Dock så har den fortfarande en tydlig böj bakåt. Har jag inte sträckt undervanten tillräckligt (hur hårt törs man sträcka utan att behöva "danskbeslagen"?). Det kan sägas att det spelar ingen roll om jag slackar på akterstaget helt. Finns det någon beskrivning publicerad hur inplastning/förstärkning av röstjärn går till?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av maja »

Undervantsröstjärnen utsätts av ett böjande moment, som förorsakar att materaiet i ögleskruven överbelastas. På sikt innebär detta en stor risk för mastbrott.

De nya röstjärnen är av en helt annan konstruktion med en platta och 4 skruvar. Här blir det bara dragpåkänning i skruvarna.

Jag själv kan räkna upp till 6 st röstjärnsbrott bland mina IF-komplisar.

Vad gäller masttrimmet, så ska masten i princip vara rak (förutom en liten bör på någon eller några centimeter). Se North Sails Trimgude 2000, som finns på nätet.

Inplastning av röstjärn (eller kanske menar du plastning av "knän") har inget med att de gamla röstjärnen går av att göra. Det är det böjande momentet som förorsakar detta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bawkus
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2009 21:14

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av bawkus »

Tack för snabbt svar. Har tittat lite på den rekomenderade North sails-sidan. Måste säga att mycket av den information är extremt förvirrande för en novis som jag, fast man får väl lära sig med tiden... Men jag inser att min mast är helt felriggad. Den har nog en böj på en eller ett par decimeter från fot till topp.
Har sett att dom "4-bultade" bara säljs till medlemmar (fast det ska man väl bli), men att dom dessutom är slut. eller har det tillverkats nya? En annan sak -bör/måste man göra den där nämnda inplastningen också? Finns det en beskrivning publicerad på hemsidan? Mycket frågor där, men frågar man inte, så får man inget veta. /Christer, Norrköping
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av maja »

Om masten har en böj på 20 centimeter, så bedömer jag att det kan vara något fel på den. Kanske den har blivit permanent böjd?

Masten ska ju vara helt rak om den inte är ansatt. 20 centimeter är mycket, och det kommer man normalt inte ens upp till när man dragit max i akterstaget.

I vilket fall som helst är det inte bra för masten att vara så böjd en längre tid.

Prova med att försiktigt släppa på ringgen. Lossa försiktigt på toppvanten, två varv åt gången på vardera sidan, och kolla om masten inte rätar sig efter hand. Håll reda på hur många varv du släppt.

Släpp inte mer än att mastens permanentböj blir några centimeter.

Akterstaget ska vara helt löst när du gör detta.

För övrigt är IF-båtförbundet en helt idell organisation som har till syfte att tillvarata alla intressen förknippade med IF-båten. Utan detta förbund hade knappast denna hemsida existerat och du hade sannolikt inte fått några snabba svar på dina frågor.

Det torde vara i varje IF-båtägares intresse att stödja IF-båtförbundet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bawkus
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2009 21:14

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av bawkus »

Det var också mitt budskap, att jag tänker ansluta mig (om jag nu gav sken av något annat). :P
bawkus
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2009 21:14

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av bawkus »

Jaha, då har jag varit ute och försökt tillämpa dom råd jag fått. Jovisst blev masten rakare, men en viss "bananform" intar den fortfarande. Jag kan inte släppa mer på toppvanten, för då försvinner låshålen in i gängan, och jag törs inte lägga på mer spänning på förstaget. Vad händer om jag inte lyckas kompensera fullt ut, riskerar jag något eller blir båten "bara" en sämre seglare? Jag hade ju inte tänkt tävla med den.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av maja »

Vad du kan göra nu är att släppa på förstaget. Ta fem varv åt gången och följ upp resultatet.

Masten ska luta bakåt. För att man ska få rätt lutning på en IF-mast med ett standard förstag behöver man ungefär en fullt utskruvad hasselforsvantskruv samt en yterligare förlängning med två toggles. Förstagslängden inklusive vantskruv och toggles blir då cirka 8.30-8.35 m

När du fått rätt lutning på masten ska du inte röra förstagets vantskruv mera.

Med rätt förstagslängs ska masten luta bakåt uangefär 30-40 cm mätt i bomhöjd. Häng draggen i storfallet och mät med en tumstock längs bommen.

Efter du gjort allt detta ska du spänna upp riggen igen. Spänn toppvanten till 10 % av brottlasten plus ett varv. det räcker. Efterspänn med undervanten tills masten ser nästan rak ut.

Med litet vana gör man allt detta på tio minuter.... :P ... Jag själv använder en riggspänningsmätare typ Vajert. Det blir så mycket enklare om man har en sådan eller något motsvarande.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bawkus
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2009 21:14

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av bawkus »

Hej,
Tack för goda råd. Jag tror att jag är på rätt väg nu. Masten är betydligt rakare, fast jag hade ingen valerspänningsmätare, så jag gick efter "Seldénmetoden", genom att mäta töjningen av vanten. Jag åkte på att köpa en ny vantskruv till förstaget (520:- :evil:), eftersom gängorna hade skurit i den gamla, men nu känner jag mig säkrare på att riggen står som den ska (väntar bara på leverans av "danska" röstjärn :P ).
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av SebEzp »

Drar lite liv i gammal tråd här. Har kroniskt lite bakått böj på min mast, se bild. Använder mig av tumstocksmetoden när jag riggar, åstadkommer väl kring 10 procent av brottstyrkan på toppvantet och efterspänner för att räta ut masten genom undervanten, hade egentligen gärna spänt till 15procent men då kommer masten luta än mer då problemet jag har är att jag inte lyckas räta ut masten tillräckligt. Tror mig ha funnit problemet till att vantskruven till undervantet bottnar, dvs är för lång, har ett par snarlika dessa från erlandssons (se bild) har mätt och insett att de snordyra från selden går att spänna bra mkt kortare. För visst är det så att masten ska vara rak då den inte är ansatt genom akterstaget?
Apropå akterstaget har jag försökt förstå hur mkt jag kan sträcka den. Har utväxling 1:16 och kan således få bra böj på masten, men hur vet man vart gränsen går? Har kört mestadels på känsla men vill gärna veta så man inte skadar masten i längden
Bilagor
Screenshot_20230515-212502_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20230515-212502_Samsung Internet.jpg (34.07 KiB) Visad 1322 gånger
20230514_154506.jpg
20230514_154506.jpg (155.09 KiB) Visad 1322 gånger
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av Jim »

Det finns ett par bra trimguider på hemsidan, se knappen uppe till vänster under länken ”Båt”. Masten skall ha en grundlutning och en liten grundböj (runt 20 mm) när akterstaget inte är ansatt.
Maja har skrivit några inlägg om detta här på forumet om jag inte minns fel, se även längre upp i tråden.
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av SebEzp »

Tack Jim, hade inte hittat till trimguiderna innan. Väldigt användbart. 20mm är allt mindre än vad jag har nu så köper nya vanskruvar så det går att sträcka masten rak. Kunde dock inte hitta en riktlinje för hur mkt man vågar sträcka masten akterut med akterstaget.
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av Jim »

Om dina undervant är gamla så kan det ju vara dags att byta dem. Få då tillverkat dem lite kortare. Jag har dålig koll på vad wire kostar idag men då slipper du byta vantskruv. Ändstyckena kostar runt 200 kronor styck inklusive pressning.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av maja »

Ansättning av undervanten rätar masten. Så om vantskruvarna bottnar innan mastböjen blir lagom, ska man korta vanten. Man ska inte gå ner i dimension på vantskruven. Använd alltid de bästa vantskruvana, t.ex. Hasselsfors, lämpliga för 5 mm vajer för undervanten (även om du har 4 mm undervant).

Du kan böja masten med akterstaget tills böjen blir ungefär 12 cm.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Almmänt om riggen

Inlägg av SebEzp »

Tack hörni. Kan vara som du säger Jim att det ändå är läge att byta vanten men nog ska det finnas några år kvar i dom, samt är jag inte sugen att masta av igen för att byta vant. Känns mer som ett vinterjobb om man nu inte måste. Landade i att jag byter vantskruv, som du påpekar maja ska jag absolut inte gå ner i dimension. Mätte att selden 5/16 skruv går att dra ett par, tre cm kortare än billigare m8 varianter på tex erlandssons. Så investerar i det ist. Snygga som attan är dom ju till på köpet.
Skriv svar