Sprayhood

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Helena
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 apr 2023 08:24

Sprayhood

Inlägg av Helena »

Fråga ang. sprayhood:

Jag vill köpa och montera en sprayhood på min IF från 1972.
Jag behöver allt - skena, bågar, tyg.

När jag är i kontakt med Marieholm berättar man att det finns två olika modeller.
Jag får infon att om jag haft plastskena skall jag ha sprayhood mod 69.
Om jag haft aluminiumsskena så är det en annan sprayhood som kallas mod.72

Men jag har ingen aning om vad båten en gång var utrustad med.
Hur ska jag kunna ta reda på det?


Jag har segelnummer 913, om någon händelsevis skulle känna till denna båt eller kunna utlösa om det är en tidig eller sen -72:a, om det har betydelse.

Tacksam för tips och råd.
Helena
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sprayhood

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror att tidiga båtar hade en lägre sprayhood. Nån gång ca 1972 tror jag varvet gick över till en något högre. Kanske gjordes det samtidigt som man gick över till en hel rufflucka istället för en tvådelad.

I vilket fall tycker jag den högre är mer bekväm Det går att stå i ruffen. det går att sitta något mer bekvämt i sittbrunnen och det går att sätta i ruffluckan med uppfälld sprayhood. Kanske båten inte är lika snygg med den högre.

Jag tror inte det har någon betydelse om det är plastskena eller aluskena. Högre sprayhood behöver nog bara lite högre byglar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprayhood

Inlägg av maja »

Min båt är tillverkad 1970-11-17 och levererad till första ägaren 1971-05-14, som bodde i Flottsund utanför Uppsala. Den fick tillverkningsnumret 646-71 .

Där satt en plastskena för sprayhooden. Eftersom den började bli dålig, så bytte jag den till en aluminiumskena. Jag minns inte om jag köpte en från Fretus i Hillerstorp eller från Hjertmans. Men för att få den att passa fick jag böja och vrida en del. Jag fick även modifiera sprayhooden, dvs. jag drog ur "underliksrepet" och använde bara en (eller kanske två) av de tre kardelerna för att det inte skulle bli för tjockt i "likrännan".

Sedemera bytte jag även sprayhoodbågar till sådana av aluminium, eftersom de ursprungliga visade sig vara av plastat "bonnajärn" och som störde kompassen. Jag fick levererade färdiga sådana av Fretus . Som jag minns, var de märkta "Modell -72".

Om nu min sprayhood är lägre än de nyare, så tycker jag att att det är OK, eftersom det går att segla dikt bidevind utan att bommen tar i överkanten.

Dessutom har min båt ursprungligen blivit utrustad med en hel rufflucka av glasfiber. Den är utbytt mot en delad i teak.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sprayhood

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, det kan naturligtvis skilja i tjocklek på repliket mellan plast- och aluminiumskena. Det tänkte jag inte på.

Delad eller hel rufflucka vet jag inte heller om det stämmer. Men jag tvivlar på att jag skulle få av min hela lucka om jag hade en låg och uppfälld sprayhood.

Du har rätt att det kan vara knappt att det går att skota hem vissa storsegel till bidevind med uppfälld hög sprayhood.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar