Yttre vantinfästningar på If?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av Andreas89 »

Jag mailade Peter Grönlund så får vi se vad han svarar.

Jag har lite gamla bilder från i somras när jag blev varse om saken men ska kika närmare när vädret tillåter demontering.

Över däck finns lite korrosionsprodukter runt bultarna.

Bild

Under däck ser det hyfsat rent ut men visst anar man lite vitt pulver under blecket runt skruvhålen. Får återkomma med vidare diagnos när grejerna är loss.

Bild
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av maja »

Det man ser på första bilden är spaltrost som här är mest att betrakta som ett skönhetsfel i de här sammanhangen. Jag själv har minst lika mycket kring förstagsinfästningen och även litet grann kring toppvantsjärnen. De uppstår i mikrosprickan mellan metall och plast som bildas när man spänner vanten och är därmed svårt att undvika.
Eftersom plast är ganska elastisk kan man inte spänna muttern för hårt. Man ska använda en fast nyckel med längden avpassad till mutterstorleken och dra hårt för hand.
Om järnen sitter fast ordentligt finns kanske ingen anledning att göra något. Själv känner jag inte till ett enda fall där ett toppvantröstjärn har gått av eller blivit allvarligt skadat såvida man inte har utsatt dem för överkast ism. Kollision eller ism. lyft med en för kort centrum lyft och där man använt röstjärnen som fäste för bananslinorna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av maja »

Det man ser på första bilden är spaltrost som här är mest att betrakta som ett skönhetsfel i de här sammanhangen. Jag själv har minst lika mycket kring förstagsinfästningen och även litet grann kring toppvantsjärnen. De uppstår i mikrosprickan mellan metall och plast som bildas när man spänner vanten och är därmed svårt att undvika.
Eftersom plast är ganska elastisk kan man inte spänna muttern för hårt. Man ska använda en fast nyckel med längden avpassad till mutterstorleken och dra lagom hårt för hand.
Om järnen och muttrarna sitter fast ordentligt finns kanske ingen anledning att göra något. Själv känner jag inte till ett enda fall där ett toppvantröstjärn har gått av eller blivit allvarligt skadat såvida man inte har utsatt dem för överlast ism. kollision eller ism. lyft med en för kort centrumlyft och där man använt röstjärnen som fäste för balanslinorna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av Andreas89 »

Tack för input!

Peter Grönlund var snabb på att svara och menar att en bult som rör på sig bör efterdras samt kontrolleras så att inga tendenser till brott finns i metallen. Han säger även han att han aldrig hört om en 10mm öglebult som brustit på en IF.

På nya IF sitter den Wichard Eye Bolt M10 #6495 som syns ovan i tråden.

Då lägger jag tankarna på att köpa ny bult på is tills jag rett ut varför den rör på sig. Kanske är den bara löst dragen då.
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av Andreas89 »

maja skrev: 11 jan 2021 18:42Kolla så att det inte har läckt vatten och att kanske aluminiumet kring bulten har ärgat bort, och det är därför som dina beslag är lösa.
Det visade sig vara just så.

Det har droppat från aluplåtarna när jag varit i båten i töväder så jag monterade av alla järn idag. Ingen av bultarna hade någon tätningsmassa att tala om.

Undervantens bultar var stukade så det var nog på sin tid att byta.

Bild

Nya plåtar och en lite mer generös dos tätningsmassa borde lösa problemet.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av maja »

De gamla10 mm bultarna för toppvanten kan vara skadade.
Man känner ju inte till båtens historia och varför bultarna sitter löst.

Därför ska man nog inte vara småsnål utan montera nya Wichard Eye Bolt M10 #6495 när man ändå håller på. Det är trots allt det bästa alternativet för närvarande.

För undervanten ska man naturligtvis välja den "danska" modellen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av Andreas89 »

Jag håller med. Och jag vet att båten kapp och turseglats flitigt, iallafall periodvis, så det känns helt i sin ordning att byta en och annan konstruktionsdetalj på en 48 år gammal båt.

Danska järn inhandlades förra sommaren och kommer monteras innan båten åker i sjön.
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av Awide »

Bumpar tråden.

Vi är mitt uppe i renovering och vid återmontering insåg vi att öglebulten till yttervanten är något böjd. Även om det aldrig har ryktats om en öglebult som gått av så låter det bäst att få tag på nya bultar? Helst då typen Wichard Eye Bolt M10 #6495?

Med vänlig hälsning,
Arvid
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av maja »

De ursprungliga U-skruvarna till toppvanten kan bli böjda om man använder dem till andra ändamål, t.ex. lyft med en centrumlyftanordning där lyftkroken sitter för lågt och vinkel mellan vertklallinjen och balanslinorna då blir för stor . Om man använder centrumlyft, är det således bättre att lägga en balanssling under förskeppet eller, alternativt, montera särskilda ögleskruvar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av Andreas89 »

Det vore intressant att se en bild på den böjda bulten.
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av Awide »

maja skrev: 27 feb 2023 11:31 De ursprungliga U-skruvarna till toppvanten kan bli böjda om man använder dem till andra ändamål, t.ex. lyft med en centrumlyftanordning där lyftkroken sitter för lågt och vinkel mellan vertklallinjen och balanslinorna då blir för stor . Om man använder centrumlyft, är det således bättre att lägga en balanssling under förskeppet eller, alternativt, montera särskilda ögleskruvar.
Vi har centrumlyft så jag gissar att tidigare ägare har använt till just det.

Andreas89 skrev: 27 feb 2023 13:13 Det vore intressant att se en bild på den böjda bulten.
Kommer här!

IMG_0277.jpg
IMG_0277.jpg (125.67 KiB) Visad 1734 gånger
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Skriv svar