Sliten mastfot

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Sliten mastfot

Inlägg av Schulanta »

Min mast, en Proctor från 1977, glappar i mastfoten. Skåran i masten är bredare än mastfotens skena, vilket gör att masten ställer sig snett och gnager. Skadan var redan skedd när jag köpte båten förra våren, och den lär ju knappast bli bättre med tiden. Såhär tråkigt ser det ut:
mastfot.jpg
mastfot.jpg (51.99 KiB) Visad 16260 gånger
mast.jpg
mast.jpg (54.53 KiB) Visad 16260 gånger
Hur har det kunnat bli såhär? Har riggen varit dåligt åtsatt under en längre period?

Tror ni att situationen är akut? Måste jag byta mastfot, och var hittar jag i så fall en ny?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sliten mastfot

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har samma mast på min båt. Liknande fenomen inträffar på min båt: masten vill gärna vrida sig lite. Men jag har inte fått den typen av slitage som du har på din mastfot och däcksbeslag.

Jag tror det är svårt att få tag i en mastfot, men däcksbeslaget ska nog gå bra. Det som brukar hända är att en mast seglas av eller att en mastfot förstörs vid riggning. Kvar blir alltid ett oskadat däcksbeslag.

Prova att rigga båten ordentligt och se om du kan få det bättre. Vill masten ändå vrida sig, kanske du skulle kunna överväga att placera en tunn skiva av lämpligt plastmaterial mellan beslag och mastfot så att plasten slits istället för metallen. Där är inte så mycket plats mellan mastfot och beslag, och frågan är hur länge en skiva av plast håller. Jag vet alltså inte om det går, men det skulle ju kännas bättre att stoppa slitaget på metallen.

Jag tror inte det är hela världen med det slitage du har. Du kan säkert segla med den så i många år.

En annan sak som kan ske med den mastfoten är att den kan spricka i bakkanten precis under maströrets likränna. Mastfoten har väldigt lite gjutgods där. Jag ar monterat en skruv med mutter i bakkanten för att hålla samman de båda "fötterna" då min mastfot spruckit där.

Ytterligare en sak jag drabbats av är att skruvarna på framkanten skjuvas av p g a mastens bakåtlut och båtens rörelser i vågor. Jag har därför satt i fler skruvar för att försöka hålla samman mastfot med maströr. Se även detta inlägg: http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... &sk=t&sd=a
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sliten mastfot

Inlägg av maja »

Troligtvis har detta hänt, därför att riggen har varit dålig ansatt.

Slitaget på skenan på däck går säkert att svetsa igen av någon som kan svetsa i aluminium.
Beslaget i mastfoten blir nog svårare att svetsa. Men där kan du använda kilar av hårt trä eller hårdplast (t.ex. gjorda av material från en plastskärbräda från Clas Ohlson) som du slår in med en hammare från båda hållen framifrån. Säkra gärna kilarna med tejp eller en tamp så de inte försvinner i sjön om de skulle lossa. Kilarna kan vara olika tjocja, vilket kan kompensera för slitaget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Sliten mastfot

Inlägg av Schulanta »

Jag har nu pratat med personen som levererade masterna till Marieholm då det begav sig! Proctor Sweden kan tydligen ordna fram både mastfot och beslaget i masten, 33 år senare! Mastfoten kostar strax under tusenlappen, men mastbeslaget är dyrt: ca 5500 kronor. Det har jag inte råd med. Jag fick dock bekräftat att det förmodligen inte var någon akut fara rent hållfasthetsmässigt. Mastfoten gick tydligen också att fixa med någon speciell plastic padding-variant som liknade aluminium om jag inte ville byta ut den. Sedan kunde jag som maja tipsade om kila masten så att den inte får fullt så mycket svängrum, men det är tydligen viktigt att inte kila den för hårt. Den måste kunna röra sig lite. Jag blev också varnad för att kilarna inte får vara gjorda av ett material som kan svälla.

Personen på Proctor hade inte sett något så allvarligt fall av slitage tidigare. Han föreslog några tänkbara orsaker till slitaget:

1. Masten är vriden
2. Spridarna står snett
3. Röstjärnen glappar eller är felplacerade
4. Mastfoten är snett monterad på överbyggnaden

Alternativ 3 och 4 tror jag inte är aktuella i mitt fall. 1 eller 2 verkar mer troliga. Jag ska ut och titta noggrannare på masten ikväll.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sliten mastfot

Inlägg av johan swe-1870 »

Det var intressant!

Vad menar du med mastfot respektive mastbeslag? Jag tror att du och jag inte använder orden på riktigt samma sätt.

För mig finns det ett maströr i dragen aluminium, en mastfot i gjuten aluminium och ett däcksbeslag med T-profil i någon dragen metall. Mastfoten är en "plugg" instoppad i änden på maströret. Mastfoten står på däcksbeslaget som är fastskruvat i däck.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Sliten mastfot

Inlägg av Schulanta »

Ja, nomenklaturen verkar skilja sig. Själv har jag alltid kallat mojängen på rufftaket för mastfot. Beslaget i masten saknar jag ord för. Detta verkar ju skilja sig från majas och dina begrepp. Proctor var överens med mig om innebörden av ordet "mastfot". Beslaget i mastens nedre ände kallade han för "mastfotsplugg". Seldéns produktkatalog kallar samma beslag för "mastskoning".

Rent logiskt är jag beredd att hålla med dig och maja om att "mastfot" borde vara mastens fot, precis som "masttopp" är mastens topp. Och foten borde rimligen stoppas i en "mastsko"... eller i mitt fall en mast-flip-flop.

Jag tror jag ska börja kalla beslagen för "mojängen i masten" och "mojängen på taket" för att undvika missförstånd.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sliten mastfot

Inlägg av maja »

Eller mastfot och mastsko.. :P
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sliten mastfot

Inlägg av johan swe-1870 »

Det betyder alltså att det du stoppar in i maströret kostar 5500 kr och det du skruvar fast i däck kostar knappt 1000 kr. Hmm, det tål ju att tänka lite på.

Däcksbeslaget borde inte vara omöjligt att få tag i. Det måste överleva alla typer av haverier. Det som går sönder är maströret eller beslaget (foten, pluggen, eller vad vi nu ska kalla den). :idea:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Sliten mastfot

Inlägg av Schulanta »

Man kanske skulle bärga den där Proctor-riggen som sägs ligga på botten i Göteborgs hamninlopp…
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sliten mastfot

Inlägg av johan swe-1870 »

Det vore ju en variant. :lol:

Ett annat sätt är att kolla beg-marknaden, så slipper du dyka. 8)

Där är en rigg till salu på salutorget. Jag vet inget om den.

Jag har en komplett rigg liggande i reserv. Vet inte om/när jag behöver den.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Sliten mastfot

Inlägg av Schulanta »

Yes, jag har redan börjat fiska efter den riggen. Den på salutorget alltså!

Om du av någon anledning skulle vilja bli av med din reservrigg så kanske jag kan stå till tjänst.
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Sliten mastfot

Inlägg av Schulanta »

Jag inspekterade min mast i helgen. Av likrännan att döma är själva mastpipan rak, men spridarfästena och förstagsinfästningen sitter inte centrerade, liksom en hel del andra beslag. Ett måndagsexemplar? Jag misstänker starkt att detta är anledningen till mitt slitage. När jag sätter an min rigg blir effekten att jag vrider den.

Jag ser inte längre någon anledning att byta ut beslagen vid mastfoten, eftersom de nya beslagen i så fall skulle utsättas för samma slitage. Det har hållit i 33 år och ska väl hålla några till. Lite kilar kanske kan bromsa processen. Eftersom jag ska långsegla och då inte kan/får skadeförsäkra båten (för gammal båt, för liten båt, för liten besättning, etc.) vågar jag inte satsa på en ny rigg, och en sådan skulle ändå spräcka min reskassa.

Jag har i alla fall fått på mina danska röstjärn i helgen!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sliten mastfot

Inlägg av maja »

Det är nog mer än vanligt att diverse saker sitter litet osymmetriskt på en IF-båt. Inte minst skrovet är ju hopmonterat av av två halvor, vilket gör att allt ingjutet och monterat på ena sidan kan vara förskjutet ift. till den andra. Så är det t.ex med mina genuaskotskenor på relingskanten.

Så det räcker nog med att sätta dit några kilar för att åtminstone få stopp på processen. För övrigt kan jag nämna att även min mastfotsbeslag i däck är något slitet, måhända på annat sätt än ditt eftersom den är av annan, äldre typ, men ändå...

För övrigt, vart har du tänkt att färden ska gå..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Sliten mastfot

Inlägg av Schulanta »

Färden är tänkt att gå söderut via Europas västkust.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sliten mastfot

Inlägg av johan swe-1870 »

Det låter både roligt, intressant och utmanande.

Du kan säkert fint segla fint vidare med ditt slitage. Jag har tittat närmre på min och den har faktiskt också liknande slitage:

Bild

Lustigt nog är det på samma sida (babord) som din är sliten. Även min mast vill gärna vrida sig så att babordsidan av mastfotspluggen ligger an mot däcksbeslaget.

Finns det någon på forumet med en sådan mast som har slitaget på andra sidan (styrbord)?

Det är nog inte så ovanligt att det ser ut så efter många års användning.

Lycka till på din långsegling!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar