Släpjolle till IF?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Släpjolle till IF?

Inlägg av Schulanta »

Jag har tänkt skaffa någon form av jolle till min IF inför nästa sommar, eftersom jag svajankrar en del. Jollen måste kunna släpas efter båten och bör kunna ta en person med last, och helst två personer utan last (åtminstone vid lugnt väder). Jag seglar oftast ensam och långseglar någon månad under semestern. Hittills har jag övervägt gummibåt, mindre segeljolle, havskajak och ”sit-on-top”-kajak.

Har ni några erfarenheter av släpjollar? Är allt utom gummibåt vansinne till en IF?
Senast redigerad av 1 Schulanta, redigerad totalt 8 gånger.
perrunhammar
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 jul 2009 18:42

Re: Släpjolle till IF?

Inlägg av perrunhammar »

Jag har erfarenhet av att dra havskajak efter folkbåt, om det nu kan vara till nytta. Jag har endast bogserat den fram och tillbaka mellan Stockholm och vårt lantställe i Mälaren, men det har funkat bra. En klar fördel med havskajaken är att den lätt glider fram i båtens hastighet, så man behöver inte oroa sig för något motstånd. Samtidigt innebär detta en nackdel, för kajaken fortsätter när båten stannar, och dunkar gärna in i akterspegeln. Detta är nog inget problem för dig med IF, men för min träfolka var det lite tråkigt. En annan klar fördel med kajaken är ju naturligtvis att du utan problem sätter av i fem knop mot stranden, eller på en kvällstur kring skären och att paddlingen är synnerligen njutbar och en bra träning jämfört med att sitta och vingla i en gummiflotte. Du packar lätt trettio kilo i kajaken, och sittbrunnen kan förslutas när du bogserar. Jag tänker mig också att den är duglig i hårt väder, eftersom den är gjord för hög sjö. Nackdelen är att du mister en mycket dyr kajak om tampen brister.
Lycka till
per
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Släpjolle till IF?

Inlägg av s/y Nadine »

Själv har jag en plastimo 220 gummibåt. Den tar inte särskilt stor plats när den är stuvad. Har bl.a. isärtagbara åror.
Den klarar 2-3 vuxna och en utombordare 2-3hk.
Jag har dragit den i hårt väder utan några problem men möjligen kunde man göra ett litet kapell till den, men den länsar bra om bara backventilen i akterspegeln är öppen under bogsering.
Den drar naturligtvis ner farten lite men ska man segla i lätt vind går det ju att tömma den på luft och stuva i en av stickkojerna t.ex.
:)
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Släpjolle till IF?

Inlägg av Schulanta »

Tack Per för dina erfarenheter med havskajak. Jag hade inte tänkt på att den lättdrivna kajaken fortsätter framåt när båten stannar. Det kanske kan bli problem i trånga hamnar när jag seglar ensam. Och som du påpekade är det också ett ganska dyrt släp. Kanske kan en lite kortare sit-on-top-kajak vara ett billigare och behändigare alternativ då? Den kanske till och med kan fösas upp på skarndäck vid hamnmanövrer. Kan man paddla ut ett ankare med en sådan?

S/y Nadine, Plastimo 220 ser trevlig ut. Jag hade först tänkt mig billigaste snålvarianten, men hård botten och självläns är kanske viktigt vid närmare eftertanke.
Pelle
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2008 19:52

Re: Släpjolle till IF?

Inlägg av Pelle »

Har en enmans faltkajak av märket Feathercraft, aluminiumstomme och nylonväv. Mjuk och fin vid kollision och följer bra om man ger lite lina. Den har skrov med slag och grund köl. Inget större bekymmer i hamn eftersom den är mjuk. Ihopfälld går kajaken in i en av stickkojerna. Får även rum i ruffen uppfälld, när man lämnar båten. Däremot otympligt och nästan ogörligt att ha den på däck när du seglar. Kajak är ett bra komplement till segelbåt när det gäller naturupplevelse. Är man två eller fler är det nog en liten gummijolle som gäller om syftet är att ta sig i land. Tvåmans faltkajaker är uppåt fem-sex meter långa. Har inte varit ute i riktigt busväder med kajaken på släp. Försöker undvika det.
IF 1120 Daruma
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Släpjolle till IF?

Inlägg av s/y Nadine »

Det var några år sedan jag köpte min plastimo 220, så den kan ju ha utvecklats något, MIN har hur som helst inte "hård" botten. Botten saknar luftficka och består av enkel väv med instuckna plywoodskivor.
Fördelen är att den går att rulla ihop utan durkar som tar extra plats och det går också väldigt snabbt att både tömma och fylla den.
Nackdelen är om man vill förse den med utombordare, då en uppblåsbar köl och riktiga durkar är att föredra av stasbilitetsskäl.

Har också sett bra modeller på bl.a. ÖB och Rusta. Det är snarlika men av olika okända märken. De ser dock väldigt bra ut och i somras fanns de att få tag i för strax under 3000kr.

En viktig sak att titta på är årklykorna. :!:
Zodiak gör värdelösa årklykor som inte alls duger att ro med. De utmattas och går av i tappen som är helt gjuten av plast. Reserv finns att köpa, men det blir ett dyrt nöje. Min far har haft stora problem med en Zodiakgummibåt i princip ända sedan den var ny.
Plastimo och många andra märken har en annan lösning med en bult fäst i båten. Denna går sedan in genom ett hål i åran och då bulten är gjord i metall dessutom så blir det betydligt hållbarare.
Med min gummibåt har jag i stiltje och trasig motor bogserat min båt i relativt god fart, betydligt mer effektivt än paddel enligt min mening.

Jag har ju förstås ingen erfarenhet av kajak som släpbåt men för mig låter det lite jobbigt att hantera tunga matkassar, ankare, bensindunkar m.m. i en så ranglig farkost. Att stiga ner i en gungig kajak från en gungande och betydligt högre segelbåt låter som ett mindre ballerinanummer. Det kan ju förstås föra med sig det goda att man tvångsbadar bort lössen ibland :P
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Släpjolle till IF?

Inlägg av Schulanta »

Tack för tipset om årklykorna. Jag ska hålla ögonen öppna på ÖB och Rusta till våren. Det blir nog en gummibåt i alla fall, eftersom jag misstänker att jag inte kan ro ut ett ankare med de andra alternativen.
Skriv svar