Skador i kölsvinet

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

bawkus
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2009 21:14

Skador i kölsvinet

Inlägg av bawkus »

Hej, Jag är helt ny medlem, och har inte ens någon båt än. Däremot har jag (givetvis) varit ute och tittat efter en. På ett objekt som jag synat närmare i sömmarna var "golvet" på kölsvinet/"taket" på kölen) i aktre delen under sittbrunnen "flagnat". Det var liksom "torrsprickor" rakt genom plasten, men jag upplevde det inte som det fanns några strukturella skador i övrigt. Fast vad jag kan förstå, så måste ju vatten som kommer ner i den delen av kölsvinet rinna ner i kölen. Vad händer då efter vinterupptagning? Vad jag kan se, har inget hänt ännu, och det syns att det är gamla "torrsprickor. Området är torrt nu (båten är fortfarande på land. Så till min fråga. Hur allvarligt är detta? Och om det inte är allvarligt, är det bara att plasta igen? Ni får ursäkta om min terminologi är lite "landkrabbeaktig", men den som har en IF förstår säkert vad jag menar.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skador i kölsvinet

Inlägg av maja »

Tunna, längsgående sprickor i topcoaten ovanför själva järnköken har nog ingen som alls betydelse. Men för att exakt veta vad du avser behövs nog ett foto.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bawkus
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2009 21:14

Re: Skador i kölsvinet

Inlägg av bawkus »

Hej, Tack för visat intresse. Bifogar en bild tagen med mobilkamera. Tror att det ska gå att se hyfsat.
Bilagor
DSC00344.JPG
DSC00344.JPG (222.76 KiB) Visad 11455 gånger
bawkus
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2009 21:14

Re: Skador i kölsvinet

Inlägg av bawkus »

Hjälp! Kan ingen ha en åsikt om "mina" skador? Är det skrot, eller inget att bry sig om (eller kanske mitt emellan)? Jag ser ju att det har varit några inne och tittat på min "tråd".
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Skador i kölsvinet

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är svårt att se på bilden hur allvarligt det är, tycker jag. Det kan vara därför du inte fått svar.

Jag tycker din bild ser lite underlig ut. Kanske är det man ser gammal polyester utan tillräcklig halt av glasfiber, som av någon anledning har spruckit upp. Beroende på hur det ser ut under och intill, vilket jag inte kan se på bilden, kan det vara antingen mer eller mindre allvarligt. Kanske är det en gammal frostskada. Det borde inte vara svårt att laga, men som sagt, jag tycker det är svårt att bedöma.

Kanske är det något annat: grundstötning, felaktig vinterpallning, båt tappad från lyftkran, etc. Fast dessa saker borde man kunna se på andra ställen också.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skador i kölsvinet

Inlägg av maja »

Enligt vad jag har erfarit är järnkölen nersänkt i kölfickan efter det att halvorna har plastats ihop. Därefter "dränks" hela kölen med ren polyester, bottenstockar och andra skott plastas fast och topcoat målas på.

Eftersom du använt kamerablixt, kan man inte se så bra pga. reflexer. Men för mig verkar det som om den i vanliga fall helt gråa topcoaten är borta och den gula polyesterplasten, som järnet är inbäddat i, har kommit fram i dager.

Det viktigste här menar jag är att inspektera området kring sjäva skorvsidorna, dvs. vid glasfiberlaminatet. Om det är intakt och det inte har spruckit något i kanten, är allt nog frid och fröjd. Om man misstänker något, kan man ju alltid göra rent så gott man kan komma åt och hälla en slvätt tunnflytander epoxi över rela rasket, som då kommer att krypa ner i eventella sprickor mellan järnet och glasfibern och även lägga sig som ett lufttätt lock över hela järnkölen.

Sammanfattningsvis, den enda risk jag kan se med att det har spruckit litet grann är att vatten som rinner ner i det djupa kölsvinet kan komma ner i sprickor nära laminatet och förorsaka frostsprängning och att järnet kan börja rosta om saltvatten och får fritt spelrum.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bawkus
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2009 21:14

Re: Skador i kölsvinet

Inlägg av bawkus »

Ja det är nog det senast nämnda som jag själv ser som största risken. Jag menar, om det finns sprickor djupare ner, så kommer det ju ofelbart att rinna ner vatten. sedan är väl det farligaste på vintern, när det fryser. Fast sprickorna ser väldigt gamla ut, och det borde väl enligt min åsikt redan ha frostsprängts i så fall. Det borde tilläggas att skrovet ser fint ut från utsidan. Får se vad jag bestämmer mig för. Jag har en IF till "på lut". Tack ni engagerade människor för era synpunkter. :P
Sälö Knapp 2
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jul 2007 09:23

Re: Skador i kölsvinet

Inlägg av Sälö Knapp 2 »

Det finns många IF-ar och det är alltid ett antal till salu, så man behöver inte köpa första bästa. Speciellt inte som många faktiskt är i rätt bra skick även om de kanske kostar mer än de värsta buskarna som börjar krypa rejält i pris. Att få börja mecka redan direkt efter köp är inte att rekommendera.
Skriv svar