Bom långt ned och travare som åker ur?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2011 14:03

Bom långt ned och travare som åker ur?

Inlägg av Janne »

Hej!

Jag skaffade en IF i höstas och hann egentligen inte segla då, nu är det dags att sätta segel och ta ut familjen!

När jag fått bommen på plats och storseglet på bomen insåg jag att travarna i seglet som ska passa i likskåran ramlar ur om man inte hissar seglet samtidigt. Jag får en känsla av att för enklare handhavande borde det se annorlunda ut. Eftersom jag är ny som IF-ägare och relativt grön som seglare så är jag lite osäker hur det ska vara.

Är det någon som har bilder eller beskrivningar som kan hjälpa mig?

Det vore ju bra om man inte samtidigt ska sitta i brunnen och hissa, passa in travarna i likskåran och sitta längst bak och styra upp i vindögat;-) Långa armar har jag men inte riktigt så långa och så många.

Vänliga Vårhälsningar

Janne

p.s. En annan underlighet med riggningen är att genuafallet har så lång wire att den går förbi "clemcleatet" som ska passa skotet. Jag antar att det bara är att korta wiren, eller är det något dolt som jag inte förstått? d.s.
Janne, skeppare på Lilla Blå, IF-3204
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bom långt ned och travare som åker ur?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror att de som seglar med travare i storen har ordnat en spärr så att de inte ramlar ut i införningsöppningen i likrännan. Någon med en sådan lösning som kan hjälpa?

Alla IF-båtar har från fabrik så lång wire på genuafallet att den kommer ut till originalwinschen. För att kunna lägga fast fallet får du helt enkelt snurra upp hela wiren på winschen så det bara blir tamp fritt att lägga på knapen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Bom långt ned och travare som åker ur?

Inlägg av norling »

Det finns olika sätt att hålla travarna kvar i rännan,t.ex. genom att borra hål nederst i denna och sätta en sprint på tvären, eller en stoppskruv "segelstoppare" nr 3958-1 hos Hjertmans.
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Bom långt ned och travare som åker ur?

Inlägg av Gripen »

Jag har läst att man kan spänna en lina frän spinnbomms fästet ner under travarna och tillbaka upp igen.
ser kanske lite klumpigt ut men verkar funka. :P
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Leffe Söderström
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 feb 2010 16:44
Ort: Hallstavik

Re: Bom långt ned och travare som åker ur?

Inlägg av Leffe Söderström »

Min mast har en teakbit fastskruvad i slutet på rännan.Det funkar utan problem om man har seglet kvar på bommen med ett segelkapell.
Om man ska ta bort seglet i hamn efter varje tur fungerar den lösningen dåligt. Segelstoppare typ "Hjertmans" är bäst i detta fall.
Det finns 2 typer av stoppare... med runt eller platt mothåll.. Kolla vilket som blir bäst.
IF-1619 TINA
VHF- SB7529
Hallstavik/Norrtälje
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2011 14:03

Re: Bom långt ned och travare som åker ur?

Inlägg av Janne »

Vi har ett segelkapell och tanken är att använda det. Eftersom vi har 3,5 km till hamnplatsen hemifrån är tanken att hyfsat ofta kunna ta en liten snabbtur. Som relativt gröna seglare behöver vi ju öva mera ;-)

Jag ska se om jag kan komma ner till "Lilla Blå", som arbetsnamnet än så länge är, innan helgen och ta några detaljfoton.

Vad gäller den långa wiren så, visst måste fallet vara långt för att nå vinschen, men clamcleaten sitter ju framför sprayhooden och jag hittar inget sätt att dra fallet så det passar till någon annan "stopp". Vinschen behövs ju dessutom sedan till skotning.
Janne, skeppare på Lilla Blå, IF-3204
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bom långt ned och travare som åker ur?

Inlägg av johan swe-1870 »

Aha, du ska hissa genuan med skotwinsch! Då måste du antingen korta wiren eller köpa ett dyneema-fall med tamp hela vägen.

Använd inte clamcleat till att lägga fast fallet! Det kommer antingen att lossna direkt eller kan du inte få loss det när du behöver lossa det. Lägg fast det med en riktig avlastare!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2011 14:03

Re: Bom långt ned och travare som åker ur?

Inlägg av Janne »

Johan SWE-1870 skrev:Aha, du ska hissa genuan med skotwinsch! Då måste du antingen korta wiren eller köpa ett dyneema-fall med tamp hela vägen.

Använd inte clamcleat till att lägga fast fallet! Det kommer antingen att lossna direkt eller kan du inte få loss det när du behöver lossa det. Lägg fast det med en riktig avlastare!
Hmmm.... Låter sunt, jag får kika över lösningen som jag "ärvt". Det sitter clamcleat för alla fall och tampar på taket. Bifogar en bild från innan förra årets avmastning (dvs som ägaren innan hade det ordnat).
Mast och falldragning från 2010.
Mast och falldragning från 2010.
2010_1002_105932-000016_small.jpg (110.19 KiB) Visad 12937 gånger
Janne, skeppare på Lilla Blå, IF-3204
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Bom långt ned och travare som åker ur?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Gripen skrev:Jag har läst att man kan spänna en lina frän spinnbomms fästet ner under travarna och tillbaka upp igen.
ser kanske lite klumpigt ut men verkar funka. :P
Det är nog mitt inlägg i frågan du läst; vi har seglat så en faslig massa år utan problem - klumpigt blir det inte heller om man använder exv flagglina el dyl. Ena änden är knopad i spinnfästet medan den andra har en hake som krokas i spinnbygeln. Eftersom vi anväder segelkapell är enda gången vi behöver lossa linan under säsong de gånger vi revar = väldigt få...

Lycka till!

Janne på Ifigenia
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 maj 2011 14:03

Re: Bom långt ned och travare som åker ur?

Inlägg av Janne »

Insåg att bilden visar det gamla storseglet. Mer Storlakan kanske man kan kalla det. Genuan var från 1978 och jag misstänker storen likaså. Det är den nya som har travare.
Janne, skeppare på Lilla Blå, IF-3204
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Bom långt ned och travare som åker ur?

Inlägg av Gripen »

Janne på Ifigenia skrev: klumpigt blir det inte heller om man använder exv flagglina el dyl.
Janne på Ifigenia
Jag tänkte väl att man behövde ett grövre snöre för ändamålet, det har jag nämligen sett på andra båtar.
Kan man använda en tunn flagglina är det ju bra för de syns ju då knappt.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Skriv svar