Med villken typ av lim....

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Johan 1797
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 jul 2007 09:26
Ort: Kalmar

Med villken typ av lim....

Inlägg av Johan 1797 »

fäster man mattan som sitter längs skrovsidor o tak i ruffen?
Kontaktlim verkar inte så bra om man måste demontera, eller?
Vi har nu oxå äntligen fått i vår kära båt efter trassel med självlänsventilerna. Det hela slutade med att en firma fick göra jobbet.
3 500 kr ink allt, det blev inga kulventiler utan nya skjutventiler. Jag förmodar att dom är lika bra, fast tar längre tid att öppna/stänga.
Hälsningar från Kalmar! 8)
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Den nackdel som jag ser är att det är lättare för skjutventilerna att kärva fast av ålder. Dessutom är det lätt att se när kulventilen är helt stängd, skjutventilen blir lätt stående halvstängd eller halvöppen.
Men huvudsaken är att de är i gott skick, dock tycker jag att ventilerna är i minsta laget om sitbrunnen skulle vattenfyllas. Därför kommer jag troligen ta upp en större "nödventil" att öppna och använda vid hårt väder utomskärs, så att stora vattenmassor snabbt kan transporteras ut.

Vad gäller limmet så använde vi våtrumslim när vi limmade fast vår glasfiberväv.
När golvmattan limmades diskuterade jag med golvläggaren som hjälpte mig och han sa, med stöd av lång erfarenhet, att man först ska använda en primer och sedan vanligt vattenbaserat våtrumslim/golvlim. Dessa lim är väldigt lättarbetade, luktfria och rätt ofarliga.
Fråga i en välsorterad färghandel (alltså inte Coop Bygg eller Bauhouse m.f. för de kan ingenting även om de påstår det...) efter primer för golvmatta i badrum/våtrum samt efter vanligt vattenbaserat golv/vägglim. De vet vad det är frågan om. Ställer de frågor om underlaget får man väl kompromissa lite för IF:en är vare sig i betong, gips eller spån, men å andra sidan så liknar vissa fuktspärrar för badrum polyester.
Vi hade ett litet helvete att få bort gammalt kontaktlim. Vi testade de flesta lösningsmedel utan något vidare resultat. Thinner (Numera kallat Cellulosaförtunning i färghandeln) var det som fungerade bäst det löser för övrigt det mesta i färg och plastväg, bara det får ligga tillräckligt länge.
Akta dig för Casco limtvätt. Det är dyrt och helt verkningslöst.
Stålborste och väldigt stickiga armar/händer var lösningen tillslut. Sedan fick vi kompromissa med hur noga vi var med att ta bort limmet (annars hade det tagit veckor).

Ett annat tips om någon av er lägger golvmatta i båten. Använd oskicktad matta (d.v.s. matta som inte är gjord av flera lager). Den torkar nämligen inte sönder lika lätt och om det blir revor/hål så är det lätt att svetsa utan att det syns.

Lycka till!

Johan - s/y Nadine
s/y Nadine (IF-E 367)
Goofball
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 maj 2008 10:48
Ort: Varberg/Göteborg

Inlägg av Goofball »

Hej igen gott folk!

Jag har alldeles nyligen blivit med IF-båt själv och börjar så smått planera för vinterns förbättringar. Ett handlar om just vägg/takmattan i ruffen. Just nu ligger där någon gräslig benvit matta där limmet på sinna ställen gått igenom och färgat den gul. Helt klart är att mattan måste ut. Mina funderingar i första läget är dock över vad man skall lägga dit för matta istället... jag har inte mycket båtvana alls och funderar vidare på om det är en speiellt matta för marint bruk man skall sikta in sig på eller om det finns annat att välja? Är det ens ett alternativ att tänka på att helt enkelt slita bort den gamla mattan och bara måla väggarna istället?
The day we stop playing, is the day we start growing old!
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Skära till inredning

Inlägg av IF1158 »

Nu är det dags igen.
Fjolårets storslagna misslyckande med att byta ut den relativt äckliga mögliga klädseln i fören och ersätta densamma med isolering och sen snygg matta mot skrovsidorna resulterade i fiasko pga dels fel limteknik och för låg temperatur. Resultat, båten kom inte i sjön och sugen tappades rejält.

Nu skall jag göra klar detta så båten går att använda.
Isoleringen kom på plats ifjol med ny limteknik, dvs kontaktlimning med våtrumslimmet

Nu skall själva klädseln dit.

Då är frågan, hur får man dit en platt klädsel på en böjd båtinsida?
Isolering var inga problem det var bara göra små bitar och passa in så blev det bra.
Men hur fasen göra man med klädseln, kan ju inte direkt skära till små bitar utan man vill ju ha en hel yta och jag vill ju inte att det skall bli bubbligt...
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Med villken typ av lim....

Inlägg av johan swe-1870 »

Det har du rätt i! Jag har aldrig funderat på det, men det stämmer ju att det inte är helt självklart hur man får mattan att ligga slätt och fint mot den dubbelkrökta ytan på skrovsidorna i förpiken.

I min båt sitter fortfarande originalmattan. Den är rätt OK ännu, men har släppt på några ställen.

Kan det inte vara så att det är vktigt att du väljer en matta som är något elastisk? Då kan den töjas en liten aning för att ligga an över allt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Med villken typ av lim....

Inlägg av maja »

Om mattan är av något plastmaterial, kanskse man kan värma den försiktigt med en varmluftpistol. Då kanske den kan deformera permanent när man trycker eller drar.

Min gamla matta från 1971 ligger fortvarande fint an mot skrovsidorna i förpiken, även runt de längsgående små "klackarna" som stöder de små långsmala hyllorna
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re:

Inlägg av maja »

Goofball skrev:Hej igen gott folk!

Är det ens ett alternativ att tänka på att helt enkelt slita bort den gamla mattan och bara måla väggarna istället?
Mattan isolerar. Det blir nog ganska rått och fuktigt att sova mot en skrovsida utan matta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Re: Med villken typ av lim....

Inlägg av SWE2016 »

Jag bytte skrovmattan för ett par år sedan och valde den melerade mattan som Hjertmans säljer. Denna matta var väldigt mjuk och formbar så det var inga som helst problem att få den att ligga an mot själva skrovsidorna. Däremot uppstod problem vid de längsgående små klackarna som stöder hyllorna. Vid ändarna av dessa var jag tvungen att skära upp mattan i efterhand för att få den att fästa. beroende på vilket lim man använder kan det även vara problem längs hela dessa lister. Jag fann att det var bäst att limma etappvis så att man först limmade upp mot listen och lät det torka varefter man limmade överdelen av listen och sist resten upp mot däcket. Jag använde det vattenbaserade limmet från Hjertmans, vilket i sig fungerade väldigt bra på släta yor men var något besvärligt vid utbuktningar och t.ex under skarndäck.

Att tänka på med den matta som jag använde, var också att den var ganska uttöjd i hoprullat läge då man köpte den. Då man klipper till skall man alltså klippa med god marginal, speciellt om man inte limmar meddetsamma.

Resultatet blev jättebra, fantastiskt fräscht och fint.

Staffan Troedsson
SWE 2016 Spring
Skriv svar