Jag tänkte bara höra om det är möjligt att ha kort rigg på utombordaren på ett uppfällbart fäste i aktern?
Jag ska köpa ny motor och har idag lång rigg på moton.
Men jag har funderat på varför det är nödvändigt egentligen för motorn hamnar så långt ner med uppfällbart fäste.
Så vad blir det för nackdelar med kort rigg?
Propellern hamnar ju i vattnet om än lite högre upp men ändå i vattnet.
Tappar man effekt om propellern är nära ytan?
Jag har tittat på en 4hk 4-takt och den väger 25 kg. Blir det problem med vikten på akterspegeln?
Kort rigg? Tung motor
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Det är alltid lång rigg som gäller för en IF-båt och även för de flesta andra segelbåtar utom de små som har fribord lika låga som en eka (t.ex. Askeladden). detta är inte minst viktigt då man har motorn på akterspegeln. Även med motorn i brunnen rekommenderas lång rigg.
25 kg är OK. Upp till 30 kg kan man hantera om man vill ta av motorn någon gång. Din nymodifierade akterspegel tål nog mycket, mycket mer.
Tänk på att du inte kan utnyttja effekt som trimmats upp med hjälp av varvtalet, eftersom det inte finns propllerar med tillräckligt låg stigning att köpa. Välj inte någon motor som ger maxeffekt vid högre varvtal än 4500 rmp. Det är att bokstavligen kasta pengar i sjön. Välj alltd den propeller med den lägsta stigning som finns för den motor du köper.
25 kg är OK. Upp till 30 kg kan man hantera om man vill ta av motorn någon gång. Din nymodifierade akterspegel tål nog mycket, mycket mer.
Tänk på att du inte kan utnyttja effekt som trimmats upp med hjälp av varvtalet, eftersom det inte finns propllerar med tillräckligt låg stigning att köpa. Välj inte någon motor som ger maxeffekt vid högre varvtal än 4500 rmp. Det är att bokstavligen kasta pengar i sjön. Välj alltd den propeller med den lägsta stigning som finns för den motor du köper.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
- Ort: Orust
- Simon 3350
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 28 feb 2008 12:56
- Ort: Ekerö
Nackdelar med kort rigg uppenbarar sig bl a vid större vågbildning, ju kortare rigg du har desto oftare kommer propelern att vara i luften (i vågdalen) med den sidoeffekten att den inte driver båten framåt.
Sen så är det även mindre optimalt vid lungn sjö också då man vill att propellern får tag i vatten som inte störts så mycket av skrovet, som driver framför, för bättre effekt (grepp). Djupare = bättre, generelt altså .
mvh
Simon
Sen så är det även mindre optimalt vid lungn sjö också då man vill att propellern får tag i vatten som inte störts så mycket av skrovet, som driver framför, för bättre effekt (grepp). Djupare = bättre, generelt altså .
mvh
Simon