IF-båtarnas historia

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

IF-båtarnas historia

Inlägg av s/y Nadine »

När nu IF-båten kommit upp i en ålder av över 40 år, så menar jag att de är ett stycke historia, med risk för att att vissa äldre seglare här protesterar mot att något/någon över 40 år är historia :lol: . Nåväl, nutidshistoria.

Själv är jag intresserad av min egen båts historia, men då det till skillnad från bilar inte går att gå tillbaka i registreringshandlingar, så får man förlita sig på uppgifter från föregående ägare.

Det jag efterlyser är en lista där åtminstonde alla medlemsbåtar finns med och gärna även alla andra. Denna lista ska innehålla vilka perioder som båten varit medlem i IF-båtsförbundet samt under vilka namn hon gått. Namn kan ju tvärt emot allmänt sjövett och vidskepelse skifta endel under åren, så jag vet ju inte vad Nadine hette från början.
Att tidigare ägare kanske inte kan listas med hänsyn till personuppgiftslagen kan jag förstå (eller går det ändå?), men de tidigare ägare som ger sitt godkännade kunde ju listas iallafall, samt ägare som inte längre lever.
Informationen bör ju finnas i gamla medlemsregister och segelnr har ju inte förändrats.

Ett sådant komplement till medlemsmatrikeln vore kul och skulle även öppna för möjligheten att få veta mer om modifieringar gjorda under årens lopp, samt vilka vatten båtarna seglat i (salthalt mm).
Ett sånt arbete kanske tar tid, men vi är ju många medlemmar :) .
s/y Nadine (IF-E 367)
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Det jag glömde nämna var:
Jag tycker att listan ska finnas på hemsidan och vara öppen för medlemmar.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

IF-båtförbundets medlemsregister är inte att betrakta som allmän information.

Svenska IF-båtförbundet
Marek Janiec
Ordförande
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

maja skrev:IF-båtförbundets medlemsregister är inte att betrakta som allmän information.

Svenska IF-båtförbundet
Marek Janiec
Ordförande

Och det innebär? Är det möjligt med en sådan lista?
Är det något som styrelsen måste besluta om?

Det borde inte vara något problem som jag ser det, eftersom alla med tillgång till medlemsmatriklar kan sammanställa denna information själva.

Är det någon som tycker att detta vore en bra idé?
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Vi kommer på sikt att låta våra medlemmar underhålla medlemsmatrikeln själva. Det avlastar ju våra ideellt arbetande funktionärer.

Men matrikeln kommer för den skull inte att bli offentlig, utan kommer endast vara tillgänglig för medlemmarna, på samma sätt som den tryckta utgåvan vi skickat ut. Det beror bl.a. på rent lagliga hinder.

Vår matrikel är en medlemsmatrikel och inte ett båtregister. Dessutom finns en historik över alla mätbrev som har utfärdats till de ägare som mäter in sin båt för kappsegling och som fått mätbrev överförda i samband med överlåtelse. Detta register är inte heller offentligt, utan endast till för internt bruk.

För övrigt är frågor av det här slaget interna angelägenheter för IF-båtförbundet.

Svenska IF-båtförbundet
Marek Janiec
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Jag har aldrig heller sagt att jag är ute efter ett offentligt register, självklart ska det endast vara öppet för medlemmar, eftersom det kommer krävas en del arbete att sammanställa.

Vad gäller båtregister så är jag absolut inte för något sådant. Båtlivet är ännu inte är styrt av alltför många krångliga lagar och regler och havet är den sista otämjda vildmarken, så tycker jag det ska förbli. Frihet under ansvar. De flesta seglare klarar den saken alldelens utmärkt utan lagar, register och skatter.

Att hjälpa medlemmar att spåra sina båtars ägarhistoria ser jag dock inte som ett försök att bilda ett register, men det borde rimligen finnas fler medlemmar som är nyfikna på sina båtars historia. Det är då lättare att göra detta gemensamt eftersom nya medlemmar kanske inte har tillgång till äldre matriklar.

Tanken att medlemmarna själva ska få bidra mer till olika saker är bra, annars blir ju förbundet inte ett levande förbund med aktiva medlemmar.
Själva uppgiften att sammanställa ägarhistoria skulle gärna ta på mig, så där är inte problemet.

Vad gäller mätbrev så har jag mycket svårt att tro att Nadine varit inmätt, något som nog gäller för många IF-Exportbåtar. Att båtarna är inmätta kräver ju att de haft ägare som varit intresserade av kappsegling.
Därför tror jag inte att mätbreven utan snarare äldre matriklar är lösningen.

Själv har jag inget emot kappsegling och jag kappseglar gärna, men inte med Nadine, eftersom klassregler och inmätning hindrar Nadine från att utvecklas och förbättras och eftersom hennes huvudsyfte är semester och långsegling. Dessutom tror jag att hon som IF-E skulle ha svårt att hävda sig mot vanliga IF:ar.

Vad gäller interna angelägenheter så ser jag inte varför inte de kan diskuteras här av oss medlemmar. Dessvärre finns ju inget lösenordsskyddat medlemsforum att diskutera på och internet måste väl vara en utmärkt plats att föra fram idéer och synpunkter.
För övrigt är det ju inte direkt känslig information som diskuteras.

Jag är alltså inte för en offentlig matrikel, men en medlemslista/matrikel där båtarnas namn och ägarhistoria sammanställs, gärna på hemsidans medlemsdel.

/Johan - s/y Nadine
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag läste ett av dina förra inlägg något slarvigt, och därför kanske mina svar blev något snorkiga. Jag ber om ursäkt för detta.

Vi kommer i fortsättningen att inte att skicka ut vårt medlemsregister med posten, utan kommer att lägga ut de på nätet på den lösenordsskyddade sidan med samma innehåll som det har nu.

Vi kommer också att på sikt införa funktioner som låter medlemmarna själva underhålla registret när de t.ex. flyttar, byter telefonnummer etc. Vi kommer också att expandera informationen till att innehålla möjligheten att t.ex. registrera sin e-postadress, mobilnummer, mätbrevsinnehav, intresseområden etc. Eftersom medlemmen själv fyller i det mesta av allt detta, så slipper man det här med att krångla med tillstånd etc.

När en medlem säljer sin båt, lämnar denne i allmänhet förbundet. Att registrera andra än våra medlemmar är krångligt. En person vem som helst kan vi inte utan vidare registrera utan dennes tillstånd. Möjligen skulle vi kanske kunna ha endast båtägarens namn kvar utan att fråga denne om lov. Så det blir ganska knöligt och tidsödande att underhålla sådan information.

För övrigt kan medlemmarna emellan visst diskutera om allt möjligt vad gäller IF-båten och även andra saker på hemsidan. Men vad jag menade var att det du framfört var en medlemsangelägenhet och diskussionen på forumet är öppen för alla. Det framgår ju inte alltid av inläggen om man är medlem eller inte. Jag ska ta upp denna fråga med vår webmaster om vi kan komplettera med ett särskilt forum endast för medlemmar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag förstår s/y Nadines önskan om historieskrivning på den egna båten. Det är inte utan att det kunde vara intressant att hålla reda på. Jag är själv lite nyfiken på min båts förflutna.

Det är dock inte helt enkelt, som Maja skriver, att göra ett historieregister utan att få underhålls- eller rättighetsproblem.

Det är fullt möjligt att skapa en särskild avdelning på forumet för enbart medlemmar. Men det blir en administrativ uppgift att sköta användarnamnen, som man måste fundera lite på.

Tills vidare föreslår jag att medlemmar och andra fortsätter att diskutera här på detta forum. Det är bara trevligt med inlägg och ett levande forum!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Egentligen finns kanske inget stort behov av ett lösenordsskyddat medlemsforum. Snarare är medlemsforumet en bra reklampelare för att IF-båtsförbundet är ett levande förbund och vi diskuterar inte direkt försvarshemligheter här så :lol:

En liten oro är dock att forumet ska "spammas" igen av reklam och mindre seriösa skribenter. Imorse (läs 071218) hade någon lagt in ett inlägg på den engelska delen av forumet med VÄLDIGT FEL innehåll. Risken är att det blir vanligare så som på andra forum, därför borde kanske forum-medlemmarnas ansökningar behandlas av en fysisk person och inte ett webformulär. Även detta innebär extrajobb och kanske är den funktionen inte möjlig, men...
Även medlemmarnas hemsidor borde kontrolleras något. Minns inte vem nu, men en av medlemmarna har rätt tveksamt innehåll på sin sida, något som fick mitt virusprogram att reagera kraftigt.



Jag förstår för övrigt problemen med att lämna ut namn på tidigare ägare, men att lägga ut tidigare båtnamn och hemmahamn borde inte vara otillåtet. Självklart kräver det ett visst arbete, men som jag tidigare nämnde så finns det nog de som skulle kunna tänka sig att ta på sig en sådan uppgift, däribland jag själv.

Jag har inte tillgång till kopior av tidigare års medemsmatriklar och det hindrar mig därför själv att ta reda på sådan information.

Kanske något att fundera vidare på...

Mvh/ Johan - s/y Nadine
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
IF_admin
Site Admin
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 aug 2006 20:51

Inlägg av IF_admin »

Hemsidesupporten rensar så gott det går när spam eller otillåtna inlägg kommer in. Men det är, som du antyder, i dagens läge inte möjligt att helt förhindra detta. Måhända kommer det så småningom nya versioner av det program vi använder, som är bättre på att hålla dörren stängd för sådana otillåtna inlägg.
admin
Forum administrator
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Vi registrerar inte hemmahamn för närvarande, bara hemort. Men när registret så småningom läggs på medlemssidan i form av en databas, där medlemmarna själva ska underhålla sina uppgifter, kan man mycket väl ha med en sådan uppgift.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF_admin
Site Admin
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 aug 2006 20:51

Inlägg av IF_admin »

s/y Nadine skrev:Även medlemmarnas hemsidor borde kontrolleras något. Minns inte vem nu, men en av medlemmarna har rätt tveksamt innehåll på sin sida, något som fick mitt virusprogram att reagera kraftigt.
Mvh/ Johan - s/y Nadine
Administrationen är mycket tacksam över att få anmält sådant som läsarna anser inte hör hemma på hemsidan. T.ex. länkar till kommersiell reklam (även vad gäller båtar och båtprylar), porr, hets mot folkgrupp, personliga påhopp och liknande får inte förekomma. Dessutom ska bara änmen som har anknytning till IF-båten och M26:an behandlas här.

Privat annonsering ska heller inte ske här på forumet utan på salutorget.

Det går bra att sända en sådan anmälan i ett personligt meddelande eller e-postmeddelande.
admin
Forum administrator
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Hur är det med länkar kopplade till forum-profilen? Ska de handla om saker kopplade till IF-båtar, segling, hav m.m. , eller får de handla om andra saker eller vara marknadsföring?
Det finns flera som marknadsför sina företag på sina hemsidor och då blir det väl en svår gränsdragning vad man får och inte får marknadsföra här?
Hur ställer sig Admin till det?
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
IF_admin
Site Admin
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 aug 2006 20:51

Inlägg av IF_admin »

Ingen marknadsföing av kommersiell natur är tillåten, inte heller via länkar i inlägg.

En medlem i forumet får inte ha med en hemsida som innehåller marknadsföring.
admin
Forum administrator
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

maja skrev:Vi registrerar inte hemmahamn för närvarande, bara hemort. Men när registret så småningom läggs på medlemssidan i form av en databas, där medlemmarna själva ska underhålla sina uppgifter, kan man mycket väl ha med en sådan uppgift.
Jag läste i senaste utskicket från förbundet att matrikeln nu enbart finns på nätet, så som du (Marek) skrev i ditt tidigare inlägg.

Jag undrar var? Den enda medlemslista jag hittat är forumets medlemslista och den visar bara forummedlemmar och dessa behöver inte vara medlemmar i förbundet vad jag förstår, de behöver inte ens ha en båt.
s/y Nadine (IF-E 367)
Skriv svar