Vintersegling

Underhåll, reparation och tekniska frågor om båtens delar och utrustning

Moderator: Moderator

Krister
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 maj 2023 21:21
Segelnummer: 1076
Båtnamn: Kia
Ort: Vaxholm
Been thanked: 1 time

Vintersegling

Inlägg av Krister »

Hej

Vill segla så långt in på hösten som möjligt. Då finns det alltid en risks att vintern kommer och båten blir kvar i vattnet. Är det någon som låtit sin If övervintra i vattnet? Båten är ju för utom självlänsen från sittbrunnen utan skrovgenomföringar. Det känns som den svaga punkten.
Någon som har erfarenhet att delge i frågan?/ Krister
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Vintersegling

Inlägg av Jim »

Här i Limhamn är det alltid 3-4 IF:ar som ligger i på vintern. Sen har vi ju nästan aldrig is i hamnen.
Som du skriver så är bottengenomföringen den största risken. Med en termostatstyrd elvärmare borde du kunna minimera risken.
Ett annat problem på vintern, oavsett om båten ligger i sjön eller på land, är risk för mögel inuti båten. Men om man är ordentlig med att torka ur båten och sätta in ett par torrbollar, jag vet att vissa inte tror på torrbollarna men jag har bara sett det som positivt de åren jag har använt dessa.
Sen kanske du har en rejäl beväxning under båten på vårkanten men det är ju värre på västkusten än östkusten.
Krister
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 maj 2023 21:21
Segelnummer: 1076
Båtnamn: Kia
Ort: Vaxholm
Been thanked: 1 time

Re: Vinterförvaring i havet

Inlägg av Krister »

Jag kommer låta henne ligga kvar i sjön i år. Jag kommer att ha en strömbildare. Alltså isfritt kring båten men jag svårt att bestämma mig kring självlänsarna. Antingen ha dem öppna. De löper ju ut under vattenlinjen så själva ventilen torde inte frysa. Då fungerar ju dränering vid en mild vinter eller om det slår om från kallt till varmt. Men, jag har ju landat i att jag ändå bör stänga dem, och fylla upp slangen med miljövänligt frostskydd. Om slangen fryser sönder och ventilen står i öppet läge så är det ju sakta färd mot botten..
Med stänga ventiler så kan hon ju fyllas med vatten ovanifrån men det jag ju lättare bevara och se.

Något råd eller erfarenhet i frågan ? / Krister
Skriv svar