Bomfäste i Proctormast.

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Joselinn
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 apr 2023 14:31
Has thanked: 1 time

Bomfäste i Proctormast.

Inlägg av Joselinn »

Har efter riggat upp masten på min IF , fått problem, är lite osäker på om bommen ska sitta fast nedre likrännan, eller om den ska kunna röra sig upp och ner. Gick fort att masta av i höstas, och jag har inte så stor erfarenhet än, på alla detaljer, men vill ju lära mig, och har inte hunnit seglat än med hänsyn till att mast och bom inte ställer till det. Har studerat tidigare inlägg på forumet, (ysande att det finns!) men inte hittat någon fråga här som svarar på min fundering.

Tack på förhand för ev svar!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bomfäste i Proctormast.

Inlägg av maja »

Det ska finnas ett stopp som hindrar bommen med sin överkant(förlängd) att komma lägre än överkant mätmärket. (700 +/- 10 mm) över rufftaket.

Om du saknar ett sådant kan du borra ett hål i travarskenan och skruva dit en stoppsskruv för att hindra bomtravaren att komma för långt ner.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bomfäste i Proctormast.

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror alla IF-båtar med Proctormast från början har haft en skena på mastens akterkant i vilken bomtravaren sitter. Meningen är nog att man utan vinch ska kunna hissa storen i topp och därefter sträcka mastliket med bomnedhalstalja. Travaren ska kunna röra sig på skenan.

Som Maja skriver ska där finnas ett stopp som gör att travaren inte kan komma längre ned än till mätmärket. Travaren ska inte heller inte kunna åka av skenan högst upp.

Jag har tagit bort nedhalstaljan, eftersom kick, cunningham och uthal ändå drar ned bomtravaren mot stoppet.

Vad är det för Proctormast du har?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Bomfäste i Proctormast.

Inlägg av IF1426 »

johan swe-1870 skrev: 15 jul 2023 18:58 Jag tror alla IF-båtar med Proctormast från början har haft en skena på mastens akterkant i vilken bomtravaren sitter. Meningen är nog att man utan vinch ska kunna hissa storen i topp och därefter sträcka mastliket med bomnedhalstalja. Travaren ska kunna röra sig på skenan.
Det är riktigt som Johan skriver, lägger in en bild från en Proctormast, IF -74. I travarskenan var det fyrkantiga plåtbrickor fast skruvade, då i botten av skenan, och i varje ände som hindrar bomtravaren att falla ur.
P1020520.JPG
P1020520.JPG (96.05 KiB) Visad 1539 gånger
L Å andersson
Joselinn
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 apr 2023 14:31
Has thanked: 1 time

Re: Bomfäste i Proctormast.

Inlägg av Joselinn »

Tack Så mycket från er, hjälpt mig mycket i att få ordning och kunskap om vad man kan göra på riggen, och få den att fungera på fördelaktigt sätt!
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Bomfäste i Proctormast.

Inlägg av IF1426 »

IF som har den ovan beskrivna Proctormasten, har där en skena c:a 400mm lång. Storsegel som på 70-talet vid leverans var bl.a av typ Neil Pryde som då hade replik som var c:a 200mm kortare än längden mellan mätpunkterna på masten. Avsikten var att tänja repliket för att trimma seglelbuken med bomnedhalen där travaren då glider i skenan. När den typen av segel var använd gav det ett slitage i skenan som med tiden kan göra att det blir ett kraftigt slitage och ev. brista, vilket då gör att det kan vara svårt att kunna ersätta skenan med en likvärdig.
Med senare typ av storsegel med replik med lika längd som längden mellan mätmärkena på masten, har jag numera låst bommen i det nedre läget vid mätmärket.
Segel med replik eller travare kan det ge olika förutsättingar.
P1020530.JPG
P1020530.JPG (97.28 KiB) Visad 1115 gånger
Lå Andersson
Skriv svar