Sökningen fann 1846 träffar

av johan swe-1870
22 sep 2006 10:19
Kategori: Forum
Tråd: Vad tycker du om forumet?
Svar: 6
Visningar: 15935

Det finns en Nya inlägg sedan ditt senaste besök att klicka på längst upp till höger på Forumindex, men du måste ha loggat in för att den ska fungera.
av johan swe-1870
22 sep 2006 08:17
Kategori: Forum
Tråd: Vad tycker du om forumet?
Svar: 6
Visningar: 15935

Vi har valt att tills vidare ej kategorisera (dela upp i underrubriker). Men om antal inlägg tenderar att stiga mycket, och vi finner att de går att gruppera i olika ämnen, kommer vi att överväga en indelning i kategorier. Som extra har vi medlemmarnas (betalat medlemsavgift) diskussionsrubriker som...
av johan swe-1870
21 sep 2006 22:30
Kategori: Beslag
Tråd: Fall till sittbrunn
Svar: 2
Visningar: 8308

Här kommer en massa personliga åsikter: Jag tycker att du ska titta lite på hur andra båtar har gjort det. Rent generellt menar jag att man inte ska överarbeta det på våra båtar. Köp inte en massa dyra och klumpiga avlastare, brytblock och winschar! Det är egentligen bara ett fall som behöver winsch...
av johan swe-1870
19 sep 2006 13:09
Kategori: Rigg
Tråd: Rev-cleat på bommen
Svar: 18
Visningar: 31208

Jag gör som maja. Jag flyttar uthalet till revskothornet och surrar runt bommen, surrar revhalshornet runt masten och bommen samt surrar de mindre revöljetterna runt bommen. En sak som kan vara lite svår är att sträcka upp storen tillräckligt med fallet, eftersom bommen med alla surrningar inte läng...
av johan swe-1870
19 sep 2006 09:45
Kategori: Common
Tråd: Source for old Silva compass box
Svar: 2
Visningar: 7662

I have only found one company with compass boxes.

Is the compass/box at page http://www.lyth.se/lyth_kompass.htm or http://www.lyth.se/Utforsalj.htm what you are looking for?

Perhaps you have better make your own.
av johan swe-1870
18 sep 2006 22:38
Kategori: Rigg
Tråd: Rev-cleat på bommen
Svar: 18
Visningar: 31208

Jag förstår att det kan vara svårt att få en servocleat eller motsvarande att sitta på en krökt yta som bommen, när draget är riktat längs med bommen. Ett underskattat alternativ är en hederlig knap. Där glider aldrig linan! Fast det är klart; du vill säkert att det ska gå snabbt att dra in respekti...
av johan swe-1870
18 sep 2006 07:55
Kategori: Rigg
Tråd: Rev-cleat på bommen
Svar: 18
Visningar: 31208

Det är väl inte en s k clamcleat du ska sätta där? Enligt min mening håller de inte linan på plats, i varje fall inte de av plast.
av johan swe-1870
14 sep 2006 16:16
Kategori: Rigg
Tråd: Kilar under mastfoten
Svar: 20
Visningar: 29203

Att masten böjer fram på mitten då du drar i förstaget tror jag till största delen beror på geometrin i riggen. Ökad spänning i förstag ber ökad spänning i toppvanten vilket med spridarna pressar mastens mitt föröver. Detta syns givetvis också som att glipan under mastfoten minskar. Ytterligare en o...
av johan swe-1870
07 sep 2006 11:36
Kategori: Annat
Tråd: Hur täppa till de gamla hålen för bordet?
Svar: 12
Visningar: 19764

Jag tycker det är synd att kapa originalbenen. Kan du inte plugga hålen med bara teakplugg? Det blir lättare att återställa om du eller näste ägare skulle få för sig det. Jag har inget bord alls. Det ligger kvar i källaren. Och jag har inte pluggat några fästen i durken heller. Det fungerar bra det ...
av johan swe-1870
06 sep 2006 11:14
Kategori: Annat
Tråd: Hur täppa till de gamla hålen för bordet?
Svar: 12
Visningar: 19764

Jag lägger till dett förtydligande: Det är inte alla IF-båtar som har bordsben i mässing med gänga längst ner. På min båt är benen i aluminium och saknar gänga. Mina ben är svängda i en svag S-form, så att det går att välja bordets placering genom att vrida benen. Smart, men lite vingligare än mässi...
av johan swe-1870
01 sep 2006 13:42
Kategori: Kappsegling
Tråd: Tjörn Runt och LYS
Svar: 19
Visningar: 31926

Enligt LYS båtdatablad finns det klassregel för Accent. Men på SSFs hemsida finns det ingen klassregel för Accent. Man måste vara medlem i Accentförbundet för att få tillgång till deras klassregel. Min slutsats är att detta måste diskvalificera Accent från att segla LYS. Det är inte rimligt att en b...
av johan swe-1870
31 aug 2006 19:32
Kategori: Kappsegling
Tråd: Tjörn Runt och LYS
Svar: 19
Visningar: 31926

... Således borde kanske snarare IF:ens LYS sänkas? Flera vittnar ju om uteblivna resultat i LYS-seglingar trots kvalificerad besättning vilket väl kan tala för detta? Ja, så kan det kännas! På tal om ändring av LYS-tal: Det vore intressant att få reda på hur de revideras. Jag har t ex hört rykte s...
av johan swe-1870
31 aug 2006 10:42
Kategori: Kappsegling
Tråd: Tjörn Runt och LYS
Svar: 19
Visningar: 31926

Är inte detta den klassiska diskussionen inom segelsporten? Olika mätreglers för- och nackdelar, samt olika båtars prestanda och hur gynnade de är vid olika förhållanden inom respektive mätregel har nog debatterats så länge kappsegling har förekommit. Jag vet inte om det är till någon tröst men IF-s...
av johan swe-1870
30 aug 2006 08:36
Kategori: Forum
Tråd: Thanks for the new board!
Svar: 2
Visningar: 10610

Welcome back Aaron! It is nice to hear that you decided that the IF-boat is the best one.

In Sweden I know some people that have owned 2 or even 3 IF-boats.
av johan swe-1870
29 aug 2006 08:39
Kategori: Forum
Tråd: Avatar och diverse...
Svar: 2
Visningar: 10219

Det är roligt att höra att det nya forumet uppskattas. :D I det stora hela är det just nu ett standard-forum, med inget bortplockat. Vi tittar på några saker som kan läggas till, t ex det som du anger, men först ska det städas lite på hemsidan. Tills vidare går det alltid att infoga en bild som en U...