Sökningen fann 1867 träffar

av johan swe-1870
15 dec 2006 08:33
Kategori: Segel
Tråd: Rullegenua
Svar: 30
Visningar: 49400

Försöker du skota en delvis inrullad genua utan profil kommer rullen att vrida upp sig. Om rullens manöverlina är fastsatt i t.ex. en servocleat kan den knappast rulla upp. Men om seglet är löst upprullat torde detta kunna dras ut osymmetriskt en bit nere vid halshornet och kanske bli förstört på k...
av johan swe-1870
13 dec 2006 15:59

En kommentar till bara: rullsystem med profil har alltid fördelen att de rullar in seglet mycket bättre än utan profil, eftersom profilen har mycket bättre vridstyvhet än aldrig så sträckta fall och stag. Försöker du skota en delvis inrullad genua utan profil kommer rullen att vrida upp sig. När jag...
av johan swe-1870
12 dec 2006 09:49

Ett förtydligande:

Beslaget under däck där genua med hakar rullar sig runt förstaget är endast till för att snabbt och enkelt rulla in seglet helt. Det är inte möjligt att segla med ett delvis inrullat segel, så som görs med rullsystem med profil på många cruisingbåtar.
av johan swe-1870
11 dec 2006 16:25
Kategori: El
Tråd: Solceller
Svar: 16
Visningar: 40808

Annan placering?

Är det möjligt att placera solcell på akterluckor eller på det lilla däcket bakom luckorna? Jag menar att de skulle monteras plant mot underlaget.

Där skulle de sitta ur vägen för alla linor och personer som finns på rufftaket.
av johan swe-1870
29 nov 2006 08:30
Kategori: Common
Tråd: Windvane steering
Svar: 5
Visningar: 12937

Yoy may check the Autopilot thread in this forum for a description of a simple and xx windvane steering arrangement.

Sorry, I don't know anything about commercial windvane steering hardware.
av johan swe-1870
16 nov 2006 09:38
Tråd: Var sätta lanternorna?
Svar: 9
Visningar: 18700

Det finns en lanterna som jag tror skulle passa perfekt i fören på en IF, utan att vare sig vara i vägen då man trampar där eller vara särskilt utsatt vid tilläggningar.

Enda problemet är dess pris.

Se tillverkarens sida: http://www.lopolight.com/
av johan swe-1870
16 nov 2006 09:25
Kategori: Annat
Tråd: Dyn frågor, renovera eller byta ut
Svar: 4
Visningar: 10083

Jag tycker att det är en klar poäng att dynorna är delade som de är i tredjedelar i IF-båten. Det blir så väldigt mycket lättare att: - flytta runt dem i båten (vid kappsegling eller då det blir blött) - flytta dem på hamnens transportvagn - stuva in dem i bilen - stuva undan dem för vintern. Skarve...
av johan swe-1870
16 nov 2006 09:11
Kategori: Förbund
Tråd: Införskaffa IFförbundsvimpel
Svar: 3
Visningar: 11226

En vimpel har fördelen att den kan visas även i hamn då båten ej seglas. Den kan också hissas på andra ställen där det inte passar att sätta ett IF-storsegel som vimpel. :)
av johan swe-1870
29 okt 2006 21:35
Tråd: Garmin GPS 72 och PC/Waypoint+; hur gör man?!?
Svar: 2
Visningar: 8669

Jag har en Garmin 12 XL. På den ställer jag in Interface (i Setup-menyn) på GRMN/GRMN. Sedan kan jag hämta eller lämna waypoints från PCn. Om jag ska använda navigatorn i PC-program med moving-map, dvs visa positionen på PCn medan jag seglar, ska jag instället ställa in interface till NMEA. Istället...
av johan swe-1870
29 okt 2006 21:13
Kategori: Allmänt
Tråd: Nödraketer
Svar: 3
Visningar: 8674

Nödraketer

Jag upptäcker när jag går genom sakerna inför vintern att datumen på mina nödraketer har gått ut. Faktum är att de har förvånansvärt kort datum. Endast ca 3 år efter inköp verkar de gå ut.

Hur gamla kan nödraketer vara men fortsatt fungera?

Var ska utgångna nödraketer lämnas in?
av johan swe-1870
16 okt 2006 21:12
Kategori: Skrov
Tråd: Slipning och målning av botten
Svar: 12
Visningar: 25372

Du har gul gelcoat även på botten. Min gula IF-74 hade röd polygrund primer, vanlig på den tiden. Mitt tips är att skrapa eller hyvla bort så mycket du kan. Med bra egg kan du skrapa ända till gul gelcoat. Då behöver du bara slipa lite röd primer där du missat. Att slipa är inte kul; det dammar förf...
av johan swe-1870
15 okt 2006 21:04
Kategori: Roder
Tråd: Böldpest på roder
Svar: 7
Visningar: 17307

Även mitt roder har lite blåsor. Det renoverades för ett antal år sedan tillsammans med botten. Både före och efter detta var rodret defininivt den sämsta delen.

Jag har även sett detta på andra IF-båtar. Förmodligen är det bara så att IF-roder ofta har pestliknande blåsor.
av johan swe-1870
03 okt 2006 15:48
Kategori: Tursegling
Tråd: Hva slags toalettløsning?
Svar: 15
Visningar: 28759

Re: potta och toa

Håkan IF 2685 MosesII skrev: Skulle gärna lägga upp en bild om funktionen funnits. Vi får väl hoppas att forumadmin får lust och tid nån gång att fixa det.
Det behöver inte fixas nån funktion. Det är bara att använda de som finns. Så här t ex:

Bild
av johan swe-1870
02 okt 2006 20:52
Kategori: Annat
Tråd: Lister
Svar: 4
Visningar: 10901

Enligt min mening är de svåra att skrapa, slipa eller ytbehandla på plats med bra resultat. Jag tycker inte heller att teak är riktigt så underhållsfritt som det ibland hävdas. Jag tycker den svartnar väl mycket. Jag vet inte vad det beror på, men det kanske kan skilja på olika platser. Kanske är de...
av johan swe-1870
02 okt 2006 20:32
Kategori: Common
Tråd: Swim Ladder / Rescue Ladder
Svar: 1
Visningar: 6420

I think that one is home made.

Have you seen the similar standard ladder? That one I think may be bought at least second hand in Sweden.