Sökningen fann 12 träffar

av bawkus
24 mar 2010 20:57
Kategori: Rigg
Tråd: 7/8 dels rigg vs. masthead
Svar: 19
Visningar: 31470

Re: 7/8 dels rigg vs. masthead

En fråga till Vallan (och övriga): Vad är fioler i detta sammanhang?
av bawkus
01 sep 2009 22:59
Kategori: Motor
Tråd: Hur låser du fast din motor?
Svar: 12
Visningar: 24450

Re: Hur låser du fast din motor?

Jag har min på "originalplatsen". Det vill säga i brunnen under luckorna. Där syns den inte, så den oinvigde tror nog att båten har inombordare (och det har den ju på sätt och vis :lol: ). Dessutom är motor och lucka låsta med (icke godkända) hänglås. Fast till nästa år åker den nog ut på ...
av bawkus
14 jul 2009 10:02
Kategori: Roder
Tråd: Knäckt rorkult
Svar: 8
Visningar: 17060

Re: Knäckt rorkult

Ring Alvarbåtar i Norrköping (011-31 12 60). Jag vet att Alvar tillverkar sådana. Senast jag var där hade han några på lager.
av bawkus
11 jul 2009 12:27
Kategori: Rigg
Tråd: Almmänt om riggen
Svar: 13
Visningar: 13052

Re: Almmänt om riggen

Hej, Tack för goda råd. Jag tror att jag är på rätt väg nu. Masten är betydligt rakare, fast jag hade ingen valerspänningsmätare, så jag gick efter "Seldénmetoden", genom att mäta töjningen av vanten. Jag åkte på att köpa en ny vantskruv till förstaget (520:- :evil:), eftersom gängorna had...
av bawkus
08 jul 2009 20:00
Kategori: Rigg
Tråd: Almmänt om riggen
Svar: 13
Visningar: 13052

Re: Almmänt om riggen

Jaha, då har jag varit ute och försökt tillämpa dom råd jag fått. Jovisst blev masten rakare, men en viss "bananform" intar den fortfarande. Jag kan inte släppa mer på toppvanten, för då försvinner låshålen in i gängan, och jag törs inte lägga på mer spänning på förstaget. Vad händer om ja...
av bawkus
08 jul 2009 11:26
Kategori: Rigg
Tråd: Almmänt om riggen
Svar: 13
Visningar: 13052

Re: Almmänt om riggen

Det var också mitt budskap, att jag tänker ansluta mig (om jag nu gav sken av något annat). :P
av bawkus
08 jul 2009 00:15
Kategori: Rigg
Tråd: Almmänt om riggen
Svar: 13
Visningar: 13052

Re: Almmänt om riggen

Tack för snabbt svar. Har tittat lite på den rekomenderade North sails-sidan. Måste säga att mycket av den information är extremt förvirrande för en novis som jag, fast man får väl lära sig med tiden... Men jag inser att min mast är helt felriggad. Den har nog en böj på en eller ett par decimeter fr...
av bawkus
07 jul 2009 22:43
Kategori: Rigg
Tråd: Almmänt om riggen
Svar: 13
Visningar: 13052

Almmänt om riggen

Här kommer lite frågor från en nybliven IF-ägare. Kanske har dom ställts tidigare i det här forat, men då får ni hänvisa till tidigare frågor. Jag har läst om de s.k. "danskbeslagen" till undervanten. Varför dessa ...? Har originalen en tendens att brista, eller har det en annan orsak till...
av bawkus
29 maj 2009 21:07
Kategori: Skrov
Tråd: Skador i kölsvinet
Svar: 7
Visningar: 11133

Re: Skador i kölsvinet

Ja det är nog det senast nämnda som jag själv ser som största risken. Jag menar, om det finns sprickor djupare ner, så kommer det ju ofelbart att rinna ner vatten. sedan är väl det farligaste på vintern, när det fryser. Fast sprickorna ser väldigt gamla ut, och det borde väl enligt min åsikt redan h...
av bawkus
29 maj 2009 12:53
Kategori: Skrov
Tråd: Skador i kölsvinet
Svar: 7
Visningar: 11133

Re: Skador i kölsvinet

Hjälp! Kan ingen ha en åsikt om "mina" skador? Är det skrot, eller inget att bry sig om (eller kanske mitt emellan)? Jag ser ju att det har varit några inne och tittat på min "tråd".
av bawkus
28 maj 2009 13:44
Kategori: Skrov
Tråd: Skador i kölsvinet
Svar: 7
Visningar: 11133

Re: Skador i kölsvinet

Hej, Tack för visat intresse. Bifogar en bild tagen med mobilkamera. Tror att det ska gå att se hyfsat.
av bawkus
28 maj 2009 06:36
Kategori: Skrov
Tråd: Skador i kölsvinet
Svar: 7
Visningar: 11133

Skador i kölsvinet

Hej, Jag är helt ny medlem, och har inte ens någon båt än. Däremot har jag (givetvis) varit ute och tittat efter en. På ett objekt som jag synat närmare i sömmarna var "golvet" på kölsvinet/"taket" på kölen) i aktre delen under sittbrunnen "flagnat". Det var liksom &quo...