Sökningen fann 11 träffar

av Josef
20 okt 2007 18:55
Kategori: Tursegling
Tråd: Suck! Familj och IF-båt.
Svar: 8
Visningar: 16158

Jag har seglat IF med familjen sen jag var 7, i vårt fall så har det gått bra.
av Josef
09 okt 2007 05:12
Kategori: Segel
Tråd: Tvätta segel?
Svar: 3
Visningar: 8995

Ett annat förslag är att inte göra något alls...Så brukar jag göra.
Tycker det låter som det bästa.


Stör man sig extra mycket på någon viss fläck så kan man ju alltid ta en trasa och gnugga lite.
av Josef
17 sep 2007 23:31
Kategori: Segel
Tråd: Segelform med revad stor
Svar: 9
Visningar: 16569

Min linjal böjer sig i alla fall mest vid "förstaget", "toppen" är nästan rak.
av Josef
05 sep 2007 19:34
Kategori: Segel
Tråd: Segelform med revad stor
Svar: 9
Visningar: 16569

Anders Schwan och Josef är enligt min uppfattning samma person...
Nej då, men vi seglar i samma båt så våra IF-relaterade erfarenheter är väll i stort sätt samma.
av Josef
22 aug 2007 02:33
Kategori: Kappsegling
Tråd: Begränsning av vindstyrka i samband med bankappsegling.
Svar: 5
Visningar: 11268

Tycker inte vindbegränsingar är särskiljt bra. För mycket annat som påverkar hur mycket påfrestning det blir på båten, t.ex. så lär det mycket väl kunna bli åtminstone lika stora påfrestningar när det blåser 8-10m/s och går hård sjö som när det är relativt lugn sjö och blåser 15m/s. Är inte något sp...
av Josef
22 aug 2007 01:47
Kategori: Allmänt
Tråd: Att tänka på vid köp av IF
Svar: 2
Visningar: 7423

Jag har inte så bra koll på vad man borde kolla när man köper båt, men kom på ett par saker som jag vet att man kanske vill fixa efter att man köpt IF (inte så komplicerade saker). Fästena till vanten kan vara lite opålitlig, öglorna sitter i en ganska dum riktning så vanten drar inte rakt upp utan ...
av Josef
22 aug 2007 01:30
Kategori: Kappsegling
Tråd: Spinnakersegling
Svar: 18
Visningar: 29689

Vi har aldrig haft något direkt behov av suggor även i stark vind (15m/s+) men gissar att man behöver det ifall man inte dragit nedhalet till fördäck. Tycker inte det är några direkta problem med att man måste släppa på nedhalet heller, räcker bra att dra till det så det går att dra ut bommen så lån...
av Josef
07 jun 2007 03:07
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i yttervanten
Svar: 22
Visningar: 39175

Jag har lärt mig en gång att lävanten inte ska "hänga lösa".
Har du hört det om just IF?
Jag kan tänka mig att man kan få de ganska rejält spända på båtar som har masten stående på kölen och då kanske man vill det, så du kanske hört det från någon med en sådan båt?
av Josef
06 jun 2007 02:28
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i yttervanten
Svar: 22
Visningar: 39175

Våra lävant börjar slacka i stort sätt så får båten börjar luta lite. Då har vi i och för sig löst stagat. Vår erfarenhet är, i alla fall med våra segel, ju lösare ju fortare går det. Testade hårt spända vant ett tag, gick inte alls fort. Tror inte det är någon ide att försöka spänna upp riggen så d...
av Josef
14 jan 2007 05:15
Kategori: Rigg
Tråd: Bom till Proctor-rigg
Svar: 2
Visningar: 7002

Det ska så vitt jag vet gå att få en ny bom till IF.
Mins att vi fick en ny på försäkringen när vår gammla gick sönder.
av Josef
14 jan 2007 05:11
Kategori: Allmänt
Tråd: Viktfördelning
Svar: 15
Visningar: 23263

Jag har inte så bra koll på teorierna så jag kan inte säga så mycket om det. Därimot vet jag från erfarehet att det kan vara ganska komplicerat att segla t.ex. laser när det är krabb sjö. Båten rör sig för mycket i vågorna så man måste hela tiden kompensera med kroppen, gör man inte det så åker den ...